Ekonomikas ministrija: Akcīzes paaugstināšana auto gāzes tirgotājus un patērētājus būtiski neietekmēs

Foto: iAuto.lv
Nozare.lv | 30.08.2013

Plānotais akcīzes nodokļa likmes palielinājums auto gāzei ietekmētu tās mazumtirdzniecības cenu par aptuveni pusotru santīmu par litru un tam nevajadzētu atstāt būtisku ietekmi uz auto gāzes tirgotājiem un patērētājiem.

Plānotais akcīzes nodokļa likmes palielinājums auto gāzei ietekmētu tās mazumtirdzniecības cenu par aptuveni pusotru santīmu par litru un tam nevajadzētu atstāt būtisku ietekmi uz auto gāzes tirgotājiem un patērētājiem, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja Ekonomikas ministrijā (EM).

Lai mazinātu atšķirības akcīzes nodokļa likmēs starp degvielas veidiem un veicinātu atjaunojamo energoresursu izmantošanu, Finanšu ministrijas (FM) izstrādātais priekšlikums paredz no 2014.gada paaugstināt akcīzes nodokļa likmi auto gāzei no 90 latiem par 1000 kilogramiem līdz 113 latiem, kas atbilst tam nodokļu slogam, ko paredz pēdējie priekšlikumi Eiropas Savienības (ES) minimālā nodokļa līmeņa auto gāzei pārskatīšanā un paaugstināšanā.

FM sniegtie aprēķini liecina, ka pēc šādām akcīzes izmaiņām autogāzes cena pieaugtu no pašreizējiem aptuveni 40 santīmiem par litru līdz 41,5 santīmiem par litru un Latvijā joprojām būs trešā zemākā cena auto gāzei ES (pēc Polijas un Luksemburgas).

EM uzsver, ka papildu ieņēmumi budžetā no auto gāzes akcīzes izmaiņām būtu jānovirza energoefektivitātes pasākumiem transporta sektorā vai autoceļu infrastruktūras sakārtošanai, lai tiktu veicināta videi draudzīgo atjaunojamo energoresursu plašāka izmantošana, samazinātos enerģijas patēriņš un attiecīgi arī iedzīvotāju izdevumi.

Patlaban akcīzes nodokļa likmes auto gāzei ir aptuveni 4,7 reizes mazākas nekā benzīnam. Akcīzes nodokļa likme auto gāzei ir aptuveni 0,05 lati, kamēr benzīnam - 0,234 lati uz litru. Lai veicinātu energoefektivitāti un videi nekaitīgāku produktu izmantošanu, kā arī mazinātu negatīvās tendences klimata pārmaiņu jomā, Eiropas Komisija (EK) jau 2011.gada 13.aprīlī nāca klajā ar priekšlikumu pārstrādāt novecojušos noteikumus par energoproduktu nodokļiem ES.

Jaunais EK priekšlikums paredz pārstrukturēt energoproduktu aplikšanu ar nodokļiem, kā arī pakāpeniski palielināt minimālos nodokļu līmeņus energoproduktiem, tostarp sašķidrinātajai naftas gāzei, ko izmanto par degvielu jeb auto gāzei. EK uzskata, ka samazinātā akcīzes likme auto gāzei ir jāpārskata un jāizlīdzina ar citiem energoproduktiem, piedāvājot turpmākām diskusijām desmit gadu termiņu. Savukārt EM uzskata, ka akcīzes izmaiņām būtu jānotiek pakāpeniski un pietiekami ilgā laika periodā, lai neizraisītu strauju mazumtirdzniecības cenas pieaugumu un neatstātu būtisku ietekmi uz auto gāzes tirgotājiem un patērētājiem.

EM norāda, ka benzīna un auto gāzes cenas starpību lielā mērā nosaka ne tikai produktiem piemērotās atšķirīgās akcīzes nodokļa likmes, bet arī atšķirīgās iepirkuma cenas. Piemēram, litra auto gāzes vidējā iepirkuma cena 2013.gada jūlijā bija par 0,204 latiem jeb aptuveni 48,7% zemāka nekā viena litra 95.markas benzīna vidējā iepirkuma cena 2013.gada jūlijā.

Jau ziņots, ka pret akcīzes nodokļa celšanu auto gāzei iestājusies Latvijas Gāzes asociācija un Auto asociācija.

Latvijas Gāzes asociācija norāda, ka, ja citās Eiropas Savienības valstīs nodokļu politika ir instruments, lai veicinātu autogāzes kā videi draudzīgāka degvielas patēriņa izplatību, tad Latvija, paceļot akcīzes nodokli, plāno panākt pretēju efektu.

Savukārt Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs atzina, ka akcīzes nodokļa pacelšana auto gāzei par aptuveni 25% var iznīcināt auto gāzes nozari.

Foto: iAuto.lv