Mūsu KASKO lētāks nekā igauņu

Foto: Foto: iAuto
Balta | 03.07.2013

Nereti šoferīši Latvijā transporta apdrošināšanu uzskata par vienu no sāpīgākajiem izdevumiem, ar ko nākas rēķināties.

Nereti šoferīši Latvijā transporta apdrošināšanu uzskata par vienu no sāpīgākajiem izdevumiem, ar ko nākas rēķināties. Tāpēc Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības BALTA (RSA Grupa) transporta apdrošināšanas eksperti kopā ar kolēģiem no Lielbritānijas, Lietuvas un Igaunijas nolēma salīdzināt KASKO apdrošināšanas izmaksas, secinot, ka Igaunijā tās vidēji ir par 41% augstākas, bet Anglijā tās var būt pat četrreiz lielākas, nekā tas ierasts Latvijā.

Lai salīdzinātu KASKO izmaksas, BALTA transporta apdrošināšanas eksperti kopā ar ārvalstu kolēģiem modelēja vidējos transporta apdrošināšanas parametrus: rēķināja polises cenu vieglajai automašīnai, ja vadītāja stāžs ir astoņi gadi, polises termiņš - viens gads un piemēroja standarta pašriska nosacījumus. Ekspertu veiktās aplēses liecina, ka Baltijā vislielākās KASKO izmaksas ir Igaunijā, kur tās ir par 41% augstākas nekā Latvijā. Savukārt Lietuvā tās ir par 28% augstākas nekā Latvijā.

Foto: iAuto

BALTA transporta apdrošināšanas eksperts Krišjānis Caune skaidro: „Izvērtējot vidējo KASKO apdrošināšanas izmaksu attiecību pret Lietuvu un Igauniju, jāteic, ka lielāko ietekmi uz Latvijas cenām atstāj spēcīgā konkurence apdrošinātāju vidū. Igaunijā un Lietuvā līdzīgu apdrošinātāju skaita apstākļos tirgus ir ievērojami lielāks, tāpēc Latvijā konkurence vēl joprojām darbojas autobraucēju labā, ikvienam apdrošinātājam cenšoties piedāvāt klientam pieņemamāko cenu. Turklāt bieži vien Latvijas patērētājs, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju, ir mazāk prasīgs, vairāk orientējoties tikai uz cenu, nevis produktu, tā segumu vai apdrošinātāja servisu, kas citkārt var sadārdzināt polises cenu.”

Tāpat eksperti pieļauj, ka Latvijā zemo polišu cenu var būt veicinājusi ēnu ekonomikas naudas plūsma, kas pie mums ir lielāka nekā kaimiņvalstīs. Arī Rīgas Ekonomikas augstskolas pētījumā šī gada maijā Latvija no visām Baltijas valstīm „Ēnu ekonomikas indeksā” uzrādīja augstāko aplokšņu algu līmeni. Šādā situācijā aplokšņu algas transporta nozarē, piemēram, auto remonta uzņēmumos nosaka lētākas pakalpojumu sniegšanas izmaksas.

Lielbritānijā, salīdzinot ar Baltijas valstīm, KASKO apdrošināšanas izmaksas ir pat vairākas reizes lielākas. Atšķirīga ir arī politika. Piemēram, Latvijā šoferīši tradicionāli iegādājas tikai to apdrošināšanu, kas ir obligāta. Tā ir OCTA, apdrošinot spēkrata īpašnieka civiltiesisko atbildību pret trešajām personām. Savukārt Lielbritānijā ir obligāta prasība no neparedzētiem izdevumiem pasargāt arī sevi, tāpēc gan OCTA, gan KASKO ir apvienota vienā polisē.

Krišjānis Caune skaidro, ka šajā gadījumā jāņem vērā, ka Lielbritānijā polišu cenu diapazons ir ļoti plašs, kur galvenais cenas ietekmējošais faktors ir reģions, kurā transportlīdzeklis pārvietojas jeb ir reģistrēts. Arī jaunajiem autovadītājiem polišu cenas ir daudz augstākas nekā vidēja vecuma un pieredzējušiem vadītājiem - tās var būt vismaz par 50% dārgākas. Tāpat svarīgs faktors ir algu apmēru atšķirības. Lielbritānijā vidējā alga sasniedz 1893 latus*, bet Latvijā tā ir 494 lati**, tāpēc apdrošināšanas cenas ir proporcionāli piemērojušās katras valsts iedzīvotāju ienākumu līmenim.

Avoti:
*http://career-advice.monster.co.uk/salary-benefits/pay-salary-advice/uk-average-salary-graphs/article.aspx
** http://www.csb.gov.lv/dati/stradajoso-menesa-videja-darba-samaksa-latvijas-regionos-pa-menesiem-30200.html