Autošosejas pavasara trilleris (+ FOTO)

Foto:
Agnis Krauja speciāli "iAuto" | 14.05.2019

Jaunā autošosejas sezona iesākusies ar nebijušu intrigu, dramatiskiem notikumiem un sengaidītu uzvaru “Baltic Touring Car” klasē. Par visu to galvenokārt jāpateicas “Flash Racing Latvia” komandai. Mēs tagad varam ar lepnumu apgalvot - Baltijā ātrākais sacīkšu auto pieder latviešiem!

Jau trešo gadu pēc kārtas Ziemeļeiropas autošosejas sezona sākās ar “DeWALT Grand Prix” Biķernieku trasē. Ja pirms diviem gadiem kāds prognozētu, ka 2019.gada pavasarī Biķerniekos uz starta redzēsim trīs “Lamborghini” mašīnas, un finišā ātrākais būs “Lambo” ar latviešu pilotu pie stūres, šo dīvainīti visi uzskatītu par traku… Toreiz, 2017.gada pavasarī, mēs ar apbrīnu vērojām, kā somi ar “Porsche 911 GT3” Biķerniekos uzrāda apļa laikus 01:21 – 01:22 robežās. Toreiz latvieši vēl nespēja cīnīties par pirmo vietu “Baltic Touring Car” klasē, kur nu vēl konkurēt ar lietuviešiem izturības sacensībās. Savukārt, “Legend Cars” klasē toreiz mūsējiem vēl nebija izdevies pieveikt pieredzējušos somus. Pagājušajā pavasarī Uldis Timaks  atstāja aiz sevis visus somus vienā no “Legend Cars” braucieniem. Sezonas turpinājumā Roberts Rode izcīnīja neaizmirstamu uzvaru vienā no “Baltic Touring Car” braucieniem, pieveicot arī nākamo čempionu Marko Rantanenu.

Šopavasar, no latviešu pozīcijām raugoties, esam tikuši nākamajā līmenī. “Flash Racing Latvia” komanda un Artūrs Batraks ar savu “Lamborghini Huracan” jau pirmajā sezonas startā satriekuši visus ar savu fantastisko ātrumu Biķernieku trasē, un, par spīti dažādām neveiksmēm, guvuši latviešiem pirmo uzvaru “Baltic Touring Car” klases kopvērtējumā. Arī NEZ6h izturības sacīkstēs mūsējiem izdevās ne pa jokam nobiedēt lietuviešus gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Diemžēl, “Flash Racing Latvia” brauciens beidzās pēc trim stundām ar liesmojošu auto, nevis pēc sešām ar šampanieti uz pjedestāla. Tomēr, esmu pilnīgi pārliecināts – nav tālu tā diena, kad Latvijas sportistiem pirmo reizi vēsturē izdosies pieveikt lietuviešus autošosejas 6 stundu izturības sacīkstēs!

Šokējam lietuviešus

“DeWALT Grand Prix 2019” sešu stundu izturības sacīkstes (NEZ6H) braucienā startēja 26 komandas. Starp daudzajām lietuviešu komandām uz starta bija tikai trīs ekipāžas no Somijas, divas no Latvijas un viena no Igaunijas. Lietuviešus šajā disciplīnā pieveikt ir vēl grūtāk kā basketbolā. “Flash Racing Latvia” komanda - Artūrs Batraks, Vilnis Batraks un Miks Māters - Biķernieku trasē iesāka lieliski – ar pārliecinošu uzvaru NEZ6H kvalifikācijā, uzrādot ātrāko apļa laiku 1:19.146. Kad pēc gandrīz trim trasē pavadītajām stundām “Flash Racing Latvia” atradās pārliecinošā līderpozīcijā, lietuviešiem jau bija pamatots iemesls kļūt nervoziem.

Taču tad sākās drāma – kādā no trases virāžām zaļais “Lamborghini” izslīdēja un atmuguriski ietriecās betona apmalē, taču spēja aizbraukt līdz servisa parkam. Tika veikta ātra vizuālo bojājumu novērtēšana, un “Lambo” atgriezās trasē otrajā pozīcijā, likās – vēl nekas nav zaudēts. Drīz vien mūsējie iebrauca boksos uzpildīt degvielu, un tad automašīna pēkšņi uzliesmoja... Ugunsgrēka iemesls - atsitienā ar aizmuguri pret trases apmali bija radusies plaisa degvielas padeves sistēmā. Uzpildes laikā degviela izšļācās uz karstā dzinēja un uzliesmoja. Sacīkstes “Flash Racing Latvia” bija beigušās, bet komanda pa nakti spēja automašīnu savest kārtībā, lai Artūrs Batraks varētu startēt “Baltic Touring Car” sacīkstē.

Uzvaru šogad pirmajā Ziemeļeiropas sešu stundu izturības čempionāta posmā atkal izcīnija lietuvieši, šoreiz - “Circle K Miles plus Racing Team”. Latvijas otrā komanda - “Bruno Racing Team” - ar braucējiem Nikolaju Grjazinu, Gariju Rožkalnu un Andri Kronīti sastāvā, ieguva trešo vietu A3000 klasē. Komandas jaunajam auto šīs bija pirmās sacīkstes, tāpēc nav brīnums, ka radās dažas tehniskas problēmas, kas neļāva pacīnīties par augstākām vietām.

Trīs “Lambo” Biķernieku starta laukumā

“Baltic Touring Car” klase ar ekskluzīviem un ātriem spēkratiem pelnīti piesaista skatītāju lielāko interesi. Šoreiz startam bija pieteikušies 23 dalībnieki. Starp lietuviešiem un somiem arī latviešu braucēji – pagājušā gada vicečempions Roberts Rode ar “Nissan 200 SX”, Artūrs Batraks ar “Lamborghini Huracan”, kā arī Jānis Hāns ar “Subaru Impreza” un Jānis Vanks ar “Opel Astra”. 2018. gada čempions Marko Rantanens ar “Lamborghini Gallardo” pirms starta paziņoja, ka esot šeit ieradies pēc kārtējās uzvaras. Taču šogad ne mazāk iespaidīgi auto - “Lamborghini Huracan” - ir arī mūsu Artūram Batrakam un lietuvietim Egidijam Gutaravičam. Starta sarakstā redzamas arī citas spēcīgas automašīnas - “Porsche 911 GT3 Cup”, “Renault Megane Trophy”, “Chevrolet Corvette C6”, “Ford Mustang”, “Mercedes-Benz C63 AMG”, “Chevrolet Camaro”.

Kvalifikācijā ātrāko laiku 1:19.761 (165.284 km/h) uzrādīja Artūrs Batraks ar iepriekšējā dienā liesmās cietušo “Lamborghini Huracan”. Nākamie labākie apļa laiki lietuvietim Egidijam Gutaravičam (Lamborghini Huracan) 1:21.040 un igaunim Raivo Tammam (Porsche 911 GT3) 1:21.413. Tikai ceturtais ātrākais bija čempions Rantanens (Lamborghini Gallardo) - 1:22.278, viņam sekoja trīs citi somi – Mika Virtanens (Renault Megane Trophy), Jirki Peltola (Chevrolet Corvette) un Mika Makinens (Mercedes Benz CLK), lietuvietis Roberts Kupčiks (Porsche Cayman GT4) un Roberts Rode ar “Nissan 200SX”. Debitants Jānis Hāns ar “Subaru Impreza” sasniedza 13.laiku – 1:31.254, bet Jānis Vanks uzrādīja 19.ātrāko laiku 1:36.314, kas ar viņa daudz pieredzējušo “Opel Astra” ir visai iespaidīgs rezultāts.

Pirmajā braucienā Artūrs Batraks jau uzreiz pēc pirmā apļa bija stabilā līderpozīcijā. Abi pārējie “Lambo” viņam netika pat tuvumā. Likās, ka konkurentiem viņš ir neaizsniedzams… Taču, divus apļus pirms brauciena beigām Artūrs panāca divus atpalicējus, kuri aizrāvušies savstarpējā cīņā, nepamanīja strauji tuvojošos “Lambo”. Lai izvairītos no sadursmes, Artūram līkumā nācās strauji bremzēt, auto saslīdēja un apstājās. Igaunis Raivo Tamms aizbrauca garām un atlikušajā aplī spēja nosargāt pirmo vietu. Trešais finišēja Peltola, ceturtais – Rantanens, un tikai aiz viņa - Gutaravičus ar otru “Huracan”.

Arī otrajā braucienā Artūrs Batraks jau no starta pārliecinoši ieguva līderpozīciju, bet šoreiz brauca bez nevienas kļūdas, un finišā sasniedza tik ļoti gaidīto uzvaru pie “Lambo” stūres. Pēc izkāpšanas no auto Artūra Batraka sejā smaids nenozuda ne brīdi. “Kad izbraucu finiša taisnē un ieraudzīju rūtoto karogu, acīs pat sariesās asaras”, emocionāli stāstīja laimīgais uzvarētājs, un pēc tam pajokoja, ka vakardienas ugunsgrēks boksos bijis plānots… Tā nu šis autošosejas trilleris  noslēdzās ar laimīgām beigām.

Otrais finišēja Raivo Tamms (Porsche GT3), kurš visu distanci sekoja līderim, finišā atpaliekot tikai par 0.5 sekundēm. Šoreiz trešais bija Gutaravičus (Lamborghini Huracan). Ceturto vietu otrajā braucienā izcīnīja Roberts Rode (Nissan 200SX), apsteidzot savu galveno konkurentu GT-AM klasē lietuvieti Kupčiku (Porsche Cayman GT4). Visi ātrākie somi šoreiz Biķerniekos piedzīvoja neveiksmes – Rantanens otrā brauciena 3.apļa sākumā nobrauca trases malā ar bojātu ātrumkārbu, Peltola otrā brauciena 5.aplī piedzīvoja sadursmi ar atpalicēju, pēc kuras ielidoja trases apmalē un pilnīgi iznīcināja savu “Corvette”, savukārt Virtanens cīņā par 3.vietu pēdējā aplī kļūdījās Motormuzeja līkumā un arī visai nopietni apskādēja savu sporta auto. Savukārt, 2018.gada vicečempionam Robertam Rodem (Nissan 200sx) veiksmīgs otrais brauciens, ļāva iegūt uzvaru Baltic GT-AM klasē, aiz sevis atstājot lietuvieti Robertu Kupčiku ar Porsche Caymann GT4.

Somu triki Bonda stilā

“DeWALT Grand Prix” sacīkstēs par “Legend Car” kausiem cīnījās deviņi dalībnieki. Abos piektdienas treniņbraucienos ātrākais bija latviešu jaunais talants Valters Zviedris, ar savu jauno, Amerikā iegādāto sacīkšu auto, sasniedzot apļa laiku 1:33.446, ar vidējo ātrumu 141.078 km/h. Sestdien kvalifikācijā tomēr vēl ātrāks bija soms Filips Miemois ar 1:32.788 (142.079 km/h).

Pirmajā braucienā no starta vadībā izrāvās Valters Zviedris, bet finišā tomēr pirmais bija soms Filips Miemois, aiz sevis atstājot tautieti Johanu Ahoku un Valteru Zviedri. Otrajā braucienā notika aizraujoša cīņa ar apmēram 10 līderpozīcijas maiņām, kurā iesaistījās mūsu Valters Zviedris un Uldis Timaks un vadošie somu braucēji. Finišā pirmais bija Johans Ahokas, otrajā vietā, tikai 0.142 sekundes aiz līdera, finišēja Uldis Timaks, trešais Jonas Vartiainens, ceturtais – Jānis Horeliks. Pēc finiša latviešu sportisti žēlojās par Ahokas auto, kurš brauciena laikā izsmidzināja aiz sevis eļļu, kā rezultātā aiz viņa braucošajiem vējstikli pamazāk kļuva necaurredzami (“Legend” mašīnām nav logu tīrītāju), tā liedzot iespēju turpināt cīņu par uzvaru. Daži līdzjutēji tribīnēs atcerējās, ka tieši šādu triku – “eļlas aizkara” izsmidzināšanu, lai radītu grūtības sekotājiem, - vienā no pagātnes leģendārajām spiegu filmām izmantojis Džeimss Bonds, un pavisam drīz jau Biķernieku autostāvvietā kāds pamanīja noparkotu aģenta 007 dienesta auto…

Trešajā, noslēdzošajā “Legend Car” braucienā līdz pēdējiem metriem cīņa par pirmo vietu notika starp somu Filipu Miemois un Valteru Zviedri, finišā par 0.157 sekundēm pārāks bija soms. Trešo vietu izcīnīja Uldis Timaks, atstājot aiz sevis pieredzējušo somu Johanu Ahokas. Cīņā par pozīcijām sadursmē iekļuva Jānis Horeliks un Mārtiņš Steinerts. Horelikam izdevās turpināt braucienu un finišēt septītajam. “Legend Car” klases visu trīs braucienu kopvērtējumā par NEZ pirmā posma uzvarētāju kļuva Johans Ahokas, otrais palika Filips Miemois, trešais – Uldis Timaks, bet ceturtais – Valters Zviedris.

TCR – tā ir nākotne

12.maijā “DeWALT Grand Prix” ietvaros Biķerniekos notika vēsturiski pirmās TCR klases automašīnu sacīkstēs Baltijas valstīs. Abos braucienos uzvarēja pieredzējušais lietuviešu sportists Ramūnas Čapkauskas ar “Cupra Leon”. Otrajā vietā divu braucienu summā palika igaunis Matiass Vahtels ar “Honda Civic”. Latviešu starta sarakstā nebija. Diemžēl, arī tuvākajā laikā nevienam no latviešiem vēl neesot plānos iegādāties TCR klases mašīnu, kaut virmo idejas kopīgam projektam ar lietuviešiem.

Kopš 2014.gadā tika izveidota TCR klase, tā kļuvusi populāra visā pasaulē, pateicoties vienotiem, stingriem un skaidri saprotamiem tehniskajiem noteikumiem. TCR klases sacīkšu auto tiek veidoti uz kompakta 4 vai 5 durvju ielas auto bāzes, kuram ir 2.0 litru turbo dzinējs. Ir atļauti ierobežoti uzlabojumi aerodinamikā un bremžu sistēmā, taču pamatā ir standarta virsbūve un piekare. Lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas dažādu marku TCR modeļiem, ir pieņemti īpaši balansējošie noteikumi, kas pamatā regulē sacīkšu mašīnu pieļaujamo svaru. Arī Rīgā tehniskais komisārs no Itālijas stingri uzraudzīja, lai TCR tehniskie noteikumi tiktu ievēroti.

Šai klasei pieder nākotne. Vienoti tehniskie noteikumi ļauj TCR mašīnām vienlīdzīgi sacensties jebkur pasaulē, tāpat kā tas notiek “Legend Car” klasē. Tāpēc sportistam, kuram ir TCR mašīna, nākotnē ir reāli iespējama dalība pat pasaules čempionātos. Ņemot vērā latviešu autosporta dziļās tradīcijas salonauto klasēs, mums tur ir jābūt!