iAuto.lv izmēģina Toyota Prius Plug-in (+ foto)

Foto: Toyota Prius Plug-in hybrid | iAuto.lv
iAuto.lv | 15.01.2018

Toyota Prius uzskatāms par modeli, ar kuru aizsākās hibrīdautomobiļu tirdzniecība masveidā. Arī šobrīd ar vārdu 'hibrīds' daudziem asociējas tieši Prius. Pagājušajā gadā nāca klajā tā ceturtā paaudze, un ar tās Plug-in modeli iAuto devās testa braucienā.

Šobrīd teju katram ražotājam pūrā ir pa kādam vai vairākiem hibrīda modeļiem, tomēr Toyota Prius bija pirmais, ar kuru hibrīda spēka agregātus automobiļos sāka piedāvāt masveidā. Un joprojām Prius lielai daļai sabiedrības asociējas tieši ar hibrīdtehnoloģijām, zaļu domāšanu, ekoloģiju u.t.t.

Vai tiešām hibrīdautomobiļi atstāj zemāku ekoloģiskās pēdas nospiedumu, nekā automobiļi ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem, vai tas ir tikai mārketinga triks – tas jau būs cits stāsts. Bet ir tendence arvien vairāk izmantot hibdrīdauto – pagājušā gada pirmajos trijos ceturkšņos Eiropas Savienībā reģistrēti 324 753  šādi automobiļi. Salīdzinot ar to pašu periodu 2016. gadā, no jauna reģistrēto hibrīdauto skaits pieaudzis par 60%. Pat likumsakarīgi, ņemot vērā to, ka šādas dzinēju sistēmas tiek piedāvātas arvien dažādākos auto segmentos. Bet tādēļ Prius arvien zaudē savu unikalitāti.

TEHNISKIE DATI

Dzinējs

  • 1.8 litru hibrīddzinējs: 122 Zs, 142 Nm pie 3600 apgr./min., ar elektriski vadāmu bezpakāpju variatora transmisiju, CO2: 23 g/km

Izmēri

  • Garums: 4645 mm
  • Platums: 1760 mm
  • Augstums: 1471 mm
  • Riteņu bāze: 2700 mm
  • Klīrenss: 122 mm
  • Pašmasa: 1526-1531 kg

TESTA AUTO: Toyota Prius Plug-in Active Solar komplektācijā ar cenu no 36 120 EUR.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Ērmots dizains aerodinamikas vārdā..

Prius modelis debitēja 1997. gadā, kad tas bija pieejams vien Japānas tirgū, tomēr 2000. gadā ar to varēja iepazīties arī pārējā pasaulē. Pēc skata necils sedans Āzijas autoražotāju tā laika manierē. Daudz pamanāmāks tas kļuva otrajā un trešajā paaudzē, iegūstot ķīļveida formu, kas pamatota ar labāku automobiļa aerodinamiku. Tā arī ir –  tā aerodinamiskās pretestības koeficients allaž bijis starp labākajiem – Cd 0,26 otrajā paaudzē, Cd 0,25 tā pirmajā paaudzē, tādējādi ļaujot sasniegt zemāku patēriņu. Ja pievēršamies Plug-in versijai, pirmā tā versija bija balstīta trešās paaudzes Prius modeļi un pie pircējiem nonāca 2012. gadā. Kopumā pārdoti 75 400 Prius Plug-in automobiļi.

Aerodinamikas vārdā tapis arī ceturtās paaudzes Toyota Prius ekstravagantais dizains, kā dēļ auto aerodinamiskās pretestības koeficients ir 0,24. Avangarda cienītāji par Prius izskatu sitīs plaukstas, konservatīvie nepatikā viebsies. Šajā subjektīvajā - izskata kategorijā vienaldzīgo nebūs. Tomēr, aktuālie Mercedes-Benz S-Class un C-Class, kā arī Audi A4 modeļi arī klasiskā iespēja spējuši sasniegt tādus pašus un pat labākus aerodinamiskos rādītājus. Vai tiešām aerodinamika, vai arī Prius grib izcelties?

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Dzīvē gan jaunais Prius izskatās acīm tīkamāks, nekā attēlos. Te gan jāpiebilst, ka Prius Plug-in ir citādāki priekšējo lukturu bloki, nekā standarta Prius, kas automobili padara simpātiskāku. Taču automobiļa priekšpuse noklāta ar dažādām lampiņām gluži kā ziemassvētku eglīte – vertikālas LED joslas dienas gaismām, horizontālas tuvajām un tālajām gaismām, plus vēl miglas lukturi. Raugoties profilā, tā ķīļveida siluets pat atgādina sportisku kupeju, taču lielie priekšējo durvju logi, un 15” riteņi liek manīt, ka gluži sporta auto tas nav. Sānos ievilktas asas līnijas sliekšņu apvidū un aizmugurējās durvīs – vai nu gaisa plūsmas dēļ, vai mākslinieka izpausmes, tomēr tās automobiļa izskatu padara dinamiskāku. Iespaidīgs ir viļņveidīgais aizmugures stikls, kura formā tālāk pāriet spoilerī. Šādi ieliekts stikls nekropļo skatu – ja pat kropļojums rastos, tas būtiski netraucētu, jo automobiļa formas dēļ pārredzamība uz aizmuguri ir ierobežota. Testētajā versijā Prius Plug-in bija aprīkots arī ar saules paneli – tas gan vispirms uzlādēs savu bateriju, un tikai pēc tam saules enerģija tiks piegādāta galvenajai baterijai.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Ērts auto četriem cilvēkiem

Salona iekārtojums, protams, arī ne konservatīvi klasisks, tomēr nesagādā tik lielus pārsteigumus, kā Prius āriene. Iecentrēto kompozīciju izjauc vien tas, ka stūre joprojām atrodas kā parasti - vadītāja priekšā, gan arī centrā novietotie mērinstrumentu ekrāni tomēr ir pagriezti vadītāja virzienā. Otrpus okeānam Prius Plug-in jeb Prius Prime, kā to tur dēvē, pašā vidū novietots 11” skārienjutīgs displejs, gluži kā Tesla automobiļos. Mūsu tirgum ir ekrānu ziņā pieticīgāka versija ar 6.1 collu izmēru, caur kuru vadāma izklaides un informācijas sistēma, attēlojama navigācija, atpakaļskata kamera u.c. funkcijas. Sistēma dažbrīd darbojas ar nelielu aizturi un arī saskarnes dizains šķiet vecmodīgs.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Cik koša automobiļa āriene, tik tumšs salons – vien uz stūres un centrālajā panelī. Tā jau nav ko daudz pārmest – apdarē dominē mīksti, taustei patīkami materiāli. Gaumes jautājums gan ir klavieru lakas manierē spīdīgais plastmasas ietvars, kas ieskauj skārienjutīgo ekrānu, klimata kontroles vadības bloku un ventilācijas atveres. Vēl arī gribētos vienotāku mērinstrumentu paneli, kurā sakombinēti trīs dažādi ekrāni. Mūsdienās jau prasās kaut ko elegantāku.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Visiem pierasts, ka pārnesumu pārslēgšana notiek ar visai pamatīgām pārnesumkārbu svirām, arī elektroniskie džoistiki joprojām mēdz būt visai prāvi, tad neliels pārsteigums ir mazā braukšanas režīmu pārslēgšanas svira Prius priekšējā panelī. Simpātiski un ērti. Ne tik ērts ir sēdekļu apsildes slēdžu novietojums nišā zem centrālā paneļa. Tos var tikai atrast īpaši meklējot.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Teorētiski un praksē Prius Plug-in viesmīlīgi uzņems četrus cilvēkus. Sēdekļi ir ērti gan priekšā, gan aizmugurē. Vadītāja vietā ērti iekārtoties var dažāda auguma cilvēki, arī aizmugurē ir priekšzīmīgi daudz vietas kājām, kas arī ir ērti, ja vēlamies nostiprināt bērnu krēsliņu, tomēr garākiem cilvēkiem slīpais jumts var šķist pārāk uzbāzīgs. Ņemot vērā ietilpīgāku bateriju esamību, bagāžas telpa nav īpaši liela. Ikdienas lietām būs pietiekami, taču ceļojumiem vai citām lielākām kravām vietas pietrūks.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Salona apsilde ar.. siltumsūkni

Papildus jau iepriekšminētajam saules panelim, ar ko iespējams papildus uzlādēt Prius Plug-in, šis auto aprīkots ar vēl dažādiem interesantiem tehnoloģiskiem risinājumiem. Tas tiek komplektēts ar kompaktu Dual Motor Drive hibrīdsistēmu, kur hibrīdsistēmas ģenerators darbojas arī kā otrs elektromotors. Tādējādi uzlabota elektriskās piedziņas jauda, palielināts paātrinājums un citi veiktspējas raksturlielumi. Divreiz ietilpīgākas kļuvušas arī hibrīdsistēmas baterijas - 8.8 kWh, ar kurām pēc Toyota teiktā pietiek, lai elektriskā režīmā veiktu aptuveni 35 kilometrus. Jāsaka, ka hibrīdsistēma darbojās un pārslēdzās tik nemanāmi, ka testa laikā bieži vien radās neizpratne, vai iekšdedzes dzinējs ir ieslēgts, vai nav. Par elektrisko režīmu liecināja vien zaļa “EV” lampiņa panelī.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Ātrāka padarīta arī akumulatoru uzlāde. Divu stundu laikā iespējams uzlādēt 65% bateriju, bet pilnai uzlādei gan būs nepieciešamas 3,5 – 4 stundas. Savukārt salona apsildei tiek izmantots gāzes siltumsūknis, kas darbina arī gaisa kondicionieri. Šādi Prius Plug-in salons var tikt piesildīts pat līdz -10 grādu temperatūrai, pat neiedarbinot automobili. Apsildītas tiek arī baterijas, lai saglabātu nemainīgu to veiktspēju pat līdz -20 grādu temperatūrai.

Pārsteidzoši azartiska vadāmība

Līdz šim hibrīdu pieredze rāda, ka ekoloģijas vārdā automobilī ir nokauts arī braukšanas prieks. Protams ir pa kādam izņēmumam, bet tie nebija nedz iepriekš iAuto.lv izmēģinātie Toyota CH-R, nedz Lexus CT200h, nedz arī citu modeļi. Tādēļ pirms braukšanas ar Prius Plug-in bija neliela skepse par tā braukšanas manierēm. Bet, kā saka – neskati vīru no cepures vai Prius Plug-in pēc tehniskajos datos norādītajiem 142 Nm. Šis auto ir gatavs skriet arī tādā ātrumā, kas diezgan pārsniedz atļauto pat ārpus pilsētas. Zems smaguma centrs un samērā stingri noregulēta piekare piešķir šim auto sportisku stabilitāti. Jā, varbūt stūre varēja būt mazliet informatīvāka, bet no šķietami miermīlīgā un ekoloģiskā Prius šādu dabu nebijām gaidījuši.

Protams, nevajag uzreiz domāt, ka auto ‘līdz simtam uzrauj’ septiņās sekundēs. Tās ir nepilnas desmit. Taču pilsētas ātrumos un luksoforu sacīkstēs Prius bieži apsteigs pārējos. Pilsētas satiksme ir arī piemērotāka degvielas patēriņa ziņā, jo tā ir vide, kurā iespējams biežāk pārvietoties elektriskajā režīmā. Vairākos citos šī modeļa apskatos norādīts, ka pat izdevies sasniegt ražotāja datiem ļoti tuvu – 1.6 litru degvielas patēriņu uz 100 km. IAuto.lv testa brauciens šoreiz pārsvarā noritēja pa šosejām ārpus pilsētas, tādēļ patēriņš lielāks, bet arī ievērojams – 4.4 litri uz 100 km, braucot dinamiski.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Bagātīgs standartaprīkojums

Jau sākotnējā – Active komplektācijā Prius Plug-in ir aprīkots ar apmēram 80% no tā, ko iespējams iegūt divās dārgākajās:  Bezatslēgas sistēma, krēslas un lietus sensors, elektriski regulējami un apsildāmi spoguļi, adaptīvā apgaismojuma sistēma, aklo zonu monitors, sadursmes novēršanas sistēma ar gājēju noteikšanas funkciju, adaptīvā kruīza kontrole, joslu braukšanas asistents, atpakaļskata kamera, divu zonu klimata kontrole, navigācija u.t.t. Aprīkojuma saraksts ir plašs, bet jāņem vērā arī tas, ka šī auto sākumcena ir 34 290 EUR.

Testētā Active Solar versija maksā par diviem tūkstošiem dārgāk, tā iegūstot saules paneli uz jumta. Dārgākā ir Premium versija, kurā nav saules paneļa, bet ir ādas apdare, JBL desmit skaļruņu sistēma, parkošanās sensori, stāvvietā novietošanas palīgsistēma.

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

PLUSI UN MĪNUSI

Laikā, kad klasisko iekšdedzes dzinēju patēriņš ir kļuvis gan makam, gan apkārtējai videi pievilcīgāks, hibrīdautomobiļiem kļūst arvien grūtāk izcelties un uzrunāt pircējus, ņemot vērā to, ka tie maksā dārgāk, vēl jo vairāk Plug-in hibrīdi. Un no otras puses jau uzglūn elektroautomobiļi, kas gan šobrīd ir sliktākās pozīcijās, ja akcentējam mobilitāti. Tomēr tendences elektrifikācijas virzienā kļūst spēcīgākas un arī arvien vairāk pircēju izvēlas hibrīdauto. Toyota prognozē, ka 2050. gadā Plug-in tipa automobiļi būs pārdotākie.

Prius Plug-in ir ikdienai komfortabls un labi aprīkots automobilis ar ļoti zemu degvielas patēriņu un zemu CO2 izmešu daudzumu, kas nozīmē, ka tas atbrīvots no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa. Par labu Prius runā arī to iepriekšējo paaudžu izturība. Lai arī Prius Plug-in pagaidām ir vienīgais šāda tipa hibrīds Toyota modeļu klāstā, tomēr hibrīdu pircējiem ir pieejami praktiskāki Toyota modeļi. Jā, Prius Plug-in ir jaunāka un efektīvāka sistēma, bet tas arī maksā dārgāk. Ja raugāmies no racionālās puses, tad ar Prius Plug-in daudz jābrauc, lai tas atmaksātos. Ja no subjektīvās – emociju kategorijas, tad ar laiku tā kosmiskais dizains šķiet saprotams un simpātisks, un auto sniedz braukšanas prieku.

+ Pārsteidzoši atsaucīga dzinēju sistēma un vadāmība

+ Bagātīgs standartaprīkojums

+ Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis – 0 EUR.

+/- Dizains izsauc kategoriskus viedokļus

- Augsta cena

- Maz vietas bagāžai

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv

Toyota Prius Plug-in hybrid Foto: iAuto.lv