Kā pareizi “ieziemot” jeb uzglabāt elektroskūteri ziemā?
Tirgus pētījumu aģentūras “Grand View Research” dati* liecina, ka elektroskūteru popularitāte Eiropā un citviet pasaulē tikai palielināsies, turklāt ikgadējais šo ierīču tirgus pieauguma temps līdz 2030. gadam būs 8,5% apmērā.
Noslēdzoties aktīvajai elektroskūteru izmantošanas sezonai, ziemā ir būtiski tos pareizi glabāt un uzturēt, lai pavasarī tie atkal būtu gatavi braukšanai. Mobilo sakaru operatora BITE tehnoloģiju eksperti ir sagatavojuši praktiskus padomus elektroskūteru saimniekiem, kā tos pareizi “ieziemot”.
Biznesa pētījumu un analītikas kompānijas “Deloitte Insights” aprēķini liecina, ka šobrīd vairāk nekā puse pasaules iedzīvotāju dzīvo pilsētvidē, turklāt līdz 2050. gadam pilsētās dzīvojošo skaits palielināsies līdz divām trešdaļām no zemeslodes populācijas. Augot cilvēku skaitam pilsētās, palielinās arī nepieciešamība pēc ātras un ērtas mobilitātes – prognozēts, ka līdz 2050. gadam tā pat dubultosies.
Piemēram, BITES dati liecina, ka šogad visaugstākais pieprasījums pēc elektroskūteriem ir bijis maija beigās un jūnija sākumā, un populārākais to modelis ir “Xiaomi MiJia M365”.
“Līdzīgi kā citviet Eiropā, arī Latvijā palielinās pieprasījums pēc alternatīviem pārvietošanās līdzekļiem, kas ikdienas steigā un pilsētas dzīvīgajā satiksmē ļauj iedzīvotājiem operatīvi nokļūt no punkta A uz punktu B. Tiesa, arī dažādu kompāniju piedāvājums iznomāt elektroskūterus, kas Latvijā parādījies pēdējos 2 gados, ir veicinājis pieprasījumu pēc elektroskūteriem arī personīgai lietošanai. Šogad, pirmo reizi iekļaujot šo pārvietošanās līdzekli “gudro risinājumu” klāstā, redzam, ka pieprasījums pēc tiem ir bijis augsts, un prognozējam, ka nākamgad tas palielināsies vēl vairāk,” stāsta Roberts Birnbaums, BITES Mobilo ierīču un loģistikas struktūrvienības vadītājs.
Lai gan uz ielām vēl aizvien var manīt entuziastus, kuri izmanto elektroskūterus ikdienas mobilitātei, ņemot vērā laikapstākļus, šobrīd tos ieteicams “ieziemot” jeb sagatavot uzglabāšanai gada aukstajā sezonā. Tāpēc BITES tehnoloģiju eksperti ir sagatavojuši praktiskus padomus, kā to paveikt pareizi.
Elektroskūteris ir jāglabā piemērotā telpā
Elektroskūteri ir paredzēti lietošanai tikai gada siltajā sezonā, aptuveni no maija līdz septembrim, un mitrums, aukstums kā arī netīrumi, piemēram, smiltis, sāls, dubļi u.c., var kaitēt tā akumulatora, bremžu un motora darbībai.
Gada aukstajā laikā tas ir jāglabā tīrā, siltā un sausā vietā, kur gaisa temperatūra ir 15 – 25 grādu robežās. Tādēļ, ja pagrabs, ko cilvēki bieži vien uzskata par piemērotu telpu velosipēda, elektroskūtera vai cita pārvietošanās līdzekļa uzglabāšanai, nav apsildāms, tajā elektroskūteri nav ieteicams glabāt.
Ņemot vērā to, ka šo ierīci darbina akumulators, to nedrīkst glabāt blakus viegli uzliesmojošiem objektiem, piemēram, pie apkures krāsns pagrabā.
Ierīce ir “jāieziemo” tīra
Tāpat kā jebkuru citu lietu, arī elektroskūteri ir jāglabā tīru. Pirms to novieto glabāšanai, no elektroskūtera ir jānotīra smiltis, dubļi, putekļi u.c. netīrumi, kā arī jārauga, lai tas ir sauss. Papildus tam, ierīce ir jāievieto tai piemērotā somā vai kastē, tā pasargājot to no ārējiem faktoriem, piemēram, nejaušas mitruma ietekmes.
Akumulators ir jāuzlādē katru mēnesi
Elektroskūteris nav velosipēds, to nevar vienkārši apsegt un nolikt neaiztiktu līdz nākamajai sezonai. Šīs ierīces darbības pamatā ir akumulators, kas ir jāuzlādē katru mēnesi. Eksperti iesaka pirms elektroskūtera “ieziemošanas” uzlādēt tā akumulatoru līdz 100%. Savukārt katru mēnesi to būtu nepieciešams uzlādēt vismaz 12h bez pārtraukuma.
“Arī gada aukstajos mēnešos ir būtiski neaizmirst par elektroskūteri, katru mēnesi uzlādējot tā akumulatoru. Tas ir tāpat kā ar automobili – ja ar to ilgstoši nebrauc, vienā dienā akumulators vairs nedarbojas. Ja elektroskūteris ilgstoši atrodas dīkstāvē ar tukšu akumulatoru, pavasarī to varētu būt jānogādā servisā. Ņemot vērā, ka Latvijā šie ir salīdzinoši jauni pārvietošanās līdzekļi un to saimniekiem vēl trūkst pieredzes šo ierīču uzglabāšanā, prognozēju, ka atsākoties siltajam laikam, servisos nonāks daudzi elektroskūteri,” saka R. Birnbaums.
Pavasarī ir jāveic elektroskūtera tehniskā apkope
Lai gan pavasaris vēl ir tālu, jāpatur prātā, ka, atsākot izmantot elektroskūteri ikdienas mobilitātei, pirms tam noteikti ir jāveic ierīces tehniskā apkope. Īpaša uzmanība ir jāvelta gan akumulatora un bremžu darbībai, gan riepu stāvoklim, to ģeometrijai jeb “savirzei” un stūres stabilitātei. Rūpīgi jāpārbauda arī skrūvju stāvoklis un ierīce arī jāieeļļo.
Jāuzver, ka braucamrīka tehniskā stāvokļa pārbaudi labāk uzticēt speciālistam, savukārt pirms regulāras braukšanas ieteicams veikt dažus testa braucienus īsākās distancēs.
* Electric Scooters Market Size, Share & Trends Analysis Report By Product (Standing, Retro, Folding), By Battery (Sealed Lead Acid, NiMH, Li-Ion), By Voltage (24V, 36V, 48V, >48V), By Region, And Segment Forecasts, 2019 - 2030
Foto: Publicitātes attēls
LASI VĒL
- Nevils pirmo reizi kļūst par pasaules čempionu rallijā; igaunis Tanaks avarē un zaudē savu iespēju (+ VIDEO)
- Autovadītāja pabrauc garām nobrauktuvei un... slēdz atpakaļgaitā (+ VIDEO)
- Kā izvairīties no aizsvīdušiem un pat aizsalušiem stikliem? (+VIDEO)
- TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Pirmais brauciens ar jauno Kia EV3 (+ VIDEO)
- Policijas kontrole atklāj, ka daļa autovadītāju vēl brauc ar vasaras riepām (+ VIDEO)
- Divās traģiskās avārijās divi bojāgājušie; viena no tām - netālu no Augšlīgatnes (+ VIDEO)
- Volvo vadītājs ar piekabi apdraud savu un citu dzīvības. Smagi satiksmes noteikumu pārkāpumi! (+ VIDEO)
- Kā un kur ziemā pareizi uzglabāt riepas? (+VIDEO)
- Andžāns: Sakaru kabeļu sabotāža Baltijas jūrā, iespējams, ir Krievijas atriebība (+ VIDEO)
- Motocikla vadītājam, kurš brauca ar 157 km/h, atņem transportlīdzekļa vadīšanas tiesības (+ VIDEO)