viedoklis: Bezatbildība un vienaldzība kā drauds satiksmes drošībai

Foto: iAuto
LAMB | 13.12.2014

Lūznavas pagastā „Mercedes” busiņš uzbrauc gājējam, kurš iet bojā. Uz Rīgas apvedceļa automašīna „Citroen” uzbrauc gājējam, kurš mirst notikuma vietā. Cits gājējs iet bojā Skrundas novadā, kur viņam uzbrauc „Audi A4”.

Līdzīga traģēdija notikusi Riebiņu novadā, kur gājēju sabraukusi „Volvo” markas automašīna. Vismaz diviem no bojā gājušajiem nebija nekādu atstarojošu elementu. Šādas un līdzīgas vēstis ziņu portālos ir lasāmas vai katru dienu, turklāt lielākajā daļā šo gadījumu, rezultāts ir letāls.

Šobrīd, ņemot vērā plašās informatīvās kampaņas, kurās gājēji tiek aicināti tumšajā diennakts laikā uz slikti apgaismotiem ceļiem un ietvēm valkāt atstarojošās vestes, ņemot vērā šo vestu plaši popularizēto bezmaksas izplatīšanas kampaņu, ņemot vērā informāciju par sodiem, kas sagaida neapzinīgos gājējus un velosipēdistus, par nepieciešamību būt redzamam tumsā varbūt nav dzirdējis tikai kāds citplanētietis. Tā kā par šādu eksemplāru ierašanos nekas nav dzirdēts, droši jāapgalvo, ka pie mums to vajadzētu zināt visiem. Tāpat lielākā sabiedrības daļa ir dzirdējusi par traģiskajiem satiksmes negadījumiem, kas nu jau ne pirmo rudeni un ziemu notiek Latvijā.

Foto: iAuto

Tātad godīgi jāatzīst, ka daudzu satiksmes negadījumu, kuros cieš vai iet bojā gājēji, iemesls ir bezatbildība, nolaidība un absolūta vienaldzība attiecībā pret savu un pārējo iedzīvotāju, tajā skaitā savu bērnu un vecāku drošību. Ir izveidojusies kāda neapzināta bezatbildīgo gājēju šķira, kam nav svarīga pašu veselība. Viņi nesaprot, ka apdraudējums ir arī visiem citiem satiksmes dalībniekiem, kas nokļūst „melnā stāva” tuvumā. Lielākā daļa autovadītāju pēdējā brīdī pamanījuši tumšo gājēju, veiks strauju manevru, lai cilvēkam neuzbrauktu. Tā rezultātā var notikt negadījums un ciest gan automašīnas vadītājs un pasažieri, gan citi transporta līdzekļi. Katram apzinīgam sabiedrības pārstāvim, redzot „tumšos gājējus” būtu tie jāuzrunā un jāatgādina par viņu radīto apdraudējumu. Lai sabiedrībā pārvietošanās tumsā bez atstarojošiem elementiem būtu kauna lieta, tāpat kā dzērāja vārtīšanās grāvī, nevis kāds muļķīgs drosmes apliecinājums.

Tomēr ne jau tikai gājēji tumšajā diennakts laikā ir satiksmes negadījumu izraisītāji. Pirms nedaudz dienām traģiska avārija notika Garozā, kur bojā gāja divi jauni puiši, brāļi. Auto brauca ar lielu ātrumu, bez ziemas riepām, puiši nebija piesprādzējušies, vadītājs nenovaldīja mašīnu, un tā, salaužot ledu, iegāzās upē. Divi cilvēki varēja būt dzīvi, ja būtu ievērojuši visiem zināmu lietas, izmantot ziemas riepas un izvēlēties piemērotu braukšanas ātrumu.

Varam kritizēt policiju, ka tā nav notvērusi katru „tumšo gājēju” un iedevusi tam atstarojošo vesti, var sunīt ceļu būvniekus, ka ceļu infrastruktūra nav atbilstoša drošības prasībām, var arī kritizēt likumdevēju, ka normatīvie akti nav pietiekami stingri pret neapzinīgajiem, tomēr bez visas sabiedrības strikti negatīvas attieksmes pret „neredzamajiem” gājējiem un riteņbraucējiem, kā draudu mūsu veselībai un pat dzīvībai, situācija nemainīsies.

Aicinām visus sabiedrības pārstāvjus būt aktīviem, aizrādīt un pat kaunināt neredzamos „tumšos stāvus”. Mums ir jāsaprot, ka autovadītājs strauji bremzējot un izvairoties var ietriekties tieši mūsu spēkratā, uzbraukt tieši mūsu stumtajiem bērnu ratiņiem! Sēžot blakus atraktīvam autovadītājam, kam kāja pārāk stipri spiež gāzes pedāli, būsim apzinīgi, aizrādīsim, nepieļausim muļķīgu lielību, kas apdraud dzīvību.

Nepieciešamība aktivizēt rūpes par satiksmes drošību un turpināt reģionālās programmas, kā aktuāls uzdevums tika minēts arī ikgadējā Starptautiskās automobiļu federācijas Ģenerālajā asamblejā, kas 5. decembrī notika Kataras galvaspilsētā Dohā. FIA prezidents Žans Tods uzsvēra, ka dažādas satiksmes drošības programmas un akcijas ar FIA atbalstu arī turpmāk notiks FIA autoklubos dažādās pasaules valstīs. Šādas programmas jāīsteno ilgtermiņā, gadu no gada, jo ir satiksmes dalībnieki, kuriem par nepieciešamību ievērot elementārus satiksmes drošības noteikumus ir jāatkārto desmitiem reižu.

Autoklubam LAMB, kā sabiedriskai organizācijai, ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādejādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.