Katrs trešais autovadītājs neapzināti piedalās ceļu satiksmē bez
Saskaņā ar apdrošināšanas sabiedrības ERGO veikto aptauju, 30% transportlīdzekļu vadītāju kaut reizi dzīvē ir braukuši neapzināti bez OCTA, jo nebija pamanījuši tās derīguma termiņa beigas. Savukārt 3% no respondentiem atzinuši, ka apzināti piedalījušies ceļu satiksmē ar neapdrošinātu transportlīdzekli.
ERGO atgādina, ka par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītiem ceļu satiksmes negadījumiem zaudējumu atlīdzības cietušajiem tiek izmaksātas no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasību atgūtas no vainīgā transportlīdzekļa īpašnieka. ERGO līdz šim lielākā kopējā aprēķinātā apdrošināšanas atlīdzība cietušajai personai par OCTA gadījumu veido LVL 173 480 latus. Ja šis negadījums būtu izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad tā īpašniekam šī summa būtu jāatlīdzina no savas kabatas.
Bez OCTA brauc jaunieši ar pamatizglītību un aizmāršīgi seniori
Analizējot aptaujas datus pēc dzimuma, OCTA polisi visbiežāk aizmirst iegādāties vīrieši. Turklāt tie arī apzināti vairāk brauc bez OCTA. Vēl viena interesanta tendence, ka vairāk riskēt un braukt bez OCTA izvēlas latvieši – 37%, turpretī citu tautību pārstāvji – tikai 13%.
Pēc vecuma visaizmāršīgākie ir seniori, cilvēki pēc 60 gadiem. Savukārt pēc dzīvesvietas aizmāršīgākie ir kurzemnieki, no kuriem 56% aptaujas respondentu atzina, ka neuzmanības dēļ piedalījušies ceļu satiksmē ar neapdrošinātu transportlīdzekli.
Ivars Vismanis, ERGO Transportlīdzekļu departamenta direktors: „Latvijā vēl joprojām ir daļa autoīpašnieku, kas īsti neapzinās kādam finanšu riskam sevi pakļauj, ja viņu neapdrošinātais transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē bez OCTA. Tas nav tikai administratīvais pārkāpums ar Ceļu policijas piespriesto naudas sodu. Ja ar neapdrošinātu transportlīdzekli tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums, tad zaudējumi cietušajiem tiek segti no Garantijas fonda, bet vēlāk atgūti no atbildīgā un vainīgā transportlīdzekļa īpašnieka.”
ERGO aptauja norāda, ka daļa autovadītāju, kas apzināti devušies ceļā bez OCTA apdrošināšanas polises, bijuši jaunieši no 15 līdz 18 gadiem ar pamatizglītību, kam atbilstoši normatīvajiem aktiem vēl nemaz nevar būt transportlīdzekļa vadīšanas apliecība. Tas signalizē par nepieciešamību vairāk izglītot jauniešus un viņu vecākus, kas parasti ir šo transportlīdzekļa īpašnieki, par OCTA nozīmi un likumsakarīgām sankcijām par auto vadīšanu bez OCTA polises.
Administratīvi sodīti – 16% no aizmāršīgajiem autovadītājiem
Pēc aptaujas datiem 16% autobraucēju, kas devušies apzināti vai neapzināti ceļā bez OCTA, saņēmuši arī administratīvu sodu no Ceļu policijas. Par šo pārkāpumu aizmāršīgais autovadītājs vai transportlīdzekļa īpašnieks ticis administratīvi sodīts ar vismaz 40 latiem, kas vairāk ir preventīvs un disciplinējošs sods, salīdzinot ar finanšu izmaksām, kas vainīgajai personai būtu jāatlīdzina cietušajiem par izraisītu ceļu satiksmes negadījumu.
OCTA – atlīdzina zaudējumus mantai un personai
OCTA sedz vainīgās automašīnas nodarītos zaudējumus cietušajiem – gājējiem, riteņbraucējiem, pasažieriem, kā arī transportlīdzekļiem un citai mantai. OCTA atlīdzina zaudējumus arī pasažieriem, kuri atradušies vainīgajā automašīnā, bet neatlīdzina tos vainīgā transportlīdzekļa vadītājam par ārstēšanos un īpašniekam par transportlīdzekļa un mantai nodarītajiem bojājumiem. Izņēmums, ja negadījumā izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieks negadījuma brīdī atradies automašīnā kā pasažieris, tādā gadījumā tam ir tiesības saņemt atlīdzību par personai nodarīto zaudējumu.
Ivars Vismanis: „Sabiedrībai OCTA asociējas ar iespēju saņemt atlīdzību par ceļu satiksmes negadījumā bojātu transportlīdzekli, kuram zaudējumus nodarījis cits transportlīdzeklis. Tomēr OCTA sistēmas sniegtās garantijas ir daudz plašākas. Tā paredz saņemt kompensāciju par ārstēšanos un ilgstošu rehabilitāciju, pārejošu un nepārejošu darba nespēju, apgādnieka zaudējumu, kā arī bojātu trešās personas mantu. OCTA atlīdzina zaudējumus ne tikai cietušajām personām, kuras ceļu satiksmes negadījumā nokļuvušas ne savas vainas dēļ, bet arī valstij un pašvaldībai par šo personu ārstēšanu, rehabilitāciju, tām izmaksātajiem pabalstiem. Nopietnu un smagu traumu gadījumos apdrošināšanas atlīdzības tiek maksātas pat daudzu gadu garumā līdz tiek sasniegts limits, kas šobrīd ir noteikts 5 miljoni eiro jeb ekvivalenta summa latos.”
ERGO veicis pētījumu, sadarbojoties ar pētījumu kompāniju MindScan. Pētījumā piedalījās 570 respondenti – autobraucēji visā Latvijā.
Par apdrošināšanas sabiedrību ERGO
ERGO ir viena no vadošajām apdrošinātāju grupām Baltijas reģionā, kas darbojas dzīvības, nedzīvības, veselības un pensiju apdrošināšanas segmentos Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.
Baltijas valstīs ERGO pakalpojumiem, ekspertu zināšanām un finansiālajai stabilitātei uzticas vairāk nekā 500 000 klientu.
ERGO apdrošināšanas sabiedrības Baltijā ietilpst ERGO Apdrošināšanas Grupā, kas ir viena no Eiropas lielākajiem grupām, kas apvieno 135 apdrošināšanas sabiedrības 30 pasaules valstīs un apkalpo vairāk nekā 40 miljonus klientu. ERGO Apdrošināšanas Grupas akcionārs ir Munich Re, kas ir viena no pasaulē vadošajām pārapdrošināšanas un risku apdrošināšanas sabiedrībām.
ERGO šogad atzīts par vismīlētāko apdrošināšanas zīmolu Baltijas valstīs.
LASI VĒL
- Rudens braucienā skaidrojam, kas kopīgs Porsche Macan un Taycan (+VIDEO)
- Nolietotās riepas – citur jāmaksā, citur pieņem bez maksas (+ VIDEO)
- No 1. novembra uz Dienvidu gaisa pārvada samazinās atļauto braukšanas ātruma uz 50 - CIENĪSIM VIENS OTRU? (+ VIDEO)
- VOLKSWAGEN GOLF auto tests 8 paaudzes face-lift! 1.5L, 150 Zs, patēriņš 5.4L, no 0-100 km/h 8.4 sek (+ VIDEO)
- Attīstībai nav robežu. Kas ir Nissan Ariya Evolve+? (+ VIDEO)
- Xiaomi SU7 Ultra uzstāda jaunu Nirburgringas rekordu (+ VIDEO)
- Liepājā pret dzērājšoferi sākts 21 administratīvā pārkāpuma process un viens kriminālprocess (+ VIDEO)
- Valsts policija pieķer 16 ātrumpārkāpējus; vairākiem atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības (+ VIDEO)
- Ķīnā sāk būvēt rūpnīcu lidojošo auto ražošanai (+ VIDEO)
- Uz Lubānas ielas par vienu neregulētu gājēju pāreju uz 4 joslu ceļa mazāk, kāpēc atstāja vēl divas? (+ VIDEO)