Pirmie iespaidi par "Citroen C5 Aircross" (+ FOTO)

Foto:
Agnis Krauja speciāli iAuto.lv | 29.03.2019

Tikai četras dienas pēc "Citroen C5 Aircross" Latvijas pirmizrādes ar šo jauno auto devos ekspedīcijā uz pavisam dziļiem laukiem. Pavasara šķīdonī, braucot pa izdangātu grantsceļu Nītaures apkārtnē, tik komfortablu gaitu no franču krosovera nebiju gaidījis...

Par franču auto asprāši mēdza jokot, ka tie sastāvot tikai no dizaina un cerībām. Zināma daļa taisnības ir katrā jokā. Franču zīmolu autosalonos potenciālajiem klientiem vēl pavisam nesen netiešā veidā it kā lika saprast: "nu, mēs taču jums piedāvājam īpašo Franču Šarmu, tāpēc varam atļauties nebūt tik perfekti kā vācieši vai tik uzticami kā japāņi." Pirms dažiem gadiem "Citroen"  pirmie sāka mainīt šo attieksmi, piedāvājot modeļus ar izciliem parametriem savas klases ietvaros. "C3 Aircross" piedāvāja labāko ietilpību klasē, bet "C4 Cactus" – labāko komfortu.

Izmēģinot abus šos "Citroen" modeļus "Latvijas gada auto" testa braucienos, ne vienam vien žurnālistam radās loģisks jautājums: kāpēc gan to abu labākās īpašības nevarētu apvienot vienā auto? - Tagad tas beidzot ir noticis – ir ieradies "C5 Aircross" - "Citroen"  modeļu klāsta flagmanis, pie kura franču autoražotājs ir strādājis četrus gadus, lai radītu sava segmenta līderi.

Francijas zīmols "Citroen" piedzīvo renesansi. 2018.gads bija piektais secīgais pārdošanas apjomu kāpuma gads, šobrīd pārdošanas rādītāji Eiropas tirgos sasnieguši augstāko punktu pēdējo septiņu gadu laikā. Zināma loma šajos panākumos ir apstāklim, ka franču "PSA" koncernā beidzot ir skaidri nodalītas prioritātes – turpmāk "Peugeot" būvēs sportiskas mašīnas, bet "Citroen" spēkratiem jaunais atslēgas vārds ir komforts. Izskatās, ka lielā loze tikusi tieši "Citroen", jo vidusmēra eiropietis, atšķirībā no parastā latvieša, nejūtas dzimis rallists, un motoru sportu labprātāk skatās televizorā, nevis pats sporto ceļā starp darbu, lielveikalu un mājām.

"C5 Aircross" Latvijas pirmizrādē "Citroen" pārstāvji apgalvoja, ka šis "Advanced Comfort" programmas vēstnieks esot pats ērtākais un vispusīgākais apvidus auto savā segmentā. "C5 Aircross" iekļūšana "Eiropas gada auto 2019" finālistu "Top 5" sarakstā, par ko uzzinājam dažas dienas iepriekš, lika pret šiem paziņojumiem attiekties visnotaļ nopietni.

Tātad, kas ir "C5 Aircross"? - Tas ir vidēja izmēra krosovers ar īpaši komfortablu piekari. "PSA" koncerna ietvaros "C5 Aircross" savu bāzes platformu EMP2 dala ar "Peugeot 3008" un "Opel Grandland X". Taču, "C5 Aircross" ir oriģināls, tikai "Citroen" raksturīgs dizains. Jaunais 4,5 metrus garais, spēcīgais un muskuļotais auto izceļas ar plūstošajām formām, ko papildina spilgtie Airbump elementi, "Citroen"  raksturīgie jumta reliņi un riteņu diski, kā arī 230 mm klīrenss, kas ir augstākais savā klasē. Uz ielas šis auto noteikti izcelsies. Izskatās nevis dīvaini, bet prestiži, kā īsts apvidnieks. Franču auto modeļiem līdz šim tas vēl nebija izdevies! Bez tam, jaunais krosovers ir aprīkots ar plašām individualizēšanas iespējām, pircējam ir tikai jāizvēlas no 30 virsbūves krāsu kombinācijām un pieciem  dažādiem salona apdares variantiem sev tīkamākais risinājums.

Lai gan spēka agregāti un transmisijas pieminētajiem koncerna modeļiem ir identiskas, "C5 Aircross" atšķiras ar inovatīviem komforta risinājumiem. Šim auto visi četri amortizatori ir aprīkoti ar progresīvajiem hidrauliskajiem spilveniem, kas ir "Citroen"  patentēta inovācija, bet salonā tas lepojas ar paaugstināta komforta sēdekļiem, piedāvājot pavisam jaunu, tikai "Citroen"  raksturīgu komfortablas braukšanas pieredzi. Salīdzinot ar pieminētajiem radiniekiem, "Citroen"  krosoveram ir arī ietilpīgāks bagāžnieks (580 litri) un augstāks klīrenss (23 cm). Automobiļa garums 4500 mm, platums - 1859 mm, augstums ir 1695 mm, bet riteņu bāze ir 2730 mm. "C5 Aircross" ir lielāks par radiniekiem "Peugeot 3008" un "Opel Grandland X", pēc ārējiem izmēriem tas pārspēj arī savus klasesbiedrus "Hyundai Tucson", "Renault Kadjar" un "Volkswagen Tiguan". Faktiski jau virsbūves garumu 4.5 metri ir pieņemts uzskatīt par robežšķirtni starp kompakto krosoveru klasi un vidēja izmēra krosoveru segmentu, pie kura pieskaitāmi tādi populāri modeļi kā "Ford Kuga", "Honda CR-V" un "Toyota RAV4".

Sekojot modes tendencēm, daudzi ģimenes transportlīdzekļu lietotāji ir tagad pārsēdušies no garlaicīgiem miniveniem stilīgos krosoveros. Un šo ārēji visai iespaidīgu izmēru apvidus stila auto salonos, kas parasti nav daudz lielāki kā "golfa klases" hečbekos, pēkšņi sajutušies… iesprostoti. "C5 Aircross" piedāvā lielisku kompromisa risinājumu – ārēji tas ir krosovers, bet iekšā – minivens! Vietas ir daudz, sēdeklis mīksts un izcili ērts, ergonomika komentārus neprasa. Visi pilotu interesējošie slēdži pa rokai, digitālais instrumentu panelis konfigurējams pēc vadītāja vēlmēm un sniedz visu nepieciešamo informāciju, bet ērtā sportiskas formas stūre pati ieguļas rokās. Automašīnas salons izstaro relaksētu drošības sajūtu, ko nodrošina horizontāli izvietotais panelis, ērta centrālā konsole, patīkami materiāli, gaisma un plašums. Turklāt  mīkstie sēdekļi ir pat komfortablāki, nekā izskatās, bet sēdpozīcija ļauj droši pārskatīt un kontrolēt situāciju uz ceļa. Interjerā fiziski sataustāmu pogu ir maz, jo komforta un drošības sistēmu vadībai izmantojams centrālais ekrāns. Vienīgās fiziskās pogas paneļa centrālajā daļā atgādina klavieru taustiņus, un tās regulē klimatu, logu un spoguļu apsildi, durvju atbloķēšanu, kā arī start/stop sistēmas deaktivizēšanu. Viduskonsolē centrālais rīks ir elektroniskais braukšanas režīma selektors, tāda ārkārtīgi parocīga maziņa ātrumpārslēga svira, ko darbina ar vienu pirksta kustību. Ja ir tāds ātrumpārslēgs, pilsētas sastrēgumos nemaz nav vajadzīga Premium mašīnās ieviestā "auto hold" funkcija. Turpat rokas stiepiena attālumā ir Grip Control sistēmas ripa, lai izvēlētos piemērotāko braukšanas režīmu atkarībā no ceļa apstākļiem, kā arī slēdži ECO un Sport režīmiem un arī Hill Descent Control sistēmas slēdzis.

"C5 Aircross" salonam piemīt līdz šim krosoveru segmentā neredzēta modularitāte. Gluži kā minivenā, šeit otrajā rindā ir trīs mīksti, atsevišķi sēdekļi ar bīdāmu pamatni un atgāžamu atzveltni. Pateicoties bīdīšanas mehānismam, iespējams pēc vajadzības variēt bagāžnieka ietilpību. Vistālākajā pozīcijā kravas nodalījuma tilpums ir 580 litri, kas ir labākais rādītājs kompakto krosoveru klasē. Bet, sēdekļus sabīdot uz priekšu, tilpums palielinās līdz pat iespaidīgiem 720 litriem (tikpat, cik nākamās klases izcilniekam “Škoda Kodiaq”) .

Atkarībā no komplektācijas "C5 Aircross" ir aprīkots ar 20 vadītāja atbalsta sistēmām, tai skaitā Highway Driver Assist, otrā līmeņa autonomās braukšanas sistēmu, saķeres kontroles sistēmu un atbalsts sistēmu braukšanai lejup no kalna. Atbilstoši mūsdienu prasībām automašīna ir aprīkota ar 12,3" TFT digitālo rīku kopu un 8" skārienekrānu, tāpat ar 6 savietojamības un bezvadu viedtālruņu uzlādes tehnoloģijām, bez tam automašīnā ir jau rūpnīcā iebūvēts videoreģistrators un augstas izšķirtspējas foto kamera.

Auto pieejams ar efektīviem augstas veiktspējas 130 līdz 180 zirgspēku benzīna un dīzeļdzinējiem komplektā ar automātisko 8 pakāpju pārnesumkārbu. Mazākais 1,2 litru trīs cilindru turbo motors sasniedz 130 ZS, 1,6 litru turbo motora jauda ir 180 ZS, pieejams arī 2 litru dīzeļdzinējs ar 130 vai 180 ZS. Tikai 1,2 litru benzīna motoram paredzēta manuālā sešpakāpju kārba, pārējiem tiek izmantota efektīvā automātiskā EAT8 ātrumkārba. Šā gada beigās "C5 Aircross" kļūs par pirmo "Citroen" modeli ar elektriskā hibrīda tehnoloģiju (PHEV) un pilnpiedziņu. Hibrīda versija būs aprīkots ar PureTech 180 degvielas dzinēju un 80 kW elektrisko dzinēju kombinācijā ar EAT8 automātisko ātrumkārbu. Tikai ar elektrību būs iespējams nobraukt 50 km attālumu, sasniedzot 135km/h ātrumu, bet pilnas uzlādes ilgums būs 2 stundas.

"Citroen" patentētā hidraulisko spilvenu sistēma ļauj salīdzinoši lēti un vienkārši nodrošināt auto īpaši mīkstu gaitu uz visdažādākajiem ceļa segumiem. "Citroen" amortizatoru progresīvo hidraulisko spilvenu princips sākotnēji ticis izstrādāts WRC rallija mašīnu vajadzībām, un šādi amortizatori joprojām tiek izmantoti aktuālajās "C3 WRC" rallija modifikācijās. Taču, ielas auto gadījumā galvenais ir lidojošā paklāja komforts, nevis mašīnas kontrole pašnāvnieciskos ātruma režīmos. Tomēr, šīs patentētās amortizatoru sistēmas īpatnība ir tāda, ka nodrošinot īpaši komfortablu gaitu, tā ļauj saglabāt arī mašīnas kontroli straujākās virāžās. Interesanti, ka šīs piekares remonta iespējamās izmaksas nebūšot lielas - amortizatoros iebūvētā hidrauliskā spilvena cena esot vien astoņi eiro.

Tāpat kā radniecīgie konkurenti "Peugeot 3008" un "Opel Grandland X", arī "C5 Aircross" iztiek ar priekšējo velkošo tiltu. "Citroen"  apzināti izvēlējās priekšpiedziņu, jo šāds risinājums ir efektīvāks un lētāks un labāk atbilstot klientu vajadzībām. To pamato dzelžains arguments – 2018.gadā Eiropā 75% “C segmenta” krosoveru pircēju izvēlējušies mašīnas ar divriteņu piedziņu. "C5 Aircross" aprīkojumā pieejamā Grip Control sistēma iespēju robežās elektroniski pielāgo automobili dažādiem braukšanas apstākļiem - šosejai, piesnigušam ceļam, smilšainam segumam un vieglam bezceļam. Kopā ar Hill Asist sistēmu strauju kritumu pārvarēšanai, tā nodrošinot visbiežāk sastopamās lietotāju vajadzības. Tā kā šo auto paredzēts lietot ne tikai pilsētā un uz asfaltētiem ceļiem, bet dažreiz arī nobraukt no tiem, nozīmīgs raksturlielums ir klīrenss, kas "C5 Aircross" ir visai iespaidīgs – 23 centimetri (ar tādu nevar lepoties ne “Land Rover Discovery”, ne “Toyota Land Cruiser”).

Lai demonstrētu, ka arī priekšpiedziņas auto var tikt saukts par apvidus auto, uzreiz pēc "C5 Aircross" pirmizrādes tika sarīkots neliels testa brauciens pa "333"trases apkārtnes meža ceļiem. Sarežģītos apstākļos, kādos neviens krosovera īpašnieks labprātīgi savu auto nelietotu, franču priekšpiedziņas auto parādīja sevi no labākās puses. Es dažas dienas vēlāk izmēģināju šo auto ikdienišķos Latvijas lauku ceļos ziemas-pavasara mijā, marta pēdējā cīruļputenī.

Kā jau noprotams pēc pilnā nosaukuma "C5 Aircross BlueHDi 130 AT8 Feel",  izmēģinātais auto bija apgādāts ar 1.5 litru dīzeļdzinēju. Tas attīsta jaudu 130 zirgspēki un griezes momentu 300 Nm pie 1750 rpm. No vietas līdz simtam šāds auto ieskrienas 10.6 sekundēs. Pilnīgi pietiekami, lai dinamiski pārvietotos satiksmes plūsmā, īpaši neplānojot apdzīšanai nepieciešamo laiku un ieskrējienu. Bez tam, šis dzinējs ir kluss un ekonomisks. Ražotāja tehnisko datu tabulā norādīts, ka vidēji šim auto pietiek ar 4 litriem dīzeļdegvielas uz 100 kilometriem. Reālajā dzīvē, veicot testa braucienu visai sarežģītos apstākļos, sanāca nedaudz vairāk – ap 6 litriem uz simta.

Testa braucienā guvu apstiprinājumu, ka "C5 Aircross" amortizatori ar progresīviem hidrauliskajiem spilveniem tiešām ievērojami uzlabo braukšanas komfortu uz sliktas kvalitātes ceļa seguma. Braucēji to novērtēja Rīgas bedru labirintos, kā arī uz jebkura cita tipiski nolāpīta Latvijas ceļa. Mūsu demomašīnai ar pilna izmēra riteņiem gaita bija ļoti komfortabla, tā spēja “nogludināt” gandrīz visus nelīdzenumus, nelielas bedres un ielāpus. Pozitīvi pārsteidza arī salonā valdošais klusums un relaksētā atmosfēra. "C5 Aircross" ir omulīgs, pārsteidzoši patīkams ceļabiedrs gan pilsētā, gan uz lielceļa. Šodien tirgū netrūkst kompakto krosoveru ar izkoptām gaitas īpašībām un pietiekami informatīvu stūri, taču tik komfortabls uz Latvijas ceļa laikam gan nav neviens. Franču auto izceļas ar komfortablu gaitu, viegli tiek galā ar mazākām un lielākām ceļa seguma dangām, un tā vienaldzība pret brauktuves seguma bojājumiem izraisa citu transportlīdzekļu vadītāju skaudību.

Šādā auto, kas nav paredzēts skriešanai pēc rekordiem sacīkšu trasēs, svarīgāks par dinamiku un vadāmību ir komforts, braucot gan pilsētā, gan uz šosejas. Stūrēšana ir ārkārtīgi viegla, bet nevar teikt, ka līdz ar to zaudēta precizitāte. Eiropas autopresē lasīju, ka "C5 Aircross" ar benzīnnieku braucot vēl precīzāk, jo tas ir par kādiem 100 kg vieglāks, nekā auto ar dīzeļdzinēju. Uz šosejas stūri īslaicīgi var atlaist pavisam, jo autonomās braukšanas sistēma prot pastāvīgi turēt auto joslā, kā arī ievērot distanci līdz priekšā braucošajam. Tiesa, pēc pārdesmit sekundēm auto pieklājīgi aicina vadītāju tomēr pildīt savus pienākumus. Sporta režīma pogas nospiešana braukšanas procesus būtiski neietekmē, tāpēc man gribas pat apšaubīt tās nepieciešamību šādā, uz ģimenisku komfortu orientētā automobilī.

23 centimetru klīrenss ļauj ne tikai pieveikt brūkošas pilsētvides izaicinājumus, bet arī cīruļputeņa aizputinātus, sniegiem klātus lauku ceļus Vidzemes augstienē. Izrādās, pat ar priekšpiedziņu šim auto nav problēmu izbraukt marta kupenas, jo "Grip Control" nodrošina labu saķeri pat svaigā sniegā. Pavasara šķīdonī, braucot pa izdangātu grantsceļu Nītaures apkārtnē, nudien tik komfortablu gaitu no franču krosovera nebiju gaidījis...

Secinājumi

"Citroen C5 Aircross" nav tipisks kompaktklases krosovers, tas spēj izcelties uz konkurentu fona. Ja vairākums moderno krosoveru cenšas izskatīties un braukt pēc iespējas sportiskāk un ir gatavi daudz ko ziedot uz šī "sporta altāra", tad "C5 Aircross" uzsvaru liek uz komfortu, stilu un praktiskumu.

Protams, kuram gan negribas pazīmēties ar jauneklīgu, dinamisku, sportisku vāģi, taču, jāatzīst, ka sportiskums tomēr nav ģimenes auto pati nepieciešamākā īpašība. Nevienam negribas piedzīvot situāciju, kad brīvdienu izbraucienā bērneļiem aizmugures sēdekļos paliek slikti, sievasmāte mājup atgriežas ar maršruta autobusu, bet suni iespējams iedabūt mašīnā tikai iemidzinātā stāvoklī… 

Tātad, "Citroen" tagad nozīmē komfortu! Un "C5 Aircross" gadījumā komforts nav tikai poza. To nodrošina Citroen inovācijas: amortizatori ar progresīviem hidrauliskajiem spilveniem un piecas atsevišķas īpaši komfortablas sēdvietas, kuras var atsevišķi bīdīt un pielāgot katra braucēja vēlmēm. Nekas no tā visa nav pieejams radniecīgajiem "Peugeot" un "Opel" modeļiem.

Testa brauciens visai skarbos Latvijas lauku ceļos pierādīja, ka "C5 Aircross" piekare lieliski slāpē izdangāta grantenieka trepi, ko salonā gandrīz nejūt. Šis auto nav paredzēts slalomam kartinga trasē, bet sniedz to, kas ikdienā noderēs tipiska Latvijas ceļa apstākļos. Sportiskas braukšanas entuziastiem tas droši vien šķitīs pārāk mierīgs un relaksēts, taču šādiem cilvēkiem sev piemērotu auto vajadzētu meklēt nevis ģimenes krosoveru segmentā, bet kur citur (nu, kaut vai parastajā "golfa klasē"). Taču, ja rūpīgāk iedziļināmies vidēja izmēra krosoveru būtībā un lietošanas paradumos, nākas secināt, ka "Citroen"  ar šo modeli ir trāpījis ļoti tuvu pašam desmitniekam. "C5 Aircross" ir komfortabls, daudzpusīgs, kluss un viegli braucams stilīgs ģimenes auto ikdienai. Kaut gan pilnpiedziņa nav pieejama, 23 centimetru klīrenss un viedā saķeres kontroles sistēma ļauj iebraukt dziļāk dubļos un sniegā, nekā varētu padomāt. Kopumā nākas secināt, ka šis ir viens no omulīgākajiem auto savā segmentā.

"Citroen C5 Aircross" cena sākas no 21400 eiro. Izmēģinātā auto "C5 Aircross BlueHDi 130 AT8 Feel" cena ar papildaprīkojumu ("Feel" komplektācijai  papildus uzstādītu adaptīvo kruīza kontroli, automātiskajām tālajām gaismām, parkošanās sensoriem, navigācijas sistēmu un atveramu panorāmas stikla jumtu) sasniedz 31230 EUR.