Latvijā jaunu vieglo automobiļu tirgus pērn pieaudzis par 8,6%

Foto: iAuto.lv
Nozare.lv | 24.01.2020

Latvijā pagājušajā gadā reģistrētas 20 939 jaunas vieglās automašīnas, kas ir par 8,6% vairāk nekā 2018.gadā, tādējādi pirmo reizi kopš 2008.gada pārsniedzot 20 000 slieksni, liecina Auto asociācijas publiskotā informācija.

Asociācijā atzīmē, ka 2019.gads jauno vieglo automobiļu tirgū Latvijā bija ar stabilu izaugsmi gandrīz katru mēnesi - nebūtiski reģistrāciju samazinājumi bija vien jūnijā, augustā un novembrī.

"2019.gadā Latvijas jaunu vieglo automobiļu tirgus uzrādīja stabilu 8,6% izaugsmi salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Tas ir ļoti labs rezultāts, ņemot vērā, ka arī 2019.gada otrajā pusē turpinājās jaunu izmešu normu izraisītas modeļu tehnisko risinājumu izmaiņas, ietekmējot piegādes, kā arī bija arvien sarežģītāka situācija kreditēšanas tirgū," norāda asociācijā.

Vienlaikus, pēc asociācijā minētā, pērn fiksētais jauno vieglo automobiļu tirgus pieaugums ir stipri nosacīts panākums, jo aizvien Latvija būtiski atpaliek no rezultātiem, kas tika sasniegti 2007.gadā, kad Latvijā reģistrēja gandrīz 32 500 jaunu vieglo automašīnu.

"Eiropas kopējais tirgus, kā arī, piemēram, Igaunija jau vairākus gadus ir ļoti tuvu 2007.-2008.gadu tirgum un, visticamāk, to sasniegs tuvāko 1-2 gadu laikā, kamēr Lietuva to ir pārsniegusi jau pirms trim gadiem un turpina izaugsmi," atzīmē asociācijā.

Pēc Auto asociācijā minētā, lielāko daļu no tirgus pieauguma pagājušajā gadā noteica kompaktā apvidus automobiļu klase. "Kompakto apvidus automobiļu klase faktiski ir noteikusi arī visa tirgus attīstības tendenci. Šis ir lielākais tirgus segments Latvijā, sasniedzot gandrīz 30% visa tirgus," norāda asociācijā, piebilstot, ka pieaugums kompaktajā apvidus klasē pērn bija par 29% jeb gandrīz 1200 vienībām. 

Vienlaikus 2019.gada ir pilnībā nomainījies modeļu tops, pirmās vietas ieņemot "Toyota Corolla" (899), "Toyota RAV4" (883) un "Volkswagen Tiguan" (817), kamēr 2018.gadā pirmo trijnieku veidoja "Volkswagen Golf", "Nissan Qashqai" un  "Volkswagen  Tiguan". Tostarp divi no topa modeļiem - "Volkswagen Tiguan" un "Toyota RAV4" - pagājušajā gadā bija arī privātpersonu pirmā izvēle. 

Vieglo pasažieru auto tirgus 2019.gadā pieauga par 8%, sasniedzot 18 236 jaunus auto. 

Asociācijā norāda, ka pērn jaunu pasažieru auto tirgū galvenie notikumi risinājās zīmolu reitinga augšgalā, kur par tirgus daļām cīnās "Volkswagen", "Toyota" un "Škoda" modeļi. Ja 2018.gadā šie zīmoli veidoja 38,6% tirgus, tad 2019.gadā - jau 42,6%. 

"Tam ir vairāki skaidrojumi - ar dažādiem notikumiem Eiropā saistīti piegāžu kavējumi, kas no 2018.gada nogales tika pārcelti uz pagājušā gada pavasari, gan līdz šim nepietiekami novērtētā "Škoda" zīmola uzvaras gājiens, gan arī pilnīgi jauns "Toyota RAV4" modelis, kas spēlē Latvijas tirgum tik svarīgajā kompakto apvidus auto klasē," skaidro asociācijā.  

Vieglā komerctransporta tirgus pērn ir pieaudzis par 13%. Šajā segmentā līderi ir "Volkswagen" (502), "Renault" (370) un "Toyota" (333), bet modeļu top veido "Toyota Hilux" (256), "Renault Master" (241) un "Volkswagen Crafter" (211).

"Tirgus notikumus šajā segmentā galvenokārt ir noteikuši līderi pikapu klasē - "Toyota Hilux" un "Nissan Navara", bet pikapu klase veido 80% no visa komerctransporta tirgus pieauguma. Lielo furgonu klasē par pieaugumu lielā mērā ir jāpateicas "Fiat Ducato" un "MAN TGE", kas savas tirgus daļas ir palielinājuši variākkārtīgi," norāda asociācijā. 

Pēc asociācijā minētā, kā jau ir ierasts, lielākos darījumus pērn veidoja autonomu kompāniju veiktie iepirkumi - lielo darījumu topa pirmajās 10 vietās astoņas ir autonomu kompānijas. Kopā autonomu darījumi veido gandrīz 50% no visiem korporatīvajiem darījumiem un 13% no visa vieglo automobiļu tirgus. Pērn pirmajā desmitniekā bez autonomām bija arī Nacionālo bruņoto spēku nodrošinājuma pavēlniecības iepirkums (196) un "Latvenergo" (111). 

Korporatīvo darījumu topu, līdzīgi kā tirgū kopā, veido "Toyota", "Volkswagen" un "Škoda".

Asociācijā informē, ka pēc vairākiem gadiem ar stabilu līzinga tirgus izaugsmi pērn piedzīvots līzinga daļas samazinājums gan uzņēmumu, gan privātpersonu segmentos - attiecīgi no 58% līdz 56% un no 73% līdz 70%.

"Kvalitatīva finansējuma pieejamība ir galvenais Latvijas autotirgus dzinējspēks, tas ir viens no svarīgākajiem priekšnosacījumiem tehnoloģiski attīstītu un ekoloģisku automobiļu iegādei. Pirmo finansējuma sabremzēšanos mēs jutām jau gadu iepriekš, bet tad vēl tas nebija tik ļoti redzams. 2019.gadā turpinājās gan līzinga tirgus konsolidācija, gan ietekme no finanšu nozares "kapitālā remonta", kas viss kopā ir licis bankām kļūt arvien konservatīvākām. Finansējuma pieejamības mazināšanās ilgtermiņā būs ar negatīvu ietekmi uz autoparka attīstību", atzīmē Auto asociācija viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Foto: iAuto.lv