10 padomi drošai velobraukšanai

Foto: CSDD
Gita Denisškāne | 26.05.2016

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrību ERGO šajā pavasarī kampaņas “Pieklājība vieno!” ietvaros apkopojusi vienkāršus, bet noderīgus un būtiskus padomus drošai velobraukšanai.

Tie aicina satiksmes dalībniekus cienīt vienam otru un kopīgi rūpēties par satiksmes drošību, ņemot ar šo gadu mainītos noteikumus. Aicinām  iepazīties ar 10 vērtīgiem padomiem, kas krietni atvieglos ikviena autovadītaja, velosipēdista un gājēja ikdienu.

  1. Labais pagrieziens

Autovadītājiem, veicot labo pagriezienu, jādod ceļš kā kājāmgājējiem, tā arī velosipēdistiem! Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka priekšroka ir jādod velosipēdistam, neatkarīgi no tā, vai viņš brauks taisni vai vēlas griezties pa labi.

 2. Kreisais pagrieziens

Kreisais pagrieziens velosipēdistiem ikdienā var sagādāt ne vienu vien apjukuma pilnu brīdi, tāpēc ir svarīgi saprast visus iespējamos variantus, kā krustojumā veikt kreiso pagriezienu – no pirmās vai otrās braukšanas joslas. Ikvienam ir jāizvēlas savām prasmēm, drošībai un katrai situācijai atbilstošākais nogriešanās veids.

3.  Kustība dzīvojamā zonā

Dzīvojamā zonā māju pagalmos var notikt teju jebkas: spēlēties bērni, pastaigāties dzīvnieki vai lēni gājēji. Autovadītājam ir jāatceras, ka gājējiem un velobraucējiem dzīvojamā zonā ir priekšroka. Arī velobraucējiem jābūt uzmanīgiem, jo gājējiem ir priekšroka attiecībā pret velosipēdistiem.

4. Pārvietošanās pa ietvi

Ja velosipēdists ir uz ietves, visdrīzāk tuvumā nav veloceļa, satiksme uz brauktuves ir bīstama, pārāk blīva vai arī velosipēdists uz brauktuves nejūtas droši! Šajos gadījumos jābūt abpusēji pieklājīgiem: velosipēdistiem jāciena gājēji, un otrādi.

5. Gājējam priekšroka

Velobraucējiem jāņem vērā, ka uz ietves gājējam ir priekšroka. Tas nozīmē, ka velobraucējam uz ietves jāievēro drošs ātrums un intervāls.  Īpaši uzmanīgiem jābūt, apbraucot bērnus un dzīvniekus.

6.  Skats pār plecu

Ceļu satiksme viennozīmīgi ir drošāka, kad tajā iesaistītie dalībnieki saprot cits citu. Lūk, piemērs: ja velobraucējs paskatās pār plecu, visticamāk, viņš plāno veikt pagriezienu vai apbraukt kādu šķērsli. Autobraucējiem tas būtu jāņem vērā, samazinot braukšanas ātrumu, lai vajadzības gadījumā varētu laikus nobremzēt vai apsteigt velosipēdistu.

7. Bīstamās automašīnas durvis

Autovadītājam pirms durvju atvēršanas jāpārliecinās, vai auto neapbrauc velosipēdists. Velosipēdistam savukārt jāapbrauc mašīna ar drošu intervālu!

8. Šķēršļu apbraukšana

Velosipēdistam jāapbrauc šķērslis ar lēzenu trajektoriju. Asa braukšanas virziena maiņa var radīt avārijas situāciju.

9. Aklā zona

Autovadītājs spoguļos redz daudz, bet ne visu, kas notiek viņam apkārt. Velobraucēj, atceries par “aklajām zonām”, labāk nogaidi, līdz transportlīdzeklis uzsāk kustību, nekā pārsteidzīgi veic apbraukšanu!

10. Satiksmes hierarhija pilsētā

Ikvienam satiksmes dalībniekam ir svarīgi laikus nokļūt galamērķī, tomēr pa ceļam ir jāņem vērā dažādi apstākļi un jābūt gataviem neparedzētām situācijām. Atceries, velosipēdists ir mazāk aizsargāts nekā auto un gājējs ir mazāk aizsargāts nekā velosipēdists! Aicinām rūpēties vienam par otru, lai ceļu satiksme būtu ērta, patīkama un droša!

 

Foto: CSDD