VARAM: Jāveicina izmaksu efektīva klimata mērķu sasniegšana ES, vienlaikus nodrošinot sociāli taisnīgas pārmaiņas
Ir jāveicina izmaksu efektīva klimata mērķu sasniegšana Eiropas Savienībā (ES), vienlaikus nodrošinot sociāli taisnīgas pārmaiņas, šodien Eiropas Savienības (ES) valstu vides ministru padomes neformālajā sanāksmē Slovēnijas pilsētā Ļubļanā uzsvēra Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvji.
Kā aģentūru LETA informēja ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļā, VARAM pārstāvji piedalās diskusijās par klimata politikas jautājumiem kontekstā ar Eiropas Komisijas (EK) jaunajiem tiesību aktu priekšlikumiem ES 2030.gada klimata un enerģētikas mērķu sasniegšanai. Tāpat diskusijās tiks apspriesti bioloģiskās daudzveidības jautājumi.
Sanāksmē ES dalībvalstu vides ministri diskutēs par EK 14.jūlijā publicēto jauno tiesību aktu pakotni klimata jomā jeb tā saukto"Fit for 55", kas jau precīzāk parāda, kādā veidā ES līmenī būs iespējams samazināt kopējo siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju apjomu par vismaz 55%, salīdzinot ar 1990.gadu. Sanāksmē plānots pārrunāt arī starptautiskos klimata pārmaiņu jautājumus, gatavojoties ANO Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām pušu konferences 26.sanāksmei jeb COP26, kas paredzēta novembra sākumā Glāzgovā, informēja VARAM.
Pakotne "Fit for 55", ietver visaptverošus un savstarpēji saistītus ES normatīvo aktu priekšlikumus klimata, enerģētikas, zemes izmantošanas, transporta un nodokļu politikās. Klimata jomā īpaša uzmanība pievēršama izmaiņām esošajā klimatā. Kā galvenie atslēgas elementi ir paredzami ES emisiju tirdzniecības sistēmas (ETS) paplašināšana, iekļaujot jūras, sauszemes transportu un ēkas, un izmaiņas ETS neiekļauto darbību (ne-ETS) arhitektūrā, tajā skaitā Saistību pārdales regulas nosacījumos.
Latvijas delegācija uzsvērs nepieciešamību pēc līdzsvarotas ES klimata politikas 2030.gada SEG mērķu sasniegšanai un virzībai uz klimatneitralitāti 2050.gadā, tā, lai pārmaiņu skartajās nozarēs būtu vienmērīgas un samērīgas izmaiņas, un netiktu uzlikts nesamērīgs liels slogs, bet tiktu ievērota sociāli taisnīga pārejas prakse.
Tāpat Latvijas pārstāvji sanāksme norādīs, ka nacionālā ne-ETS SEG emisiju samazināšanas mērķa noteikšanā ir jāņem vērā dalībvalstu specifiskās īpatnības, piemēram, ne-ETS sektora SEG emisiju īpatsvars, enerģētiskās nabadzības līmenis, proti, kad iedzīvotājiem nesamērīgi liela sava ienākumu daļa ir jāatdod par enerģiju, līdz ar to rodas enerģijas "nabadzība", relatīvās izmaksas SEG samazināšanā, tāpat arī valsts izaugsmes iespējas un nozaru potenciāls samazināt emisijas.
Kā norāda VARAM, jau patlaban ir jāapzinās, ka klimata mērķu sasniegšanai nacionālā līmenī būs nepieciešama visu nozaru aktīva iesaiste SEG emisiju samazinošu pasākumu plānošanā un īstenošanā. Ministrijā rit darbs ar apjomīgo priekšlikuma pakotni un kopā ar iesaistītajām nozaru ministrijām - Ekonomikas, Satiksmes, Zemkopības, Finanšu un Ārlietu ministriju - tiek strādāts pie Latvijas būtiskāko interešu identificēšanas un priekšlikumu izvērtēšanas, ņemot vērā Latvijas pozīciju.
Vides ministru padomes neformālajā sanāksmes dienaskārtībā iekļauts arī jautājums par gatavošanos ANO Bioloģiskās daudzveidības konvencijas pušu konferences 15.sanāksmei (COP15).
Konferencē plānots pieņemt dabas saglabāšanas sistēmas ietvaru (Global Biodiversity Framework (GBF)). Iecerēts, ka jaunais GBF būtu ne tikai Bioloģiskās daudzveidības konvencijas, bet visu nozaru un sabiedrības globāla sistēma dabas saglabāšanai. Tādēļ neformālajā sanāksmē paredzēts pārrunāt, kā veicināt šī vērienīgā ietvara pieņemšanu un ieviešanu. Tāpat plānots pārrunāt un iepazīties ar EK publicētās ES Apputeksnētāju iniciatīvas rezultātiem un plānotajām rīcībām labākai apputeksnētāju aizsardzībai.
Latvijas delegācija plāno atbalstīt, ka GBF tiek veidots kā kopējs ietvars bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un uzsvērt, ka GBF ieviešanai nepieciešama pilnīga bioloģiskās daudzveidības apsvērumu integrēšanai nozaru politikās. Taču, lai sasniegtu GBF noteiktos mērķus, nepieciešama visu pieejamo resursu efektīva izmantošana.

Foto: iAuto.lv
LASI VĒL
- Tas bija pirms 9 gadiem - Šogad ziema mūs pārsteidza Rīga-Jūrmala šoseja 4.11.2016 (+ VIDEO)
- Degvielas cenas: Dīzelis 1.517 un 95 benzīns 1.537 EUR - 03.11.2025. (+ VIDEO)
- Redzi un esi redzams. Kā uzlabot auto standarta gaismas? (+ VIDEO)
- BMW riskanti apdzen, Seat bremzē un saslīd (+ VIDEO)
- Izmēģinām Latvijas Gada auto 2026 pretendentus 4x4 testā - to spēju braukt ne tikai pilsētas apvidū (+ VIDEO)
- Vai Eiropa pamazām atkāpjas no Zaļā kursa? (+ VIDEO)
- Ik gadu pieaug transportlīdzekļos iebūvēto eZvanu skaits; tostarp arī nepamatotu (+ VIDEO)
- Kruzaks? AUDI Q5? Dacia vai Subaru? Kurš no 5 auto uzvarēs nominācijā "4x4 bezceļu auto 2026"? (+ VIDEO)
- Bijušais Stellantis boss nosauc autobūves uzņēmumus, kas izdzīvos nākamajos 10 -15 gados (+ VIDEO)
- Jānis Rapa (TET transporta daļa) dalās pieredzē par jaunākajiem auto Latvijā un Ķīnas auto pieaugumu (+ VIDEO)
