Turpinās akcija "Riteņbraucējs"

Foto:
LAMB | 04.05.2015

Velojoslu tīkla attīstība Rīgā un citur Latvijā rada jaunu situāciju ceļu satiksmē, kurai jābūt gataviem gan autovadītājiem, gan riteņbraucējiem.

Aprīlī sākās Latvijas Automoto biedrības (LAMB) un Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) satiksmes drošības projekts „Riteņbraucējs?!”. Akcijas laikā Statoil degvielas uzpildes stacijās un citur autovadītājiem tiek izdalītas īpašas nelielas uzlīmes novietošanai labējā sānu spoguļu malās.

Veicot labo pagriezienu, kas šķērso velojoslu, atverot durvis, uzsākot braukt un veicot citus manevrus ir iespējams sadurties ar riteņbraucēju, savukārt uzlīme uz labējā sānu spoguļa atgādina par iespējamo riteņbraucēja tuvošanos un saasina uzmanību. Tas autovadītājam ļauj izvairīties ne tikai no sadursmes, bet arī tai sekojošām iespējamajām juridiskām un cita veida problēmām. Autovadītāji saņēmuši jau vairākus tūkstošus uzlīmju.

Eiropā divas trešdaļas no negadījumiem, kuros cietuši riteņbraucēji, notikuši ritenim saduroties ar vieglajām un smagajām automašīnām, kā arī sabiedrisko transportu. 40% riteņbraucēju negadījumi notiek krustojumos, 2/3 no negadījumiem, kuros ir iesaistīti riteņbraucēji, notiek saduroties ar vieglajām un smagajām automašīnām, taksometriem un sabiedrisko transportu. Kopumā katru gadu Eiropā ceļu satiksmes negadījumos bojā iet 7500 mazaizsargātie satiksmes dalībnieki.

Latvijā aizvadītajā gadā riteņbraucēji, mopēdisti un motociklisti veido 15% no visiem uz ceļiem bojā gājušajiem. Visstraujāk, salīdzinot ar citiem mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, pieaudzis tieši ievainoto riteņbraucēju skaits – par 16,2%. Bojā gājušo riteņbraucēju skaits ir palielinājies no 26 (2013. gadā) līdz 32 (2014. gadā).

Pateicoties arvien labvēlīgākiem laika apstākļiem un pieaugot velojoslu skaitam, palielinās arī riteņbraucēju skaits gan Rīgā, gan citās Latvijas pilsētās. Velojoslas bieži nav fiziski norobežotas no brauktuves, un autovadītājs var nesajust, kad kaut nedaudz ir šķērsojis balto sadalošo līniju un iebraucis velojoslā, kā rezultātā var notikt sadursme. Pieaugošais riteņbraucēju un velojoslu skaits iespējamās sadursmes risku palielina, kas savukārt pieprasa lielāku uzmanību no visiem satiksmes dalībniekiem, arī pašiem riteņbraucējiem.

Velojoslu tīkla attīstība Rīgā un citur Latvijā rada jaunu situāciju ceļu satiksmē, kurai jābūt gataviem gan autovadītājiem, gan riteņbraucējiem, jo atbilstošas infrastruktūras attīstība, kā arī savstarpēja uzmanība un cieņa uz ceļa ļaus izbēgt no sadursmes riska,” uzskata LAMB prezidents Juris Zvirbulis.

Līdzīgi projekti vienotas FIA akcijas ietvaros, tiek īstenoti arī citās ES valstīs. Akciju uzsāka Lielbritānijas autoklubs, un pateicoties plašajam atbalstam un autovadītāju ieinteresētībai, ar FIA starpniecību iniciatīvu pārņēma arī citi autoklubi. Akciju Latvijā atbalsta Statoil, Ceļu satiksmes drošības direkcija un Latvijas Automobiļu federācija.