Saklausītais AUDI stāsts

Foto: publicitātes foto
Kristiāns Andersons | 17.05.2011

Ir ticējums, ka Jaunā gada naktī zirgi runā. Ja jau tā tad kāpēc gan nevarētu uzaicināt uz interviju arī kādu populāru auto? Šāda brīnuma gadījumā AUDI mums noteikti pastāstītu sekojošu stāstu. Kompānija AUDI dibināta 1909. gadā. Togad tika uzbūvēts neveiksmīgs, sešu cilindru HORCH motors, kas gandrīz noveda uzņēmumu HORCH līdz bankrotam. Tas sadusmoja Augusta Horha kompanjonus un viņi nolēma, ka Horham jāpamet paša radītais un uzvārdā nosauktais uzņēmums.

Augusts Horhs netālu nodibināja citu uzņēmumu ar tādu pašu nosaukumu HORCH.

Bijušie kompanjoni iesūdzēja Augustu Horhu tiesā un vēlējās panākt jaunizveidotā uzņēmuma nosaukuma maiņu.

Tiesa lēma, ka uzņēmuma nosaukums ir jāmaina un tā Augusts Horhs pievērsās iepriekšējā nosaukuma latīniskajam variantam. Vāciski horch nozīmē klausies un latīniski tas ir audi. 

Pirmais AUDI automobilis AUDI A tapa 1910. gadā, kam gadu vēlāk sekoja AUDI B .

Trīs šādus spēkratus Augusts Horhs izlika uz sacīkšu ‘’Auto Alpenfart’’ starta Austrijas Alpos 1911. gada jūnijā. Trases garums bija 2500 kilometru un šīs sacensības aizstāja slaveno prinča Henriha balvas izcīņu. Pēc gada nāca jauns modelis AUDI C un šā  modeļa mašīnas togad guva atzīstamus rezultātus Alpu sacīkstēs. Tā šie spēkrati tika pie nosaukuma ALPENSIEGER – Alpu iekarotājs.

Kopš 1932. gada AUDI ietilpa koncernā AUTO UNION. 1965. gadā par AUTO UNION akciju kontrolpaketes īpašnieci kļuva firma VOLKSWAGEN, kas atsāka izmantot AUDI nosaukumu. Par AUDI emblēmu tika nolemts izmantot četrus AUTO UNION riņķus.

Modelis AUDI 100 ar modeļa indeksu C1  parādījās tirgū 1968. gadā.

1980. gadā parādījās pilnpiedziņas modelis AUDI QUATTRO . Tas deva attīstību auto industrijai un atnesa AUDI kompānijai pasaules slavu.  Ženēvas auto izstādē pilnpiedziņas , sporta kupeja  AUDI QATTRO piesaistīja lielu uzmanību. Pirmo reizi tika piedāvāts viegls, jaudīgs AUDI QUATTRO ar visu riteņu piedziņu. Šāda pilnpiedziņas koncepcija agrāk tika izmantota tikai kravas un bezceļu automobiļos. Šajā automobilī visu riteņu piedziņu izmantoja , lai nodrošinātu satriecošas vilkmes īpašības un sporta auto noturību uz ceļa.  AUDI QUATTRO ideja radās pilnpiedziņas automobiļa VOLKSWAGEN ILTIS izmēģinājumu laikā. Spēkrata labā uzvedība braucot pa ledu un sniegu pamudināja VOLKSWAGEN ILTIS pilnpiedziņu ielikt standarta AUDI 80 automobilī. AUDI pilnpiedziņas , vieglo automobiļu ražošanas iniciators bija inženieris Ferdinands Pihs ( Ferdinand Piech) , kurš uzskatīja šo procesu par tikpat dabisku kā pāreja no bremžu uzstādīšanas tikai aizmugurējiem riteņiem uz visu riteņu bremzēm.

Blokā ar pārnesumu kārbu uzstādīja sadales kārbu ar diferenciāli, kas sadalīja griezes momentu praktiski vienādi uz abām asīm.  Turpat sākotnēji atradās arī aizmugurējās piedziņas pieslēgšanas un atslēgšanas mehānisms.

 Modeli AUDI 80 ražoja no 1966. gada.  Sākot no AUDI F 103 sērijas, kas tapa uz DKW F102 bāzes, un šajā sērijā no 1966.- 1969. gadam bija iekļauts AUDI 80 modelis, līdz AUDI 80 B4.

 1982. gadā AUDI 80 QUATTRO deva startu pastāvīgās pilnpiedziņas lielsēriju ražošanai.

 Jau pirmā, īstā AUDI QATTRO lika mulst rallija faniem.  1983. gadā rallija sacīkstēm B grupā ( automobiļiem ar dzinēju jaudu 500 zs sāka rīkot Formula 1 noteikumiem līdzīgas sacīkstes šķēršļotam apvidum, bet drīzumā tās aizliedza kā pārāk bīstamas) AUDI izlaida SPORT QUATTRO modeli. Šis automobilis bija 10 collas īsāks par oriģinālu un tā bāze bija mazāka par 12,6 collām. Tāpēc auto kļuva manevrēt spējīgāks. Kaut arī mašīna bija pieņēmusies svarā, salīdzinot ar priekšgājēju, jaudas bija vairāk. Lai varētu piedalīties sacīkstēs auto bija jābūt sērijveida modelim. To ražoja nelielā skaitā un mašīna bija ļoti dārga.

Ielas variantam uzstādīja 5 cilindru, 20 vārstu dzinēju ar turbo pūti, kura jauda bija 306 zs. Ielas varianta salons bija apdarināts ar īstu ādu. Spēkratam piemita laba vadāmība un augsta kustības stabilitāte.

No 1991.- 1994. gadam ražošanā bija modelis AUDI 100  ar modeļa indeksu C4. 1995. modeļu gadā AUDI pārstāja izmantot nosaukumu AUDI 100 un tā vietā nāca AUDI A6.

1994. gadā nāca klajā modelis AUDI A4, kas aizstāja AUDI 80. Togad ierobežotā skaitā tirgū laida arī modeli AUDI RS 2.Tas bija superautomobilis ar universāla virsbūvi. AUDI RS 2 bija viena no labākajām, PORSCHE izstrādātajām mašīnām, kas arī izskatījās atbilstoši. Septiņpadsmit collu, piecu spieķu diski nāca no sacīkšu sērijas ‘’Porsche Cup’’.

 Caur tiem skatam atklājās lielās, disku bremzes un sarkanie supporti, kas nāca no PORSCHE 968 CLUB SPORT. Spēkratam jaudu deva forsēts, piecu cilindru, divdesmit vārstu motors ar turbopūti un 2,2 litru cilindru tilpumu. Spēka agregāts nāca no modeļa AUDI S2. Jaunās sadales vārpstas  un paaugstināts pūtes spiediens ļāva sasniegt 315 zs jaudu. Spēkratam bija platas riepas un jaunākā pilnpiedziņas sistēma. AUDI RS2 nodrošināja labu riepu saķeri ar ceļu , augstu drošības līmeni pat ja mēģinātu uzbraukt slēpošanas nogāzēs. Salons bija plašs veselai ģimenei: tajā, ja bija vēlēšanās,  varēja uzstādīt pat virtuves izlietni. Maksimālais AUDI RS2 ātrums bija 262 km/h.

Deviņdesmito gadu beigās auto fana istabā sienu rotāja tā laika aktualitāte- AUDI TT plakāts. Nosaukums TT nācis no slavenajām ‘’Tourist Trophy sacīkstēm Menas salā Lielbritānijā.  

Cits, mūsdienu varonis ir AUDI R8, kas tapis izmantojot AUDI īpašumā esošo LAMBORGHINI marku ar tās modeli GALLARDO. 

Savukārt uzņēmuma nākotnes iecerēs ļauj ieskatīties AUDI SPORTBACK CONCEPT konceptauto .