No 2018.gada jaunie auto būs jāaprīko ar automātisku avārijas zvanu sistēmu

Foto: iAuto.lv
Nozare.lv | 29.04.2015

"eCall" sistēma izmanto avārijas zvanu līnijas 112 sistēmu, lai automātiski paziņotu glābšanas dienestiem par nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem. Paredzēts, ka tas ļaus ātrāk pieņemt lēmumu par vajadzīgās glābšanas operācijas veidu un apjomu, ātrāk ierasties negadījuma vietā un glābt vairāk cilvēku dzīvību, kā arī mazināt ievainojumu smagumu.

No 2018.gada 31.marta visos jaunajos vieglo auto un mikroautobusu modeļos būs jāiebūvē avārijas zvanu ierīces, kas automātiski brīdina glābšanas dienestus par negadījumu ("eCall" jeb "e-zvans"), lēmis Eiropas Parlaments (EP).

Kā liecina EP deputātiem sniegtā informācija, Eiropas Savienībā (ES) ceļu satiksmes negadījumi 2014.gadā ir paņēmuši 25 700 dzīvību, un jaunā ierīce varētu samazināt šo skaitu par 10% gadā.

"Iebūvēta glābšanas dienestu izsaukuma sistēmas palīdzēs uzlabot ceļu satiksmes drošību visās 28 dalībvalstīs," pauda atbildīgā ziņotāja, piebilstot, ka EP ir atkārtoti uzsvēris, ka nāvju skaita un miesas bojājumu smaguma samazināšana Eiropā ir prioritāra.

"eCall" sistēma izmanto avārijas zvanu līnijas 112 sistēmu, lai automātiski paziņotu glābšanas dienestiem par nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem. Paredzēts, ka tas ļaus ātrāk pieņemt lēmumu par vajadzīgās glābšanas operācijas veidu un apjomu, ātrāk ierasties negadījuma vietā un glābt vairāk cilvēku dzīvību, kā arī mazināt ievainojumu smagumu.

Tāpat EP deputāti likumprojektā stingri izcēla datu aizsardzības jautājumu, kas neļautu izsekot ar "eCall" aprīkotos automobiļus, ja vien tie nav iekļuvuši nelaimē. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem automātiskais zvans glābšanas dienestiem sniegs tikai pamatinformāciju, piemēram, transportlīdzekļa veidu, izmantotās degvielas veidu, negadījuma laiku, auto atrašanās vietu un pasažieru skaitu. Tāpat noteikumi paredz, ka avārijas dienestu apkopotos datus, kas iegūti no "eCall", nedrīkst nodot trešajām personām bez iesaistītās personas nepārprotamas piekrišanas. Ražotājiem arī jānodrošina, ka "eCall" tehnoloģiskais dizains ļauj neatgriezeniski dzēst iegūtos datus.

Deputāti arī noteica pienākumu Eiropas Komisijai trīs gadu laikā pēc 2018.gada pavasara izvērtēt, vai "eCall" ierīces jāuzstāda arī citiem transportlīdzekļiem, piemēram, autobusiem vai kravas auto.

LETA jau ziņoja, ka "eCall" tiek aktivizēts automātiski, transportlīdzekļos iebūvētajiem sensoriem konstatējot nopietnu sadursmi. Šīs sistēmas obligāta ieviešana uz tālruņa 112 pakalpojuma bāzes, kā arī obligāta un koordinēta infrastruktūras modernizācija palīdzētu samazināt ne tikai ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagas traumas guvušo cilvēku skaitu, bet arī veselības aprūpes izmaksas, ar avārijām saistīto satiksmes sastrēgumu radītos zaudējumus un citus izdevumus.

Satiksmes ministrijā aģentūra LETA noskaidroja, ka ir izveidota darba grupa, kurā atbildīgās iestādes, kā arī mobilo sakaru operatoru pārstāvji sagatavo "eCall" pakalpojuma ieviešanu Latvijā.

Foto: iAuto.lv