Plug-in hibrīdi: vai tie var aizstāt divas automašīnas vienlaikus?

Foto: Publicitātes attēls
Velocita | 14.09.2021

Pieaugot vides prasībām un mainoties patērētāju ieradumiem, automašīnu ražotāji meklē veidus, kā samazināt negatīvo ietekmi uz vidi, vienlaikus apmierinot autovadītāju vēlmes un vajadzības.

Viena no atbildēm ir hibrīdauto, kuriem ir gan elektriskie, gan benzīna dzinēji. Nākamais solis šajā virzienā ir plug-in jeb uzlādējamie hibrīdi, kas var darboties gan kā elektroauto, gan kā parastie iekšdedzes automobiļi.

Pilsētā – elektriskais, bet uz šosejas – benzīna dzinējs

Šodien, plug-in jeb spraudņa tipa hibrīdu klāsts un iespējas ir lielākas nekā jebkad agrāk. Piemēram, jaunākais franču Citroën C5 Aircross PHEV ļauj izbaudīt oriģinālu dizainu un komfortu, kā arī SUV modeļu praktiskumu un hibrīdam raksturīgo ekonomiju. Volkswagen Tiguan plug-in hibrīds nesen debitēja Latvijā, un modeļus, kas izmanto šo hibrīda piedziņu, piedāvā arī Ford, Peugeot un Jeep, kā arī dažādi premium segmenta ražotāji.

Pilsētā ar šādiem auto var braukt tāpat kā ar parastajiem elektroauto, un, ja vēlaties, varat doties arī tālākos ceļojumos ārpus pilsētas, kas ir viena no lādējamo hibrīdu lielākajām priekšrocībām.

“Kamēr vien plug-in hibrīds izmanto tikai elektrību, tas ir tīrs elektroauto ar visiem šādu automašīnu morālajiem un ekoloģiskajiem plusiem. Ja šādu transportlīdzekļu būtu vairāk, noteikti būtu iespējams izvairīties no pilsētas piesārņojuma un brīvi ceļot. Ikdienā pārvietojoties pa pilsētu, var izmantot tikai elektrību, bet, ja nepieciešams doties uz lauku māju vai kaut kur tālāk, viss ir vienkārši, jo zini, ka šāda automašīna dosies jebkur, jo tai ir arī ierastais benzīna dzinējs. Jūs vienkārši neesat publiskās elektrouzlādes infrastruktūras ķīlnieks,” saka raidījuma TV Auto ziņu veidotājs Aldis Zelmenis, kurš ir izmēģinājis daudzus plug-in hibrīdus un ar tiem piedzīvojis dažādus izaicinājumus.

Arī automašīnu apskatnieks un interneta portāla TVNET Auto galvenais redaktors Ingars Tenis atzīmē, ka plug-in hibrīdi ir lieliska izvēle Latvijas apstākļiem.

“Salīdzinājumā ar 100% elektroautomobiļiem, kas tiešā veidā ir atkarīgi no publiskās elektrouzlādes infrastruktūras plug-in hibrīdu īpašniekiem ir vairāk kustības brīvības. Izsīkstot salīdzinoši niecīgajam elektriskās sniedzamības krājumiem auto iekšdedzes dzinējs atļauj braukt, kur vien vēlaties un kad vien vēlaties, jo tam ir piemērota infrastruktūra. Šajā gadījumā mēs jau runājam par divām automašīnām un plug-in hibrīds ļauj pilsētā braukt kā ar elektromobili, bet pa šoseju – kā ar parastu auto,” uzsver žurnālists.

Ikdienas vajadzībām pietiks tikai ar elektrību

Izmantojot jaunākos plug-in hibrīdus, tikai ar elektrību vien var nobraukt 40 līdz 60 km. Piemēram, Mitsubishi Outlander PHEV var nobraukt aptuveni 40-45 km, bet Citroën C5 Aircross PHEV ar 13,2 kW akumulatoru var nobraukt vairāk nekā 50 km bez iekšdedzes dzinēja pieslēgšanās. Pēc auto ekspertu domām, lai brauktu katru dienu pa pilsētu, pietiek izmantot tikai hibrīda piedziņas elektrisko daļu.

“Pārvietojoties normālā režīmā ar nelielu ekonomijas piesitienu, bet nekļūstot par slogu un šķērsli citiem satiksmes dalībniekiem, noteikti ir iespējams veikt ražotāja norādīto attālumu. Ar 40-50 kilometriem elektrības vien pietiek, lai daudzi cilvēki pat neiedarbinātu iekšdedzes dzinēju. Ja man tajā dienā nav īpašu darīšanu, man personīgi vairāk arī nevajag,“ saka I. Tenis.

Izmantojot elektroenerģijas reģenerācijas sistēmu, var palielināt nobraucamo attālumu, ko veikt ar elektromotoru. Piemēram, Citroën C5 Aircross PHEV, kam ir šī sistēma, ripinoties uz lejupceļā vai bremzējot, akumulatorā tiek atgūta enerģija. Tādā veidā attālumu, ko veic tikai ar elektrību, var palielināt vismaz par dažiem kilometriem dienā.

Bez smalkumiem – sēdies un brauc

Daži autovadītāji ar nelielu neuzticību raugās gan uz tradicionālajiem hibrīdiem, gan uz plug-in hibrīdiem, jo šaubās par to braukšanas īpašībām, un ir pārliecināti, ka bez īpašām zināšanām šādām automašīnām labāk netuvoties. Bet automašīnu eksperti saka, ka, lai sēstos pie hibrīda stūres, nav nepieciešamas īpašas papildu prasmes.

"Jūs vienkārši sēdieties un brauciet! Ja izmantojat tikai elektrību, varat baudīt vienmērīgu paātrinājumu. Braucot ar elektrību plug-in hibrīdā, noteikti ir jūtama atšķirība. Brauciens nebūs tik dinamisks kā ar 100% elektroauto, turklāt brīdī, kad pieslēdzas benzīna motors, jūs braucat kā ar parastu automašīnu,” stāsta I. Tenis.

Pēc daudzu plug-in hibrīdu izmēģināšanas A. Zelmenis nepamanīja nekādas to izmantošanas un braukšanas atšķirīgās īpatnības.

"Benzīna režīms ne ar ko neatšķiras no parastā benzīna automobiļa, un elektriskais režīms neatšķiras no elektroauto. Hibrīda režīms ir ļoti līdzīgs tradicionālajam pašuzlādes hibrīdam. Viss ir vienkārši, un lietotājam nav nepieciešams iemācīties kaut ko īpašu,” apliecina speciālists.

Solis pretī elektromobilim

Kā atzīmē eksperti, plug-in hibrīdi būtībā darbojās kā elektromobiļi, taču tiem nav raksturīgu trūkumu, un tāpēc tie var kļūt par pieturvietu tiem, kas apsver iespēju iegādāties elektroauto, taču joprojām ir pārņemti ar zināmām bailēm un nepārliecinātību.

“Uzlādējamais hibrīds dod jums iespēju pārbaudīt elektrisko piedziņu. Šāda automašīna spēj nodemonstrēt, ka, nobraucot 40 km, nebūs problēmu nobraukt, piemēram, 150-200 km ar 100% elektroauto ar lielāku akumulatoru. Tāpēc plug-in hibrīdi darbojas arī kā izglītojošs instruments, vienlaikus iemācot rīkoties ar uzlādes vadiem un ierīcēm,” uzskata A. Zelmenis.

Viņš piebilst, ka spraudņa hibrīdi autovadītājiem nodrošina pilnīgu elektrisko transportlīdzekļu darbības specifiku. To priekšrocība salīdzinājumā ar elektromobiļiem ir īsāks uzlādes periods, jo baterijas ir mazākas. Piemēram, iepriekšminētais Citroën C5 Aircross PHEV tiks pilnībā uzlādēts no mājsaimniecības elektrotīkla kontaktligzdas aptuveni sešu stundu laikā, bet ar 22 kW uzlādes staciju – tikai divu stundu laikā. Tāpēc, piemēram, kad vakarā sākat veikt uzlādi, nākamajā dienā varat doties, izmantojot tikai elektrību.

Foto: Publicitātes attēls