Intriga sasniedz kulmināciju – kurš būs “Latvijas Gada auto 2020”? (+ FOTO)

Foto:
Agnis Krauja "garaza.lv" | 04.12.2019

Kurš būs “Latvijas Gada auto 2020”? - To uzzināsim jau šo piektdien, 6. decembra vakarā, konkursa "Latvijas Gada auto 2020" svinīgajā apbalvošanas ceremonijā, kas notiks viesnīcā “Avalon Hotel & Conferences” Vecrīgā.

Konkurss “Latvijas Gada auto 2020” iebrauc finiša taisnē! Pēc rūpīgas atlases bargā žūrija no pieteiktajiem 35 auto modeļiem izvēlējusies finālistu septiņnieku: “Audi E-tron”, “BMW X5”,  “Mazda CX-30”, “Peugeot 208”, “Renault Clio”, “Škoda Kamiq”, “Toyota Rav4”.

Tātad, cīņu turpina tikai labākie no labākajiem! Tie ir 2 vācieši, 2 franči, 2 japāņi un 1 čehs. Iepriekšējos 20 “Latvijas Gada auto” konkursos “Nāciju ieskaitē” lauvas tiesu – 10 godalgas - ieguvuši vācu autoražotāji, pa 3 reizēm uzvarējuši Japānas, Korejas un Čehijas zīmoli, bet viens “Gada auto” tituls ticis arī frančiem (tālajā 2004.gadā uzvarēja “Peugeot 407”).

“Latvijas Gada auto 2020” finālistu septiņniekā ir iekļuvuši pieci krosoveri (no tiem 2 premium klases, 2 kompaktie, 1 vidēja izmēra), kā arī divi tradicionālās mazās klases pārstāvji. Pavisam šogad konkursā bija pieteikti 35 auto, no tiem vairāk kā puse - 21 auto - ir “apvidnieki” (kā tos dēvē pēc oficiālā klasifikatora) vai “pilsētas apvidnieki”, ko man labpatīk dēvēt par krosoveriem. Tātad, atbilstoši tirgus tendencēm, dažāda lieluma “apvidus auto” bija vairāk nekā visu citu “tradicionālo” modeļu. Otra aktuāla tendence - dominējošs automātisko pārnesumkārbu pārsvars, jo tās bija 33 konkursā pieteiktajām automašīnām, bet mehāniskās – tikai divām (sportiskajām “Ford Focus ST” un “Hyundai i30 Fastback N”).

Iepriekšējos 20 “Latvijas Gada auto” konkursos pa 8 reizēm ir uzvarējušas vidējās klases un kompaktklases mašīnas, tikai 2 reizes uzvarējuši krosoveri un pa vienai reizei – mazās klases un minivenu pārstāvji. Lai gan krosoveru uzvaras gājiens auto tirgū turpinās gandrīz jau desmitgadi, “Latvijas Gada auto” žūrija arvien palikusi uzticīga konkursa nolikumā noteiktajām vadlīnijām: “Atbilstība Latvijas apstākļiem un pircējam - automašīnas iespējamie panākumi Latvijas auto tirgū, ietekme uz valsts autoparka atjaunošanu un modernizāciju”.

Tāpēc arī pēdējos divus gadus uzvaras laurus plūca kompaktklases pārstāvji - “Latvijas Gada auto 2019” ir “Kia Ceed”, bet “Latvijas Gada auto 2018” ir “Hyundai i30”. Kompaktklases auto tomēr ir ekonomiskāks, ātrāks, labāk vadāms un arī lētāks par tikpat lielu krosoveru, jeb pilsētas apvidnieku. Taču, šogad finālistu septītniekā nav neviena “kompaktnieka”… Toties, pirmo reizi konkursa vēsturē finālā ir iekļuvuši pat divi mazās klases auto - “Peugeot 208”, “Renault Clio”!

Lai gan “Latvijas Gada auto 2016” titulu izcīnīja mazais “Hyundai i20”, pēc Latvijas auto tirgus statistikas pagājušā gada pārdotāko modeļu “Top 10” nebija neviena mazās klases modeļa, un šī klase kopumā joprojām veido mazāk par 10 procentiem mūsu tirgus.

Taču, konkursa žūrija pārliecinājusies, ka “Peugeot 208”, “Renault Clio” tagad ir iemācījušies braukt tikpat labi kā “Golfa klases” auto, tāpēc ir pilnībā atbilstoši Latvijas apstākļiem un pircējam. Garums ap četriem metriem. Četras pilnvērtīgas sēdvietas un pietiekams bagāžnieks. Svars tikai nedaudz virs tonnas, kas nodrošina nelielu degvielas patēriņu pilsētā. Kas gan vēl vairāk no auto vajadzīgs?

Turpinājumā - konkursa "Latvijas Gada auto 2020" žūrijas nopietnie viedokļi un manas nenopietni nopietnās pārdomas par katru finālistu - kāpēc tas varētu kļūt un kāpēc nekļūs par “Latvijas Gada auto 2020”.

“Renault Clio”, cena no 10 990 EUR

Žūrijas biedrs Jānis Grīnhofs: “Renault Clio ir nobriedis auto ar savu stiliņu, bet ne garlaicīgi klasisks. Vēl spilgtāku iespaidu Clio atstāj salonā, labi materiāli, kvalitatīva apdare un pārdomāts dizains. Tā vien liekas, ka esi iesēdies klasi augstāk. Lai gan auto spēj braukt mierīgi un ļoti paklausīgi, tas vedina uz azartisku braucienu”.

Kāpēc varētu kļūt par GA: brauc tik pārliecinoši, ka nemaz nešķiet mazs.

Kāpēc nekļūs par GA: tas tik būs joks, ja titulu iegūs franču mazauto.

Esmu pārliecināts, ka pat pieredzējušākajiem žūrijas biedriem nebija viegli izšķirties – kuram no abiem franču mazauto dot priekšroku. Nebūs viegli arī potenciālajiem pircējiem. Jaunais “Peugeot 208” ir par 5 mm garāks, par 10 mm zemāks un par 53 mm šaurāks par "Renault Clio". Samērot bagāžnieka tilpumus, “Clio” iegūst visai ievērojamu 101 litra pārsvaru.

Dizains – tas ir gaumes jautājums. Man “Peugeot” dizains šķiet nedaudz haotisks, tāpēc priekšroku atdodu harmoniskajam “Renault”. "Renault Clio TCe75 Life" cena sākas no 10 160 eiro. “Peugeot 208” (ar 75 ZS benzīnnieku un 5MT) sākumcena ir par apmēram divarpus tūkstošiem dārgāka. “Clio” dārgāko un jaudīgāko (130 ZS) versiju "TCe 130 EDC RS Line" var nopirkt par 18 490 eiro. “Peugeot 208 PureTech” 130 Zs AT8 “GT line” versijā – sākot no 21 000 eiro.

“Peugeot 208”, cena no 12 900 EUR

Žūrijas biedrs Intars Vizbulis: “Auto mazs, bet žiperīgs un simpātisks. Izdevās pabraukt arī pa sliktāku grants ceļu, - nekas negrab, pat jocīgi liekas. Es teiktu - jāņem ciet, ja galvenais nav bagāžnieka un salona apjoms, citādi - auto uz goda!”

Kāpēc varētu kļūt par GA: uz ceļa uzvedas lieliski, pat neskatoties uz izmēriem.

Kāpēc nekļūs par GA: tas tik būs joks, ja titulu iegūs franču mazauto.

“Audi e-tron”, cena no 83 440 EUR

Žūrijas priekšsēdētājs Atis Jansons raksturo elektrisko “Audi” – kā “gluži vai fantastisku ekoloģiskas jaudas, perfektas gaitas un vadāmības (gan uz grants, gan asfalta, gan – smiltājā) apvienojumu. Agrāk neredzētu un nebaudītu.”

“Audi e-tron” ir pirmais pilnībā elektriskais apvidus automobilis. Veicamais attālums kombinētajā WLTP braukšanas ciklā sasniedz 417 km. Tas gan vēl nebūtu nekas ārkārtējs, jo daži konkurenti var vairāk (“Tesla Model X” – 500 km, “Jaguar i-pace” – 470 km, “Hyundai Kona Electric” – 450 km). Gada inovāciju balvu “Audi e-tron” varētu piešķirt par “digitālajiem atpakaļskata spoguļiem”.

Testētais auto ar papildaprīkojumu maksā 103 543 eiro. Un tas ir vidēja izmēra, nevis lielais krosovers! Godīgi sakot, tas neizskatās kā auto par 100 tūkstošiem, krietni vairāk greznības piedāvā “Mercedes–Benz GLE” par zemāku cenu.

Kāpēc varētu kļūt par GA: tehnoloģiski visprogresīvākais auto.

Kāpēc nekļūs par GA: Cena! Kā saka Atis Jansons: “Te nav Arābu Emirāti!”

“BMW X5”, cena no 65 550 EUR

Žūrijas priekšsēdētājs Atis Jansons: “Man šis ir par lielu, par greznu, daudz par dārgu un ātru. Taču neapšaubāmi, joprojām valdzina, jo pa Latvijas salāpītajām „šosejām” brauc labāk no visiem. Jo, būdams dārgs, ir atļāvies pildīt absolūto komfortablas gaitas likumu – ir smags. Smagāks par divām tonnām. Un modernajām piekarēm palīdz Ņūtona likums. Līdzvērtīgs šajā jomā no klātesošajiem bija vien “Mercedes GLE”.

Testētais auto "BMW X5 xDrive 30d" ar 3 litru, 6 cilindru turbodīzeli un 8 pakāpju automātu, plus "M Sporta" pakotne par 5 tūkstošiem un dažas citas ekstras, kopā veidojas solīda cena 89 950 eiro. "Mercedes–Benz GLE 300 D 4Matic" piedāvā to pašu komfortu un vairāk elegances par nepilniem 60 tūkstošiem eiro.

Kāpēc varētu kļūt par GA: “BMW” aura ir nemirstīga, tāpat kā mafija!

Kāpēc nekļūs par GA: un kas gan “bembim” tāds īpašs? “Macan S” ir ātrāks, bet “GLE” ir greznāks salons.

"Mazda CX-30", cena no 23 490 EUR

Skaistākais no kompaktajiem krosoveriem, tikai vietas salonā aizmugurē tā pamaz. Atšķirībā no citiem pretendentiem, šis “Mazda” modelis žūrijas vērtējumam netika nodots versijā ar jaudīgāko dzinēju un labāko aprīkojumu. Testēts tika priekšpiedziņas auto ar 2.0 (122 ZS) Skyactiv-G dzinēju, taču cenu lapā par 26 690 eiro pieejams arī “Mazda CX-30” ar jauno, revolucionāro (ar dzirksteli kontrolēta kompresijas aizdedze) 2,0 litru Skyactiv-X (180 ZS) dzinēju, kuram ir arī pilnpiedziņas versija. 

Žūrijas biedrs Aldis Zelmenis: “Lielisks auto ar Premium salona garšu, kur var atrast līdzības ar BMW, Audi, Infiniti u.c. dizaina risinājumiem un arī materiālu izvēli. Uz to ir patīkami skatīties, tajā ir vēl patīkamāk sēdēt pilota krēslā, bet vislabāk ar CX-30 ir braukt. Viens no Gada Auto 2020 lielākajiem atklājumiem!”

Kāpēc varētu kļūt par GA: skaistākais no visiem pretendentiem.

Kāpēc nekļūs par GA: vai gan tik skaisti auto var būt labi ilgtermiņā?

“Škoda Kamiq”, cena no 15 700 EUR

“Kamiq” bāzīte ar 1 litra 95 Zs benzīnmotoru un M6 maksā no 15 700 eiro. Taču, “Kamiq” ar TCE 115 dzinēju un DSG cena sākas no 18 360 eiro, bet lielākajam TCE 150 ar DSG - no 21 200 eiro.

Žūrijas biedrs Aldis Zelmenis: “Ļoti pareizs auto. Viss savās vietās, bez liekiem sānsoļiem, lai maksimāli liela pircēju auditorija jūsmotu par šo pseidokrosoveru. Pilnai laimei gribētos vēl blīvāku balstiekārtu, jo ceļi ne vienmēr mums ir gludi, bet no otras puses, tā jau nav Kamiq vaina, bet gan Latvijas ceļu problēma. Toties izmērs lielāks un skaņas izolācija labāka, nekā VW T-Cross. Izmēra, statusa un pildījuma dēļ Kamiq ir drīzāk konkurents klasi augstāk stāvošajam Volkswagen T-Roc”.

Kāpēc varētu kļūt par GA: vācu kavalitāte, iepakota pareizajos izmēros.

Kāpēc nekļūs par GA: salīdzinot ar efektīgo “Mazda CX-30”, šķiet garlaicīgs.

“Toyota RAV4”, cena no 24 200 EUR

Sākumcena norādīta priekšpiedziņas RAV4 ar 2.0 litru 75 ZS benzīna dzinēju un MT. Žūrijas testiem tika nodots pavisam cits RAV4 ar 2.5 litru 218 Zs hibrīda dzinēju un pilnpiedziņu, kurš maksā jau 33 870 eiro.

Žūrijas biedrs Intars Vizbulis: “Iepriekšējais modelis vairāk bija piemērots sievietēm, savukārt šis - vīriešiem. Tas tīri vizuāli. Ar hibrīdu viss labi, iesākumā klusums un pie lielāka ātruma dzinējs dod par sevi manīt. Sēdēt ir ērti, braukt patīkami, stūre ir atsaucīga. Šis noteikti var būt ģimenes auto, ar kuru droši braukt jebkuros apstākļos”.

Kāpēc varētu kļūt par GA: ekonomisks, ietilpīgs un komfortabls ģimenes auto.

Kāpēc nekļūs par GA: braukšana nav aizraujoša, tāpat kā izskats.

Tātad, kurš būs “Latvijas Gada auto 2020”? – Es neņemos prognozēt! Mani subjektīvie favorīti ir abi franču “mazuļi”. Bet, vai gan “latvietis parastais” šādu izvēli tiešām uztvertu nopietni?

Lai nu kā, arī žūrija dažreiz mēdz būt subjektīva, un ne vienmēr balsojumā uzvar loģika un racionāli apsvērumi. Pat to, cik karsti gāja, žūrijai izvēloties fināla septiņnieku, nelielu ieskatu sniedz žūrijas priekšsēdētājs Atis Jansons: “BMW” fināla septiņniekā iekļuva tikai pēc atkārtota balsojuma. Pirmajā tūrē tas savāca tikpat daudz punktu, cik “Citroen C5 Aircross” un “Seat Tarraco”. Otrajā pārspēja aptuveni tikpat ietilpīgo, salāpīta asfalta ātros līkločos gandrīz tikpat komfortablo “airkrosu” ar rezultātu 165 pret 158. Tātad par mata tiesu, bet joprojām uzvarēja laikam jau nemirstīgā “BMW” aura. Nevis cenu lapas, kuras liecina, ka atšķirība ir divkārt labvēlīga finālā netikušajam…”

Tātad, no žūrijas vēl iespējams sagaidīt dažādus pārsteigumus, un pavisam droši, ka intriga saglabāsies līdz pat piektdienas vakaram…

Bet tikmēr, balstoties uz personīgajiem testa braucienu iespaidiem, atļāvos izteikt savas subjektīvās prognozes par "Latvijas Gada auto 2020" papildus nomināciju uzvarētājiem:

* “Gada INOVĀCIJA”: “Audi E-tron”, par spoguļiem

* “Gada SEDANS”: “Mercedes–Benz CLA”

* “Gada MAZAIS auto”: “Renault Clio”

* “Gada DIZAINA balva”: “Mazda CX-30”

* “Gada SPORTISKĀKAIS”: “Toyota Supra”

* “Gada ĢIMENES auto”: “Citroen C5 Aircross”

* “Gada EKO auto”: “Hyundai Kona Hybrid”

* “Gada 4×4 Apvidus auto”: “Ford Ranger Raptor”

* “Gada PILSĒTAS APVIDUS auto”: “Škoda Kamiq”

* “Gada PREMIUM auto”: “Porsche Macan S”

Tautas balsojums par savu simpātiju!

Balso šeit gadaauto.iAuto.lv un laimē vienu no auto uz nedēļas nogali ar pilnu degvielas tvertni!