Ārpus redzamības
Autovadītājiem jebkurā vecumā vajadzētu pievērst īpašu uzmanību savai redzei. Tuvredzība un tālredzība var būt gan gados jauniem, gan vecākiem autovadītājiem. Tomēr, ejot gadiem, sūdzības par redzes pasliktināšanos ir arien biežāka parādība, kurai jāpievērš uzmanība, jo tā ir cieši saistīta ar satiksmes drošību. Piemēram, katarakta, kas ievērojami pasliktina redzi, radot miglainu skatu uz izraisot paaugstinātu jutību pret gaismu, var rasties jau 40 gadu vecumā*.
“Jo gados vecāks autovadītājs, jo lielāku uzmanību vajadzētu pievērst regulārām redzes pārbaudēm, jo līdz ar gadiem tā pasliktinās, tomēr redze ir galvenais informācijas avots braukšanas laikā,” norāda Renault Braukšanas Skolas direktors.
Kļūstot vecākiem, mums nepieciešams vairāk gaismas, lai labi redzētu. Pētījumi liecina, ka jau 45 gadu vecumā nepieciešams četras reizes vairāk gaismas, lai labi redētu, kā 19 gadu vecumā, savukārt 60 gados šis rādītājs ir jau 10 reizes. Papildus tam pagarinās arī uztveres laiks. Gados vecākiem autovadītājiem nepieciešama vismaz viena sekunde vairāk, lai, piemēram, apskatītos uz mērinstrumentu paneli un pēc tam uz ceļu. Apžilbināšana var radīt draudus jebkuram autovadītājam, tomēr gados vecākiem nepieciešams ilgāks laiks, lai atgūtu redzi iepriekšējā stāvoklī **.
Vecums var ietekmēt arī krāsu uztveri, it īpašu sarkanās krāsas. Tas, savukārt, var ietekmēt to, ka vadītājs nepamana priekšā esošās mašīnas bremžu signālus, tāpēv nereti nepieciešams divreiz ilgāks laiks, lai tos pamanītu. Turklāt ievērojami samazinās arī peripatētiskā redze un uztveres dziļums**. “Saskaņā ar iepriekšminēto gados vecākiem autovadītājiem ir samazināts redzes lauks, tāpēc var tikt nepamanīti objekti, kas atrodas tieši priekšā, savukārt uztveres dziļums ietekmē, piemēram, citu automašīnu braukšanas ātruma novērtēšanu,” skaidro Renault Braukšanas Skolas instruktori.
Ne visas no iepriekš minētajām problēmām iespējams konstatēt vienā vizītē pie ārsta, tomēr apzināšanās, ka šādi ierobežojumi pastāv, var būtiski ietekmēt mūsu uzvedību un reakciju. Ja gadījumā jūs pamanāt jebkādas redzes problēmas, ir jārīkojas, lai tās novērstu, vienlaikus mazinotceļu satiksmes negadījuma risku. “Ņemot vērā, ka, gadiem ejot, arvien lielāka nozīme ir gaismai, vajadzētu censties izvairīties no braukšanas pēc krēslas iestāšanās un sliktos laika apstākļos. No otras puses, lai izvairītos no apžibšanas no saules gaismas, vadītājiem vajadzētu iegādāties polarizētās saulesbrilles un izvēlēties maršrutu, kur pēc iespējas mazāk jābrauc pretī tiešiem saules stariem,” iesaka Renault Braukšanas Skolas instruktori. Ja tiek konstatētas redzes problēmas, autovadītājiem daudz biežāk vajadzētu grozīt galvu, lai pārliecinātos par situāciju uz ceļa, tādējādi paplašinot savu redzes lauku.
* Avots: www.allaboutvision.com
** Avots: AAA Fonds Satiksmes drošībai, www.aaaseniors.com
LASI VĒL
- Vāji nervi? - autovadītāja strauji izvairās, taču no avārijas neizbēg (+ VIDEO)
- Divi bojāgājušie, vairāk nekā 60 ievainoti - Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā
- ReTV: Alūksnes pusē ieslīd grāvī un apgāžas autobuss; ko saka ceļu uzturētāji? (+ VIDEO)
- Kā brauca, tā aizbrauca - Mercedes vadītājs "neredz" pāreju (+ VIDEO)
- Cauri salona sienai – saniknots pircējs atdod pirms dažām stundām iegādātu auto (+ VIDEO)
- Valsts policija: Svētku laikā notiks pārbaudes; jārēķinās ar īslaicīgiem satiksmes traucējumiem (+ VIDEO)
- Kas apkops un remontēs ķīniešu Dongfeng auto ārpus Rīgas? (+VIDEO)
- Nepamana sastrēgumu (+ VIDEO)
- Dobeles novadā apturēts bēgošs transportlīdzeklis; tā vadītājs alkohola reibumā (+ VIDEO)
- Kādus defektus un kļūmes sedz autoražotāja garantija? (+VIDEO)