Brāļu darbs ar Neptūna svētību
Dzirdot nosaukumu Maserati uzreiz nāk prātā uzņēmuma logo ar Neptūna trejžuburi. Iespējams kāds izlasot šo rakstu , dosies iegādāties kādu no Maserati modeļiem un pirmais brauciens būs uz Zvejnieku svētkiem pie Neptūna.
Itāļu kompānija Maserati ietilpst lielajā korporācijā ’’Fiat’’ un specializējas komfortablu sporta auto ražošanā. Tiem raksturīgs efektīgs izskats un teicama dinamika. Uzņēmums ir sešu brāļu Maserati kopīgi veidota lieta. Karlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore un Ernesto Maserati katrs ir bijuši nozīmīgi ģimenes uzņēmuma attīstībā.
Vecākais brālis Karlo pirmais uzbūvēja Maserati automobili. Tam bija viena cilindra motors un ļoti vienkārša šasija. Vecākā brāļa slimība un pāragrā nāve 29 gadu vecumā apturēja darbu. 1914. gada 14. decembrī Alfieri nodibināja kompāniju ‘’Officine Alfieri” , kura nodarbojās ar automobiļu izstrādi un būvniecību, ražoja motorus un aizdedzes sveces. Kompānija atradās Buloņā, kur uz galvenā laukuma uzstādīta Neptūna skulptūra. Mario Maserati , skulptūras iedvesmots, izveidoja kompānijas emblēmu – trejžuburi. 1925. gadā brāļi Ernesto, Alfieri un Bindo , pēc itāļu fabrikanta un auto ražotāja Diatto pasūtījuma, izgatavoja divu litru motoru , kuru uzstādīja Grand Prix sacīkšu mašīnām .
Par visai Pasaulei zināmu firmu un tirdzniecības marku Maserati kļuva 1926. gada 25. aprīlī uz sacensību Targa Florio starta. Trešais no brāļiem Maserati Alfieri sacensībās prezentēja paša pilotēto , Tipo 26 pirmo sērijveida Maserati. Tam kapotu rotāja Neptūna trejžuburis. Pēc gada Ernesto ar Tipo 26 kļuva Itālijas čempionu.
Kad pēc veiksmīgiem startiem par firmu uzzināja visa Eiropa, brāļi nolēma koncentrēties tikai uz sacīkšu auto ražošanu ar ļoti jaudīgiem dzinējiem. 1929. gadā ar modeli TipoV4 tika uzstādīts ātruma rekords 10 kilometru distancē 246 km/h. Pēc Alfieri nāves pie autobūves ķērās jaunākais brālis Ernesto. Viņš pats projektēja spēkratu dzinējus un startēja sacensībās. 1933. gadā Ernesto pirmais sāka uzstādīt hidraulisko bremžu pastiprinātāju sacīkšu automobiļos. Trīsdesmito gadu beigās kompānija iekļāvās ‘’Orsi Group’’ sastāvā un tika pārcelta uz Modenu, kur atrodas vēl šodien. 1939. un 1940. gados amerikānis Vilbūrs Šovs ar Maserati 8CTF ( kuru nosauca par Boyle Specials) izcīnīja uzvaru Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēs. Šī mašīna ar astoņu cilindru motoru 8CTF kļuva par vienīgo itāļu auto, kas spējis uzvarēt Indianapolis 500.
Pēc kara atlikušie brāļi Maserati aizgāja no uzņēmuma , atstājot tam savu vārdu, lai dibinātu savu kompāniju OSCA ( Officina Specializzata Costruzione Automobili Fratelli Maserati). Jaunā firma sacīkšu mašīnas atkal būvēja Buloņā taču panākumi vairs nebija tik lieli. 1947. gadā prezentēja pirmo GT klases auto Maserati A6 1500 , kura virsbūvi veidoja Pininfarina. Sacīkšu versija A6 GCS Alberto Askari vadībā vairākas reizes triumfēja sacensībās Modenā , un konkurenti rēķinājās ar to gan Mille Miglia, gan Targa Florio. Auto ielas versiju izlaida mazā skaitā ar gandrīz sportisku šasiju un atvieglotu sešu cilindru, divu litru motoru.
Sākotnēji tam bija viena sadales vārpsta un viena svece uz cilindru, vēlāk divas vārpstas un sveces. Roku darbs garantēja to, ka nesatiksiet divus vienādus auto. Vienvietīgais Maserati 250 F 1954. gadā uzvarēja Argentīnas F1 sacensībās, bet trīs gadus vēlāk Fanhio pēc piektā titula brauca ar 250 F, kam uzstādīts sešu cilindru spēka agregāts. Priekš Maserati tas bija pēdējais tituls, jo tika paziņots par aiziešanu no autosporta.
Par pirmo sērijveida ielas auto kļuva Maserati 3500GT ar sešu cilindru 3,5 litru Twin Cam motoru – divām augšpusē novietotām sadales vārpstām. Kupeju Spyder veidoja virsbūvju ateljē Vignale , bet parasto šī modeļa virsbūvi veidoja firma Touring. 1961. gadā 3500 tika pie Lucas mehāniskās degvielas iesmidzināšanas sistēmas, kas ļāva nosaukumā iekļaut maģiskos burtus GTI. Tas kļuva par pirmo itāļu auto ar degvielas iesmidzināšanu. Kopā saražoja 2000 mašīnu. Pirmskara tradīciju būvēt auto uz pasūtījuma atjaunoja modelis 5000GT.
Par godu uzvarām Ziemeļamerikā tika radīts modelis Sebring, kas slavens ar labi noregulētiem un uzticamiem 3,7 un 4,0 litru motoriem. Svarīgs pavērsiens notika 1963. gadā , kad četras durvis sedanam deva arī modeļa nosaukumu Quattroporte. Četrdurvnieks Lielbritānijā ir dārgāks par Rols Royce.
Dinamika un elegance salonā ļauj Quattroporte nostāties tik augstā līmenī. Neptūna staļļu pirmo luksusauto uz priekšu dzina 4,2 litru V8 motors, bet modelis Mexico piedāvāja Quattroporte eleganci sporta tērpā. Kad dizainers Džordžetto Džudžāro jaunības gados vēl strādāja Chia, tapa modelis Maserati Chibli. Modelis savu nosaukumu ieguva no Āfrikas vēja, un auto uzvedība nosaukumu attaisnoja. No Citroen valdīšanas laikiem Maserati ieguva modeli Indy, un modelis Bora (1971) dabūja no Citroen ļoti jūtīgās, bet efektīgās bremzes, hidrauliski regulējamus pedāļus un sēdekļa augstumu.
Bora nosaukums radies no spēcīga Eiropas vēja. Laikam jau pirms kāda brīža arī Volkswagen cilvēkus sapūta tas pats vējš. Modelis Bora ar vidū iebūvētu dzinēju apvieno ātrumu, eleganci un komfortu. Kaut arī kompānija aizgāja no autosporta , viņu dzinēji mašīnās ar trejžuburi , turpināja uzvarēt dažādās sacīkstēs.
Pēc Citroen ēras beigām Maserati nokļuva De Tomaso gādībā. Modeļu gammā parādījās Maserati Kyalami ar 4,2 un 4,9 litru motoriem. Astoņdesmito gadu sākumā (1981) ieradās jauns divu durvju sedans- modelis Biturbo ar sešu cilindru divu litru motoru. , kam, protams, ir divas turbīnas un jauda 180 zs. Eksporta variantam bija 2,5 litru motors . 1995. gadā tika organizētas sacīkstes Chibli Cup un izveidoja tāda paša nosaukuma ielas auto. Chibli Cup ir tikai divu litru motors , bet jauda sasniedz 330 zs. Kopš 1997. gada Maserati ir Ferrari valdījumā. Nākamā gada rudenī ar divu durvju kupeju 3200GT Maserati pierādīja, ka spēj paši radīt pienācīgas kvalitātes auto , kas ir lētāki par Ferrari .
Tajā pašā 1998. gadā stādīja priekšā Maserati Quattroporte IV Evoluzione. Ferrari uzraudzībā tapušais uzlabotais modelis piedzīvoja tradicionālā ovālā Maserati pulksteņa pazušanu no interjera. Modelis Maserati Spyder GT parādījās 2002. gadā.
Jūras valdnieka cienīgs.
Šodienas Maserati stratēģija paredz veidot ātrus , komfortablus , sportiskus auto ar efektīgu izskatu . Ražošanā ir modeļi Gran Turismo, Gran Cabrio un sportiskais luksus sedans Quattroporte .
Maserati Quattroporte tika dāvināts Itālijas prezidentam. Ienesīga vieta kompānijai ir bijusi ASV, kur 2005. gadā tika pārdotas 2006 mašīnas. Ir notikusi arī atgriešanās sacīkšu trasē ar Trofeo un 2003. gada decembrī ar Maserati MC12. Modelis MC12, kas citkārt pazīstams kā MCC , piedalījās atsevišķās GT sacīkstēs gadu vēlāk. Auto bāzēts uz Ferrari Enzo , bet ir garāks par to. MC 12 divu durvju kupejas iekšienē plosās V12 motors.
Ja vien jūras sāls nekaitētu virsbūvei, Neptūns noteikti izvēlētos kādu no Maserati dižajiem darinājumiem...
LASI VĒL
- Vāji nervi? - autovadītāja strauji izvairās, taču no avārijas neizbēg (+ VIDEO)
- Divi bojāgājušie, vairāk nekā 60 ievainoti - Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā
- ReTV: Alūksnes pusē ieslīd grāvī un apgāžas autobuss; ko saka ceļu uzturētāji? (+ VIDEO)
- Kā brauca, tā aizbrauca - Mercedes vadītājs "neredz" pāreju (+ VIDEO)
- Cauri salona sienai – saniknots pircējs atdod pirms dažām stundām iegādātu auto (+ VIDEO)
- Valsts policija: Svētku laikā notiks pārbaudes; jārēķinās ar īslaicīgiem satiksmes traucējumiem (+ VIDEO)
- Kas apkops un remontēs ķīniešu Dongfeng auto ārpus Rīgas? (+VIDEO)
- Nepamana sastrēgumu (+ VIDEO)
- Dobeles novadā apturēts bēgošs transportlīdzeklis; tā vadītājs alkohola reibumā (+ VIDEO)
- Kādus defektus un kļūmes sedz autoražotāja garantija? (+VIDEO)