Kaijas spārnu vēziens
Vairākiem auto durvju vēršanās princips līdzinās kaijas spārnu vēzienam. MERCEDES 300 SL GULLVING un DE TOMASO MANGUSTA nāk prātā pirmie, bet bija vēl viens spēkrats šajā kompānijā. Runa ir par DE LOREAN DMC 12 ar kuru iepazīsimies tuvāk.
Džons Zahārijs De Loreans ( John Zacharia DeLorean) piedzima metāllējēja ( tēvs strādāja FORD rūpnīcā Detroitā) ģimenē un vecāki vēlējās ceturtajam dēlam dot muzikālo izglītību. Taču Džonam vairāk interesēja tehnika un viņš devās mācīties par auto konstruktoru un biznesmeni CRYSLER GROUP universitātes centrā. Tur tika iegūts bakalaura grāds rūpnieciskajā konstruēšanā . Iespējams mēs ar šo soli zaudējām komponistu, bet ieguvām inženieri, kurš pēc neilga laika ,paralēli mācībām, sāka strādāt korporācijā. Savas darba gaitas De Loreans uzsāka 1949. gadā un pēc dažiem gadiem skaitījās par vienu no pašiem perspektīvākajiem, jaunajiem speciālistiem. Saprazdams, ka ātru karjeru te uztaisīt neizdosies jaunais censonis devās uz PACKARD, kur ieņēma galvenā konstruktora vietu būdams jau auto konstruēšanas maģistrs. Mičigānas universitātē tika iegūts maģistra grāds biznesa vadībā. Tolaik PACKARD automobiļi vēl turējās pārdošanas tabulu ailēs taču paša uzņēmuma nākotne šķita neskaidra. Džons DeLoreans bija pret pāreju uz lētāku un ,līdz ar to nekvalitatīvāku, auto ražošanu. Izvērtās galvenā konstruktora un uzņēmuma vadības konflikts.
Tikmēr ( 1955- 1956 gados), gandrīz, pusi ASV auto tirgus bija iekarojis koncerns GENERAL MOTORS. Tas izdevās galvenokārt dēļ CHEVROLET nodaļas reorganizācijas. Savukārt citu GENERAL MOTORS nodaļu pārdošanas rādītāji bija spiesti gaidīt labākus laikus. PONTIAC markai draudēja palikšana vēstures grāmatās. Ļauno mēļu pareģojumi par PONTIAC nāvi nepiepildījās, jo PONTIAC vadītājam Simondam Knudsenam radās laba doma. Viņš uzaicināja Džonu DeLoreanu strādāt PONTIAC par konstruktoru nodaļas vadītāju. Jāsaka, ka Džons tolaik PONTIAC automobiļus saukāja par vecām dāmām piemērotiem. Pēc DeLoreana atnākšanas PONTIAC mainījās. Piemēram, modelis PONTIAC STAR CHIEF ieguva 8 cilindru motoru un neraugoties uz lielāku svaru un garumu auto īpašības kļuva, gandrīz, sportiskas. Piepildījās markas fanu sapnis un PONTIAC no smagnēja spēkrata pārvērtās vairāk sportiskā, jauneklīgā braucamajā. Nāca klāt hroms un aizmugures spoileri. Uzlabojās PONTIAC automobiļu noturība un drošība. Modelis PONTIAC GTO noteica Džona DeLoreana turpmākās gaitas. Korporācijas vadība novērtēja viņa spējas un pārcēla uz CHEVROLET nodaļu. Arī tur uzlabojās pārdošanas rādītāji un DeLoreans 44 gadu vecumā ieņēma CHEVROLET nodaļas vadītāja vietu. Savukārt pēc trim gadiem viņu izvirzīja korporācijas viceprezidenta amatam. DeLoreans bija rotora dzinēja piekritējs, taču šādam viedoklim bija maz atbalstītāju un brieda kārtējais konflikts. Pēc aiziešanas no GENERAL MOTORS Džons uzrakstīja grāmatu par korporāciju "GENERAL MOTORS patiesā gaismā" , kurā apgalvoja, ka pircējam faktiski tiek iešķeterētas vecas mašīnas pasniedzot tās kā jaunas un noderīgas.
Grāmatā tika izgaismota GENERAL MOTORS aizkulišu dzīve ar deputātu uzpirkšanu, spiegošanu pie konkurentiem, svešu izgudrojumu piesavināšanos. Viņš atzina, ka tā ir apsūdzība arī pašam kā GENERAL MOTORS vadošajam darbiniekam. Pēc šādu atklāsmju publicēšanas visi tilti pie iepriekšējā darba devēja tika nodedzināti.
Es Jums visiem parādīšu kā mašīnas jābūvē.
Tā Džons DeLoreans solīja aizcērtot GENERAL MOTORS durvis. Vārds tika turēts un 1974. gadā sāka izstrādāt modeli, kuram pēc DeLoreana domām būtu jāspēj konkurēt ar CHEVROLET CORVETTE. Modelis CORVETTE tajos gados bija pats sportiskākais no GENERAL MOTORS piedāvājuma. Konkurējošajai mašīnai, pēc sākotnējiem aprēķiniem, bija jāmaksā pusotru reizi lētāk. Par nedārga, sporta automobiļa izveidošanu DeLorians sapņoja vēl strādādams PONTIAC. Blumfildē tiek dibināts uzņēmums DE LOREAN MOTOR CORPORATION DMC.
Tika vākta kopā komanda un meklēti investori un vieta rūpnīcas celšanai. Konstruktoru grupu vadīja Bils Kollinzs ,GENERAL MOTORS bijušais inženieris, bet jaunā auto DELOREAN DMC 12 ārējo veidolu uzticēja ‘’ItalDesign’’ super auto dizainera Džudžāro ( Giugiaro) vadībā. Auto bija labi atpazīstams ar savu nekrāsoto, pulēto virsbūvi no nerūsējošā tērauda un ,protams, kaijas spārnu vēzienā veramajām durvīm. Plānoja, ka šasija tiks veidota no jauna kompozītmateriāla ERM, bet tā vietā izmantoja šasiju ar centrālsijas rāmi.
Rāmja apakšējā daļa sastāvēja no divām daļām, kas veidotas ar vakuma formēšanas metodi. Šādas veidošanas metodes autori bija konsultanti no firmas LOTUS , kuri būtiski rekonstruēja sākotnējo projektu. Par DELOREAN DMC sirdi kalpoja aizmugurē novietots RENAULT V6 2,9 litru motors ar 130 zs jaudu. Maksimālais ātrums DeLoreana lolojumam bija 193 km/h , bet līdz simtam tas ieskrējās apmēram 10,5 sekundēs.
Šāds rezultāts bija diezgan viduvējs 1981. gadam, kas bija mašīnas izlaišanas gads. Pirmo reālo auto uzbūvēja ASV, bet tad nāca piedāvājums no Lielbritānijas valdības celt rūpnīcu Ziemeļīrijā netālu no Belfāstas. Kopumā DELOREAN DMC 12 nebija slikts auto, vadības mehānismu piestrāde bija LOTUS labais darbiņš. Tomēr konkurences spiedienu izturēt nebija lemts. Kopā saražoja tikai 5000 automobiļu.
Bez laimīgām beigām.
Džona DeLoreana vārds, negatīvā gaismā, kļuva slavens 1981. gada beigās. DELORIAN MOTOR CORPORATION sākās problēmas, kas saistītas ar DELOREAN DMC 12 augošajām izmaksām, piestrādi un dažu dīleru zaudēšanu. Lielbritānijas jaunā valdība neatrada līdzekļus ražošanas uzturēšanai. Vairākas bankas atteica kredītus. Iespējams, ka apvainotā GENERAL MOTORS korporācija pielika savu roku pie notikušā.
Pavasaris 1982. gadā nāca ar rūpnīcas slēgšanu. Atlikušos automobiļus pārdeva izsolē. Pie finanšu problēmām pievienojās Džona DeLoreana arests tajā pat gadā pēc panta par narkotikām. DeLoreanu, kurš tolaik dzīvoja noslēgti savā villā Amerikas Savienotajās Valstīs , apsūdzēja narkotiku tirdzniecībā. Vēlāk viņš tika attaisnots. 1985. gadā iznāca filma “Atpakaļ nākotnē’’ un tās režisors Roberts Zemekis iemūžināja DELOREAN automobili kinolentē. Ar šo spēkratu filmas varoņi šķērsoja laika robežas.
Par spīti tam, ka DeLoreanu apsūdzēja narkotiku tirdzniecībā viņš turpināja cīnīties par kompānijas bankrota apturēšanu deviņdesmitajos gados. Līdz 1999. gada septembrī personīgi paziņoja par bankrotu. 2000. gada martā Džonu padzina no viņa īpašuma Ņjūdžersijā. Kompānija ar daudzu miljonu parādiem iegāja vēsturē, bet pats Džons Zahārijs DeLoreans mira 2005. gada 19. martā.
Lai gan uzņēmuma un tā radītāja liktenis bija skarbs DELOREAN DMC 12 automobiļi, savā īsajā mūžā uz ātrgaitas ceļiem, iemantoja popularitāti. Diezgan liels skaits oriģinālo automobiļu pēc divdesmit gadiem ir uz ceļa. Darbojas aktīvi auto entuziasti, kas apvienojušies īpašnieku klubos. Radušies vairāki uzņēmumi, kas nodrošina DELOREAN rezerves daļas un servisu. Jo īpaši ‘’ DeLorean Motor Company of Texas’’ ir lielu atlikušo oriģinālo detaļu krājumu īpašnieks no rūpnīcas, ASV krājuma un oriģinālajiem piegādātājiem.
Var iegādāties DeLorean būvētu no gala izmantojot oriģinālās un atveidotās detaļas par 42 500 ASV dolāriem, kamēr nerestaurēts, bet labā stāvoklī esošs spēkrats maksās 20 000 dolāru un uz augšu.
LASI VĒL
- Vāji nervi? - autovadītāja strauji izvairās, taču no avārijas neizbēg (+ VIDEO)
- Divi bojāgājušie, vairāk nekā 60 ievainoti - Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā
- ReTV: Alūksnes pusē ieslīd grāvī un apgāžas autobuss; ko saka ceļu uzturētāji? (+ VIDEO)
- Kā brauca, tā aizbrauca - Mercedes vadītājs "neredz" pāreju (+ VIDEO)
- Cauri salona sienai – saniknots pircējs atdod pirms dažām stundām iegādātu auto (+ VIDEO)
- Valsts policija: Svētku laikā notiks pārbaudes; jārēķinās ar īslaicīgiem satiksmes traucējumiem (+ VIDEO)
- Kas apkops un remontēs ķīniešu Dongfeng auto ārpus Rīgas? (+VIDEO)
- Nepamana sastrēgumu (+ VIDEO)
- Dobeles novadā apturēts bēgošs transportlīdzeklis; tā vadītājs alkohola reibumā (+ VIDEO)
- Kādus defektus un kļūmes sedz autoražotāja garantija? (+VIDEO)