III paaudzes Ford Focus

Foto: Gints Gavers/Žanneta Kaminska
Gints Gavers | 05.08.2011

Tālajā 1998. gadā dienas gaismu ieraudzīja tolaik dizaina ziņā revolucionārais automobilis ar amizanto nosaukumu Ford Focus. Uzdrīkstēšanās dizaina ziņā daudziem lika vizuālajam tēlam vilkt paralēles ar modeļa nosaukumu. Daudzi pat atļāvās piesaukt cirku!

1998. gadā, kad startēja Ford Focus par šo automobili Amerikas prese rakstija tā - klajā nācis pilnīgi jauns maziņš ģimenes automobilis.

Ak, Amerika! Daudziem amerikāņiem noteikti vēl tagad Focus šķiet maziņš automobilītis. Arī es tā teiktu, ja pie mums benzīns maksātu septiņdesmit centus par galonu...

Taču mūsdienās Ford Focus vairs par mazu nosaukt nevar. Pilnīgi noteikti, ja runājam par jaunās - nu jau trešās paaudzes Focus. Kā jau visi mūsdienu automobiļi, tas ar katru paaudzi pastiepjas un paplēšas kopumā vismaz par desmit centimetriem.

Man ir tas gods sēsties pilnīgi jaunā (nobraukums 1743 kilometri) trešās paaudzes Ford Focus automobilī un izmēģināt to gan pilsētas burzmā, gan ārpus tās.

Parasti automobiļu testu aprakstos šajā vietā seko stāsts par to, cik precīza ir stūre, cik korektas ir bremzes un cik perfekta ir vadība kopumā. Dažs labs vēl pamanās pastāstīt par to, ka pat pie 160 kilometriem stundā automobilis neliekas sānslīdē un visādas līdzīgas lietas.

Es atļaušos šo punktu izlaist, jo kā jau jebkurš divdesmit pirmā gadsimta automobilis, arī Ford Focus pilda visas savas funkcijas gods godam. Turklāt neieteiktu nevienam ne tikai izmēģināt sānslīdi, bet pat domāt par ātrumu 160 kilometri stundā, ja runājam par Latvijas ceļiem. Un neredzu ne mazāko iemeslu, lai automobilis uz ideāli gluda un taisna autobāņa pat jau pie minētajiem 160 kilometriem stundā mestos sānslīdē? Šim nolūkam ir sporta automobiļi un par tiem parunāsim kādu citu reizi.

Jaunā Ford Focus arsenālā pavisam ir pieci dzinēji un trīs aprīkojuma paketes. Mūsu rīcībā nonācis ja nu ne pats niknākais, tad tuvu tam. Automobilim ir 1.6 litru EcoBoost dzinējs, kura maksimālā jauda ir 150 zirgspēki. Tas ir pietiekams rādītājs, lai kļūtu skaidrs, ka darīšana nepavisam nav ar parastu ģimenes nīkuli.

Turklāt komplektā vēl nāk pēdējā laikā gana populārā Start & Stop sistēma, kura miera stāvoklī izslēdz dzinēju, un izspiežot sajūgu, atkal to iedarbina. Tas nenoliedzami ļauj ietaupīt degvielu un, pat īpaši nekautrējoties ar pedāļu spaidīšanas, iekļaujos vidējā degvielas rādītājā 7,8 litri uz simts kilometriem.

Uz automobiļa sāniem uzraksts - iebrauc ar mani sienā, ja vari! Neiebraucu... Nevarēju! Tiesa gan, nevarēju tāpēc, ka nervi neļāva to izdarīt. Vēl jo vairāk, ka ne pašu spēkiem, ne Ford pārstāvju spēkiem mēs tā arī neatradām pogu, ar kuras palīdzību šī opcija ieslēdzas...

Bet doma laba - pie nelieliem ātrumiem (līdz 30 km/h) automobilis pats pamana šķērsli un nobremzē. Īpaši ērta šī opcija varētu būt sastrēgumā.

Niknākajā versijā vēl tiek piedāvāta iespēja pieparkoties kabatiņā noņemot rokas no stūres rata un lasot avīzi. Automobilis pats atrod brīvu vietu stāvvietā un bez jūsu iejaukšanās novieto braucamrīku smuki paralēli ietvei.

Ja pieņem, ka šis ir ģimenes automobilis un ka ar to mēdz braukt arī ģimenes daiļākais pārstāvis (es domāju tradicionālas ģimenes), tad ideja patiešām apsveicama. Man pašam noteikti būtu slinkums gaidīt un vadības grožus es tomēr pārņemtu savās rokās...

Vizuāli automobilis ir patīkami mainījies. Tiesa gan, tas nebūt vairs nevar lepoties ar revolucionāru dizainu, taču pilnīgi atbilstoši šim gadsimtam - lieli lukturi priekšā, lieli lukturi aizmugurē, agresīva radiatora reste, muskuļainas formas.

Arī salonu piemeklējušas izmaiņas. Priekšējais panelis kļuvis augstāks un platāks. Priekšā sēžot salons vairāk atgādina pilota kabīni nelielā pasažieru lidmašīnā. Arī podziņu netrūkst gan uz paneļa, gan stūres rata. Tiesa gan uz stūres rata podziņas ir tik neērti izvietotas, ka gandrīz vai ērtāk būtu spaidīt pa tiešo uz paneļa.

Ar ko nu ir Ford inženieri devīgi, tas ir ar dažnedažādām lampiņām un spuldzītēm. Uz griestiem apgaismojums ir gan priekšā, gan aizmugurē. Lampiņas mirgo pie vadītāja un pasažiera saulessarga spogulīša. Pat atverot durvis, sliekšņos iedegas gaismiņas. Varbūt tieši tāpēc daži izteicās, ka automobilis esot īsti sievišķīgs?

Tas, ka daiļais dzimums bez bēdu varētu tikt galā ar jaunā Ford Focus vadību ir vairāk kā skaidrs. Nu vismaz lielākais vairums. Taču tāpēc šo braucamrīku nu nekādi nevar nosaukt par sieviešu mašinīti.

Lai nu kā, auto ir nopērkams pie Latvijas Ford dīleriem un konkrēti šā modeļa cena ir 16 125 lati. Ja meklējat pietiekami plašu, ērtu un labi vadāmu automobili, tad kāpēc gan lai tas nebūtu Ford Focus?