Apstiprina izlīgumu "Auto Īle un Herbst" strīdā ar "Moller"

Foto: iAuto
Nozare.lv | 06.10.2014

"Volkswagen" automašīnu tirdzniecības līguma uzteikumu "Moller" izteica 2011.gada beigās. SIA "Auto Īle un Herbst" no "Moller" prasīja piedzīt 150 000 latu (213 431 eiro).

Rīgas apgabaltiesa šodien apstiprināja izlīgumu automašīnu "Volkswagen" tirgotāja SIA "Auto Īle un Herbst" (AIH) strīdā ar "Volkswagen" importētāju Baltijas valstīs "Moller Baltic Import" ("Moller") par zaudējumu piedziņu saistībā ar "Volkswagen" automašīnu tirdzniecības līguma uzteikumu.

Kā aģentūru LETA informēja tiesas preses sekretāre Inta Šaboha, līdz ar to lietā tika izbeigta tiesvedība.

Kā ziņots, "Volkswagen" automašīnu tirdzniecības līguma uzteikumu "Moller" izteica 2011.gada beigās. Vieglo transportlīdzekļu tirdzniecību AIH attiecīgi pārtrauca 2012.gada 26.martā. AIH no "Moller" prasa piedzīt 150 000 latu (213 431 eiro).

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" iepriekš norādīja uzņēmumā AIH, līguma uzteikuma dēļ "Moller" un tam piederošās dīleru kompānijas kļuvušas par automašīnu tirdzniecības zīmola monopolistiem. Līdz uzteikumam "Volkswagen" tirdzniecībā konkurēja "Moller" piederošie dīleri un neatkarīgais AIH.

AIH valdes loceklis Māris Īle norādīja, ka šajā gadījumā arī pircējs var būt zaudētājs. "Uzteikuma brīdī varējām tikai minēt, ka automašīnu reeksports, ko viņi minēja kā uzteikuma iemeslu, ir tikai iegansts tirgus daļas rupjai pārņemšanai. Tagad ir skaidri redzams, ka īstais iemesls bija mūsu izspiešana no tirgus. To pierāda skaitļi. Vietējo dīleru iznīcināšanai un monopolsituācijas izveidošanai ir risks rezultēties ar augstākām "Volkswagen" automašīnu mazumtirdzniecības cenām un sliktāku servisu. Tā to māca mācību grāmatas," uzsver Īle.

Īle jau iepriekš norādīja, ka ir nepieļaujami, ja starptautisks importētājs ar reideru metodēm cenšas atņemt ilgtermiņā strādājošam Latvijas uzņēmumam tā tirgus daļu. "2011.gadā bijām lielākais "Volkswagen" tirgotājs Latvijā - pārdevām 57% no visām šī zīmola automašīnām. Kopā pagājušajā gadā pārdevām 1470 automašīnas, no kurām trīs ceturtdaļas tika realizētas Latvijā. "Moller" ir veicis lielas investīcijas Latvijā, un acīmredzot mūsu tirgus daļa viņus ieinteresēja, jo citādāk savas investīcijas atpelnīt būtu grūti," 2012.gadā pauda Īle.

Zvērinātu advokātu biroja "Borenius" partnere Ieva Azanda skaidroja, ka "Moller" iesniegtais līguma uzteikums AIH ir nepamatots vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, tajā minētais iepriekšējais brīdinājums par līguma pārkāpumiem atsaucas uz informatīvu vēstuli par citu jautājumu, kuru nevar uzskatīt par brīdinājumu. Otrkārt, "Moller" nav skaidri definējis AIH izdarīto līguma pārkāpumu, tādēļ uzteikums nav skaidrs, objektīvs un atklāts, kā to prasa gan pušu noslēgtais līgums, gan Eiropas Komisijas regula.

Zvērinātu advokātu biroja "Sorainen" advokāte Ieva Andersone iepriekš skaidroja, ka "Moller" pārmetumi AIH par nelegālu reeksportu, kas ir līguma uzteikuma pamatā, nebija pienācīgi pamatoti.

"Moller" grupas pārstāve Anda Budļevska biznesa portālam "Nozare.lv" toreiz sacīja, ka "Volkswagen" ražotājam sadarbībā ar importētāju bija izstrādāts dīleru tīkla attīstības plāns un šī plāna gaitā "Volkswagen" dīleru tīklam ir paredzēts piesaistīt vietējos uzņēmējus reģionos, par ko arī liecinot reklāma presē, līdz ar to termins "monopolizācija", pēc Budļevskas sacītā, ir nevietā un tas nav saistīts ar AIH dīlera līguma uzteikšanu.

Jau ziņots, ka "Moller" tika lauzis līgumu ar AIH par "Volkswagen" vieglo auto tirdzniecību Latvijā. Tirdzniecība bija pārtraukta 2012.gada 26.martā. "Moller" līgumu par vieglo "Volkswagen" automašīnu tirdzniecību lauza, jo importētājs uzskatīja, ka dīleris nodarbojies ar nelegālu reeksportu lielos apmēros.

AIH dibināts 1993.gada 8.oktobrī un līdz 2006.gada pavasarim bija Latvijas-Vācijas kopuzņēmums. Latvijas automobiļu tirgū AIH piedāvā gan jaunas, gan lietotas "Volkswagen" automašīnas, kā arī to rezerves daļas un nodrošina to tehnisko apkopi un remontu.

Foto: iAuto