Dubļu bridējs aristokrāts. (1. daļa)

Foto: publicitātes foto
Kristiāns Andersons | 27.06.2011

Savrup no citiem Rover Group izstrādājumiem vienmēr ir stāvējis apvidus auto LAND ROVER. Celt degunu gaisā šoreiz ir pamats, jo LAND ROVER ražojums ir vienīgais apvidus auto , ar kuru nepārkāpjot etiķeti, drīkst atbraukt uz pieņemšanu pie karalienes. LAND ROVER lepnākais variants RANGE ROVER ir līdzvērtīgs augstākās raudzes sedaniem , kuri parasti atved saimniekus uz šādiem pasākumiem. Izsekosim līdzi kā RANGE ROVER tika pie šāda goda?

Ražotāja galvenā mītne atrodas Solihallā netālu no Birmingemas. Pēc Otrā pasaules kara angļu kompānijas Rover nodaļa Land Rover Group kļuva par pirmo uzņēmumu, kas sāka iekarot pozīcijas augošajā apvidus automobiļu tirgū. Pirmais LAND ROVER, bezceļa iekarošanai, bija gatavs  1948. gadā tērauda deficīta apstākļos. Mašīnu izgatavoja no alumīnija. Brāļiem Spenseram un Morisam Vilksiem ( Spencer & Maurice Wilks) , kuri strādāja auto ražošanas uzņēmumā Rover, izdevās radīt auto būves simbolu. Te apvienojās pragmātiska vienkāršība ar drošumu. Tobrīd Rover uzņēmums piederēja Vilksu ģimenei. Viņiem bija arī ferma Anglesejā ( Anglesey) pa kuru tika braukāts apkārt  ar Otrā pasaules kara WILLYS JEEP. Pašam pirmajam prototipam bija daudz "aizgūtu" detaļu, kuras uzsākot ražošanu tika aizstātas ar britu ražotajām. Centrā novietotā stūre bija kā liecība no lauksaimniecības traktoriem un likvidēja nepieciešamību, dažādiem tirgiem,  ražot spēkratus ar dažādās pusēs novietotu stūres ratu. Ideja gan izrādījās nepraktiska tāpēc nākamajos spēkratos no tās atteicās. Pirmajam prototipam bija WILLYS šasija, bet eksperimentālās ražošanas spēkratiem izgatavoja šasiju no četrām plakanām dzelzs plāksnēm , kuras sametināja kopā, bet paneļus veidoja no alumīnija.

Publikas novērtējumu nebija ilgi jāgaida, un piecdesmito gadu vidū jau visi zināja , ka LAND ROVER ir izturīgi, ilgmūžīgi un ar teicamām bezceļa īpašībām apveltīti spēkrati. LAND ROVER spēja būt uzticams palīgs lauku darbos, tēvzemes sardzē, glābšanā un atjaunošanā. LAND ROVER lieliski kalpoja kā dzelzceļa transporta līdzeklis un safari automašīna.  Pašu pirmo uzražoto LAND ROVER ar šasijas numuru R860001 un reģistrācijas numuru HUE 477 piecdesmitajos gados pārdeva fermerim no mazas ielejas. Savukārt LAND ROVER WOLF bija britu armijas spēkrats, bet ASV armijas 75. rendžeru pulks  pielāgoja savām vajadzībām divpadsmit LAND ROVER versijas , kuras oficiāli sauca par RSOV ( Ranger Special Operations Vehicle.)

1959. gadā no Solihallas rūpnīcas izripoja jau 250 000 auto, un sākās LAND ROVER valdīšanas laiks apvidus spēkratu saimē.

Kurš gan nezina modeli DEFENDER , kas ir LAND ROVER garās bāzes dubļu bridējs. To iecerēja kā universālu, drošu pēckara mašīnu, kam bija lemts aizkavēties ražošanā  vairāk nekā 50 gadus gandrīz bez izmaiņām. DEFENDER ir alumīnija universāla tipa virsbūve ,un Lielbritānijā pieejami trīs riteņu bāzes varianti 90, 110, 130.

Var iegādāties DEFENDER ar turbodīzeli vai V8 benzīna dzinēju. Ar tilpumu attiecīgi 2,5 un 4,0 litri. Tā veidolā jaušami pēckara senča vaibsti , un kālab gan mainīt tiešām izdevušos konstrukciju? DEFENDER vēl joprojām ir labākais pilnpiedziņas apvidus auto, ja runājam par tādiem, kurus tiešām nav žēl pilnvērtīgi izmantot apvidus auto paredzētajā vidē. Taču modernam cilvēkam ar dubļu bridēju ir par maz un vajadzīgs komforts. To lieliski saprata arī kompānijas inženieri un sešdesmitajos gados ķērās pie tāda transporta līdzekļa izveides, kur apvienotos ģimenes auto komforts un gaitas īpašības ar LAND ROVER bezceļa īpašībām. 1970. gadā par viņu darba augli kļuva RANGE ROVER. Tūdaļ sekoja vētraina jaunuma apbrīna , bet dizains bija tik izdevies, ka RANGE ROVER tika izstādīts Luvras galerijā Parīzē. Mērķis tika sasniegts , jo auto iznāca skaists, komfortabls un nepazaudēja spējas pārvietoties apvidū.

Septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados turpinājās LAND ROVER un RANGE ROVER attīstība, kuru pavadīja LAND ROVER starti leģendārajā rallijā reidā Parīze –Dakāra, kas bija liels pārbaudījums markas izturībai.

LAND ROVER modeļu rindā ienāca vēl divi braucamie. 1989. gada Frankfurtes auto šovā pirmo reizi demonstrēja LAND ROVER DISCOVERY , kas iezīmēja jaunu attīstību ģimenes 4x4 automobiļiem. 1997. gadā parādījās kompaktais LAND ROVER FREELANDER, kura sūtība bija sports un atpūta. LAND ROVER FREELANDER kļuva par 4x4 segmenta līderi. LAND ROVER FREELANDER ir neatkarīgā visu riteņu piekare un šķērsām novietots dzinējs. Iespējami ir četru cilindru benzīna un dīzeļa motori ar tilpumu 1,8- 2,0 litri. 1994. gadā, kad LAND ROVER kopā ar visu Rover Group nonāca BMW īpašumā , tika modernizēts RANGE ROVER ( otrā paaudze) . Te kļuva iespējami V8 dzinēji ar 4,0 un 4,6 litru tilpumu un 190 vai 224 zs , kā arī BMW turbodīzelis ar 2,5 litru tilpumu un 136 zirgaspēkiem.

Nākamreiz aplūkosim kā LAND ROVER savu jaudu liek lietā piedaloties dažādos sportiskos pārbaudījumos.