Pētījums: veloceliņiem būtu jābūt nožogotiem no autoceļiem
Austrālijas Monash University veiktais pētījums liecina, ka autobraucēji atstāj pārāk maz vietas velosipēdistiem stāvošu automašīnu un iezīmētu veloceliņu klātbūtnē.
Ir daudz iemeslu, kādēļ cilvēkam vajadzētu vairāk pārvietoties ar velosipēdu. Vairāk vai mazāk mēs tos zinām visi un viena daļa būtu gatavi pāriet uz divriteņu transportu, ja ne kāds apstāklis, proti drošība – daudziem ir gluži vienkārši bailes braukt ar velosipēdu, jo tos jebkurā brīdī var apdraudēt neapzinīgi autovadītāji.
Austrālijas Monash University pētnieki veica eksperimentu, kas apstiprina augstāk minēto problēmu. 60 Melburnas riteņbraucēji tika aprīkoti ar sensoriem un kamerām, kas ierakstīja datus braukšanas laikā. Dažu nedēļu laikā tika sakrāti dati no 422 braucieniem 2394 jūdžu (5 302 km) garumā. Izanalizējot materiālu izrādījās, ka 18 527 apdzīšanu laikā fiksēti 1 085 gadījumi, kad atstatums starp automobili un velosipēdistu bijis mazāks par 39 collām (100 cm), kas saskaņā ar Austrālijas tiesību aktiem tiek uzskatīts par "tuvu".
Lielais vairums apdzīšanu notikušas zonās, kur darbojas ātruma ierobežojums (60 km/h) ar vidējo atstatumu 190 cm. Šis atstatums bijis mazāks zonās, kur maksimālais ātrums ierobežots līdz 40 km/h un 50 km/h (attiecīgi 168 cm un 170 cm), bet vēl satraucošāks ir fakts, ka uz ceļiem, kur ātrums drīkst sasniegt 100 km/h velosipēdistiem atstāts vien 154 cm intervāls.
Konstatēts, ka atstatums, ko autobraucēji atstāj velosipēdistiem, atkarīgs no tā kā veloceliņi iezīmēti. Vidēji automašīnas atstāja par 29 cm mazāku telpu, kad velosipēdisti izmantoja uzkrāsotas velosipēdu joslas, par 30 cm mazāk vietas, kad veloceliņu nodalīja pie apmales stāvošas automašīnas un par 40 cm mazāk vietas, kad tie brauca pa iezīmētu veloceliņu, pie kura drīkstēja novietot automašīnas. Citiem vārdiem sakot, automašīnas atstāja riteņbraucējiem vairāk vietas tad, ja tie pārvietojās pa ceļa posmiem bez uzkrāsotām velosipēdu joslām un bez stāvošām automašīnām.
Projekta vadītājs, doktors Bens Beks secina, ka apstāklis, cik tuvu transportlīdzekļi pietuvojas velobraucējiem palielina nedrošības izjūtu un darbojas kā spēcīgs šķērslis, kas attur daļu iedzīvotāju pievienoties riteņbraucējiem. Pētījuma rezultāti liecina, ka viena baltās krāsas līnija negarantē drošu pārvietošanos tiem, kas brauc ar velosipēdiem.
Atgādināsim, ka arī pie mums uzsākta kampaņa kā autovadītājiem un velosipēdistiem droši apbraukt vienam otru ceļu satiksmē:

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv
LASI VĒL
- Elektriskā dižpārdokļa otrā dzīve. Pirmais brauciens ar jauno Nissan Leaf (+ VIDEO)
- Tas bija pirms 9 gadiem - Šogad ziema mūs pārsteidza Rīga-Jūrmala šoseja 4.11.2016 (+ VIDEO)
- Degvielas cenas: Dīzelis 1.517 un 95 benzīns 1.537 EUR - 03.11.2025. (+ VIDEO)
- Redzi un esi redzams. Kā uzlabot auto standarta gaismas? (+ VIDEO)
- BMW riskanti apdzen, Seat bremzē un saslīd (+ VIDEO)
- Izmēģinām Latvijas Gada auto 2026 pretendentus 4x4 testā - to spēju braukt ne tikai pilsētas apvidū (+ VIDEO)
- Vai Eiropa pamazām atkāpjas no Zaļā kursa? (+ VIDEO)
- Ik gadu pieaug transportlīdzekļos iebūvēto eZvanu skaits; tostarp arī nepamatotu (+ VIDEO)
- Kruzaks? AUDI Q5? Dacia vai Subaru? Kurš no 5 auto uzvarēs nominācijā "4x4 bezceļu auto 2026"? (+ VIDEO)
- Bijušais Stellantis boss nosauc autobūves uzņēmumus, kas izdzīvos nākamajos 10 -15 gados (+ VIDEO)
