Pabeigta Lietuvas un Polijas gāzesvadu savienošana
Lietuvas Lazdiju rajonā piektdien svinīgi atzīmēta Lietuvas un Polijas gāzesvadu savienošana, kas šonedēļ pabeigta, sametinot maģistrālā cauruļvada pēdējos posmus ar tā dēvēto zelta šuvi.
Lietuvas dabasgāzes pārvades sistēmu operators "Amber Grid" norāda, ka Lietuvas pusē jau paveikti 95% gāzesvada būvdarbu un paredzams, ka gāze pa cauruļvadu sāks plūst nākamā gada vidū.
Kā uzsvēris Lietuvas enerģētikas ministrs Daiņus Kreivis, abu valstu gāzesvadu starpsavienojuma (GIPL) projekts ir jauns solis ceļā uz Lietuvas enerģētisko neatkarību gāzes apgādes jomā.
"Šis ir otrais un pēdējais solis ceļā uz gāzes nozares neatkarības garantēšanu. Pirmais bija [sašķidrinātās dabasgāzes] terminālis, kas garantē apgādes drošību un arī labākas cenas," viņš norādījis, piebilzdams, ka cauruļvads arī palielinās arī konkurenci gāzes tirgū.
"Gāze plūdīs abos virzienos, Polijā ienāks Lietuvas uzņēmumi un Lietuvā - Polijas, tātad pieaugs konkurence," spriedis ministrs.
Polijas valdības pilnvarotais stratēģiskās enerģētikas infrastruktūras jautājumos Pjotrs Naimskis atzīmējis, ka dziļāka abu valstu un visa reģiona integrācija ir ceļš uz lielāku energoapgādes drošību.
"Esam liecinieki vēl ciešākai abu valstu sadarbībai. (...) Enerģijai ir ļoti liela nozīme, šobrīd vērojam, kas notiek Eiropas enerģijas tirgos, tāpēc ir simboliski, ka šodien savienojam abu valstu gāzes pārvades sistēmas," viņš uzsvēris.
Lietuvas enerģētikas uzņēmumu koncerna "Epso-G" ģenerāldirektors Rolands Zuks ziņu aģentūrai BNS pastāstījis, ka GIPL varētu apmierināt aptuveni pusi no kopējā Baltijas valstu pieprasījuma pēc gāzes, bet ar papildu tehniskajiem risinājumiem šos apjomus varētu vēl palielināt.
"Līdztekus drošības aspektam gāzesvads vajadzīgs arī mūsu tirgu integrēšanai, proti - jo vairāk infrastruktūras, jo mazāk ierobežojumu tā rada, jo tirgus dalībniekiem ir lielākas izvēles iespējas," viņš norādījis.
Lēsts, ka GIPL kopumā izmaksās 500 miljonus eiro, tai skaitā Lietuvas teritorijā - 117 miljonus eiro. Vairāk nekā 60% no kopējā finansējuma šim projektam piešķīrusi Eiropas Savienība (ES). Projekta finansēšanā piedalās arī Latvijas un Igaunijas gāzes pārvades sistēmu operatori.
Tērauda caurules GIPL projektam par 26,4 miljoniem eiro, nerēķinot PVN, piegādā Polijas kompānija "Izostal", bet būvdarbus aptuveni 80 miljonu eiro vērtībā veic Lietuvas kompānija "Alvora" sadarbībā ar uzņēmumu "Šiauliu dujotiekio statyba".

Foto: pexels.com
LASI VĒL
- BMW riskanti apdzen, Seat bremzē un saslīd (+ VIDEO)
- Izmēģinām Latvijas Gada auto 2026 pretendentus 4x4 testā - to spēju braukt ne tikai pilsētas apvidū (+ VIDEO)
- Vai Eiropa pamazām atkāpjas no Zaļā kursa? (+ VIDEO)
- Ik gadu pieaug transportlīdzekļos iebūvēto eZvanu skaits; tostarp arī nepamatotu (+ VIDEO)
- Kruzaks? AUDI Q5? Dacia vai Subaru? Kurš no 5 auto uzvarēs nominācijā "4x4 bezceļu auto 2026"? (+ VIDEO)
- Bijušais Stellantis boss nosauc autobūves uzņēmumus, kas izdzīvos nākamajos 10 -15 gados (+ VIDEO)
- Jānis Rapa (TET transporta daļa) dalās pieredzē par jaunākajiem auto Latvijā un Ķīnas auto pieaugumu (+ VIDEO)
- Kad beidzot pašvaldības un Latvijas valsts ceļi sāks cienīt savu darbu apmaksātājus - autovadītājus? (+ VIDEO)
- Ko Jūrmalā neiznīcināja vētra, to tagad iznīcina vētras seku sakopēji (+ VIDEO)
- Brauciens uz veikalu noslēdzas ar avāriju un pakaļdzīšanos (+ VIDEO)
