Automašīnas vadīšana iešļūcenēs

Foto: www.mediarenault.com.lv
G. | 23.08.2011

Vasara ir tas gadalaiks, kad liela daļa no mums izvēlas valkāt vaļējās sandales jeb iešļūcenes, kā tās tiek dēvētas tautā. Lai gan autovadītāju aptaujas rezultāti liecina, kas tieši iešļūcenes atzītas par neērtākajiem apaviem automašīnas vadīšanai, vienlaikus 25% aptaujāto atzīst, ka vasaras laikā izvēlas tieši šos apavus arī auto vadīšanai*. Papildus iešļūcenēm pie auovadīšanai nepiemērotajiem apaviem eksperti min arī augstpapēžu kurpes un apavus uz platformas.

Atbilstoši apavi nodrošina ātru reakciju bremzēšana brīdī, ērtu ātrumu pārslēgšanu un gazes pedāļa lietošanu. Savukārt tādas papildus iezīmes kā zoles reljefs ir īpaši nozīmīgas straujas bremzēšanas gadījumā.  “Lai gan īslaicīga pēdas atraušanās no pedāļa var šķist nekaitīga, jāatceras, ka, braucot ar 90 km/h, sekundē tiek veikti 25 metri,”norāda Renault Braukšanas Skolas direktors.

Pirmkārt, labiem apaviem ir jābūt labai zolei. Zole nedrīkst būt pārāk bieza un cieta, jo vadītājam ir jājūt, ar kādu spēku tiek spiests uz pedāli. Vēlams, lai zolei būtu arī labs rievojums, tādējādi samazinot iespēju tai noslīdēt no pedāļa. Tāpat jāizvairās no pārāk platām zolēm, jo tādējādi var tikt nospiesti divi pedāļi viena vietā. Kā nevēlami apavi autovadīšanai jānorāda arī kurpes, kas sprādzējamas ap potīti, jo pēdai kurpē būtu jāturas stabili, samazinot iespēju, ka tā varētu netīšām izslīdēt no apava. Tieši ta sir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc iešļūcenes un kurpes, kas sprādzējas ap potīti, nav piemērotas autovadīšanai. “Daudz piemērotākas autovadīšanai ir sporta kurpes, kurām ir plakana zole ar izteiktu rievojumu,” skaidro Renault Braukšanas Skolas instruktori. Nekādā gadījumāautomašīnu nedrīkst vadīt basām kājām!

Renault Braukšanas Skolas instruktori iesaka: “Ja jūs izvēlaties valkāt apavus, kas nav piemēroti automašīnas vadīšanai, paņemiet līdzi citu apavu pāri, kuros auto vadīt ir ērti.”

Īpaša uzmanība jāvelta izvēlētajiem apaviem lietus laikā. “J azole ir slapja, tā pa pedāļiem slīd daudz vairāk. Turklāt, ja jūsu apaviem zolei ir slikti izteikts reljefs, tad slapjā laikā jūs patiesi riskējat zaudēt kontroli pār savu automašīnu,” brīdina Renault Braukšanas Skolas instruktori. Lai no tā izvairītos, pirms uzsākt autovadīšanu, vajadzētu noslaicīt kurpju zoles.

Apavi, no kuriem jāizvairās:

  • Apavi uz platformas – tiem parasti ir bieza un smaga zole, kas ievērojami apgrūtina pēkšņas un straujas kustības, samazina izjūtas un ievērojami palielina iespēju apaviem iesprūst starp pedāļiem;
  • Augstpapēžu kurpes – augsts un tievs papēdis pavisam viegli var iestrēgt grīdas paklājiņā, tādējādi padarot manevrēšanu neiespējamu, turklāt tas nenodrošina arī stabilu atbalstu;
  • Iešļūcenes un apavi, kas sprādzējas ap potīti – šādi apavi nesatur pēdu, un tas var izraisīt kājas noslīdēšanu no pedāļa, vienlaikus radot sāpīgus nobrāzumus;
  • Apavi, kuri ir pārāk cieši ap potīti – tas traucē kājai ērti un ātri kustēties.

Apavi, kurus der izvēlēties automašīnas vadīšanai:

  • Zolei vajadzētu būt līdz 2,5 cm biezai, tā nedrīkst būt platāka par pēdu;
  • Zolei vajadzētu būt labam reljefam, lai apavi neslīdētu nost no pedāļiem;
  • Pēdai ir labi jāpieguļ zolei;
  • Apavi nedrīkst kavēt kustību vai radīt diskomfortu.

Avots: “Norwich Union Motor” Apdrošināšana, Lielbritānija