Fotoreportāža: atjauno vairāk nekā 100 gadus veco Līgatnes caurteku (+ FOTO)
Uz Vidzemes šosejas (A2) Augšlīgatnē turpinās Līgatnes upes caurtekas (64,8. km) atjaunošanas darbi
Būvdarbi tika uzsākti pērn septembrī un patlaban ir noslēguma fāzē. Arkveida caurtekai no jauna uzmūrēti ieteces un izteces gali, kā arī uzbetonēti tā saucamie “spārni”, kas palīdz noturēt caurtekas uzbēruma konstrukciju. Šobrīd tiek atjaunots dekoratīvais mūrējums caurtekas ieteces un izteces galos, paralēli tam notiek būvbedres aizbēršana un autoceļa otras brauktuves izbūve. Velvei atjaunota arī hidroizolācija. Plānots, ka darbi tiks pabeigti jūnija sākumā.
Līgatnes caurteka būvēta 19. gadsimta pašās beigās, tai ir ķieģeļu velve un kaltu granīta akmeņu sienas. Caurteka ir 7,3 m plata un 5,5 m augsta, tās garums – 21,5 m. Pēc otrā pasaules kara caurteka remontu nav piedzīvojusi.
Caurteku atjauno ceļu būves uzņēmums SIA 8 CBR par līgumcenu 1,07 miljoni eiro (ar PVN), ko sedz no valsts budžeta.
“Līgatnes caurteka ir darbietilpīgs būvniecības objekts, kas prasa rūpīgu un apjomīgu darbu pie caurtekas velves un spārnsienām,” stāsta SIA 8CBR atbildīgais būvdarbu vadītājs Kaspars Kalniņš. “Būvprojekta risinājums paredz daļēji saglabāt esošo velves ķieģeļu mūrējumu un šķeltos masīvos laukakmeņus caurtekas spārnos, kas nodrošinās, ka šī caurteka kalpos vēl ilgus gadus, saglabājot tās senatnīgumu un priekšteču mantojumu. Objekts ir interesants ar nestandarta risinājumiem, jo tiek izbūvēti grunts enkuri un portālsienu savilces, kā arī veikts ievērojams zemes darbu apjoms (6000 m3 grunts nomaiņa 40 m garā posmā). Turklāt visu šo darbu laikā ir jānodrošina transportlīdzekļu kustība, šim mērķim tika izbūvēts pagaidu tilts virs caurtekas velves. Ierobežojumi ir diezgan ievērojami, atvainojamies autobraucējiem par tiem, taču aicinām ievērot, jo zem spēkratiem, tiešā tuvumā strādā mūsu kolēģi, kas atjauno šo senatnīgo būvi,” uzsver K. Kalniņš.
Satiksme darba zonā notiek pa vienu braukšanas joslu un to regulē luksofors. Ieviesti arī ātruma ierobežojumi 30, 50 un 70 km/h un platuma ierobežojums 3,25 m.
2019. gadā Vaivē, Vidzemes šosejas (A2) 85,6 kilometrā tika pabeigti Kaķupītes caurtekas pārbūves darbi, kas arī ir viena no vecākajām valsts ceļu tīklā. Šīs caurtekas sākotnējā izbūve ir datēta ar 1850. gadu.
VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) tīklā kopumā ir 44 velves caurtekas. Vecākā ir 188 gadus senā Lorupītes caurteka uz pievedceļa Lorupes gravai (V96), kas būvēta 1833. gadā. Savukārt lielākās ir Virbupes caurteka uz autoceļa Stende–Sabile–Pūces (V1402) 4,2. kilometrā un jau minētā Līgatnes caurteka.
Foto: Renārs Koris
LASI VĒL
- Konkursā “Latvijas Gada auto 2025” sīva konkurence dārgāko auto segmentā (+ VIDEO)
- Bojāgājušo skaits uz Latvijas ceļiem – viens no augstākajiem Eiropā (+ VIDEO)
- TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām budžeta elektroauto Citroen e-C3 (+ VIDEO)
- Lietuvā kravas lidmašīna nogāžas pie dzīvojamās mājas, viens cilvēks gājis bojā (+ VIDEO)
- Vai arvien vairāk būs avāriju dēļ luksofora sarkanās gaismas kamerām! Kāpēc? (+ VIDEO)
- 11 gadījumi, kad uz autobāņa "izbeidzas motors" (+ VIDEO)
- Nevils pirmo reizi kļūst par pasaules čempionu rallijā; igaunis Tanaks avarē un zaudē savu iespēju (+ VIDEO)
- Autovadītāja pabrauc garām nobrauktuvei un... slēdz atpakaļgaitā (+ VIDEO)
- Kā izvairīties no aizsvīdušiem un pat aizsalušiem stikliem? (+VIDEO)
- TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Pirmais brauciens ar jauno Kia EV3 (+ VIDEO)