Sēnas upē ielaists "Melnais Gulbis" - pirmā 100% elektriskā pasažieru laiva

Foto: Publicitātes attēls
Renault | 13.11.2019

Parīzē prezentēta pirmā 100% elektriskā pasažieru laiva - Melnais gulbis (Black Swan), kas aprīkota ar “otrās dzīves” baterijām

Parīzē, 2019. gada 4. novembrī “Sēnas alianse” (Seine Alliance) prezentēja Melno gulbi – pirmo elektrisko laivu, kas īpaši paredzēta privātiem vai biznesa braucieniem pa Sēnas upi, un kas aprīkota ar “otrās dzīves” baterijām. “Sēnas alianse” un tās partneruzņēmumu “Renault” un “Green-Vision” mērķis ir pierādīt laivas modeļa efektivitāti, pamatojoties uz aprites ekonomikas principu, lai to reproducētu un radītu sinerģiju starp dažādiem mobilitātes dalībniekiem.

Šī brīža situācijā, kad tiek meklēti inovatīvi risinājumi mūsu planētas saglabāšanai, upju nozares profesionāļu uzsāktās iniciatīvas sniedz stimulu nākotnei. Šī projekta izstrādātāji ir daudzu paraugprojektu veidotāji. Melnais gulbis ir nulles izmešu* laiva, kura paredzēta 2 līdz 8 cilvēkiem, ģimenes ekskursijām, apmēram divu stundu gariem izbraucieniem.  Laivu darbina divi elektromotori, un tai nav vajadzīgs ģenerators vai rezerves iekšdedzes dzinējs. Līdz ar to laiva nerada izplūdes gāzes, un tā darbojas bez trokšņa.

Parīzei, kā pilsētai, kurā 2015. gadā notika konference COP 21 un kurā 2024. gadā notiks Olimpiskās spēles, ir pienākums nodrošināt novatoriskus risinājumus vides jautājumos. “Sēnas alianse” jau ir parādījusi sevi kā paraugu attiecībā uz energoefektivitāti transporta nozarē, norāda “Sēnas alianses” priekšsēdētājs Didjē Speids (Didier Spade).

Aprites ekonomika, drošība un komforts uz klāja

Melnais gulbis ir aprīkots ar divām pilnīgi neatkarīgām, autonomām, 100% elektriskām piedziņas līnijām. Šī pārmērība nozīmē bezrūpīgu burāšanu. Litija jonu baterijas, kas ņemtas no “Renault” elektrotransportlīdzekļiem, kad tās ir sasniegušas “pirmās automašīnas dzīves” beigu termiņu, tiek atjaunotas un pārplānotas. Pēc tam baterijas tiek uzstādītas zem laivas sānu soliem četros nerūsējošā tērauda korpusos, kas ir speciāli konstruēti, lai nodrošinātu drošus, ūdens necaurlaidīgus ekspluatācijas apstākļus. Tādējādi ir izdevies izvairīties no jaunu bateriju ražošanai nepieciešamā enerģijas un izejvielu patēriņa.

Mēs lepojamies ar ieguldījumu Melnā gulbja laivas izstrādes projektā līdzās “Sēnas aliansei” un “Green-Vision”. Šī pieeja vēlreiz ir parādījusi, ka, izmantojot “otro dzīvi” kā otrreizēju enerģijas uzkrāšanas vienību, baterijas no mūsu elektromobiļiem būtiski ietekmē enerģijas pārejas paātrināšanas procesu, uzsver Žils Normands, “Renault” elektrisko transportlīdzekļu vecākais viceprezidents.

Katra dzenskrūve ir savienota ar diviem akumulatoru blokiem, kuru nominālā jauda ir 10 kW (20 kW pie maksimālās jaudas), kas viegli ļauj laivai sasniegt ierastos kreisēšanas ātrumus (Sēnas upē, Parīzē, ir spēkā ātruma ierobežojums). Kopā baterijas sver 278 kg, un tās ir vieglākas par degvielas tvertni, kas uzstādīta laivā, kad laivu darbina iekšdedzes dzinējs.

Korpuss ar itāļu būvētāja “Tullio Abbate” dinamiskajām līnijām un mūžīgo konstrukciju ir saglabāts, bet laivai nav ne piekarināmā, ne iekšējā motora. Piedziņu un griešanos nodrošina zemūdens virziena vienības (sauktas par pods). Šī ir tehniska attīstība, kas dod laivai gludu profilu un ļauj optimizēt kabīnes ergonomiku, lai atvieglotu stūrēšanu un pasažieriem nodrošinātu maksimālu komfortu, kamēr laiva klusi slīd pa upi. Pasažieri var baudīt divu stundu braucienu pēc uzlādēšanas laika, kas ilgst tikai divas līdz trīs stundas.

Laiva, kas iedvesmo pārējos profesijas pārstāvjus

Melnā gulbja laivas tehniskā prezentācija notika 4. novembrī, viesnīcā “Atelier du France”. Pasaules upju navigācijas profesionāļi sapulcējās Grenelles ostā (Port de Grenelle), Parīzē, lai uzzinātu vairāk par eleganto laivu, kas varētu izmainīt 150-atsevisķu komerciālo laivu izmantošanu Parīzes ūdensceļos.

Demonstrācijas presei notiks 2020. gada pirmajā ceturksnī, vienlaikus ar Melnā gulbja nodošanu ekspluatācijā (tiklīdz būs iegūtas nepieciešamās valdības atļaujas). Tāpat “Sēnas alianse” sāks piemērot jauno analogo laivu, pirms turpināt sadarbību ar citiem laivu ražotājiem, lai sasniegtu mērķi – 100% elektriski darbināmo transporta laivu parku līdz 2024. gadam.

Melnais gulbis ir jaunās laivu paaudzes priekštecis, kas uzstāda standartus radošumam, oglekļa neitralitātei un funkcionalitātei, nekompromitējot eleganci. Sadarbība, kas izveidojusies starp “Renault” un “Green-Vision”, ļaus gudri izmantot atkārtoti pārbūvētus ražojumus, kas veido daļu no patiesi ilgtspējīgas attīstības pieejas.

* nulle emisijas ekspluatācijas laikā

Foto: Publicitātes attēls