Ielūgums uz vectēva jubileju!

Foto: publicitātes foto
Kristiāns Andersons | 30.08.2011

Šādu ielūgumu būtu priecīgs saņemt katrs spēkrats, kuram uz bagāžas nodalījuma durvīm rakstīts 4x4. Ne tikai kārtīgiem dubļu bridējiem, bet arī modernajiem pilsētas mikrorajonu pagalma bedru vagotājiem šogad ir iemesls svinēt. Apritējuši 70 gadi kopš bezceļu automobiļu ciltstēva JEEP dzimšanas.

Nav noslēpums, ka sarunvalodā pilnpiedziņas auto saimnieki savus braucamos mēdz saukt par džipiem neatkarīgi no tehniskajā pasē rakstītā. Tā nu malkojot pie svētku galda benzīna un gaisa kokteili sīkais krosovers NISSAN JUKE  pēkšņi jautā : vectēv pastāsti kā tu kļuvi tik slavens?

1940. gada jūnijā ASV armija deva pasūtījumu 135 automobiļu ražotājiem par ¼ tonnas , pilnpiedziņas spēkrata izgatavošanu izlūkošanas vajadzībām. Atsaucās tikai trīs kompānijas – BANTAM, WILLYS un FORD. Gada laikā kopīgi izveidoja šablonu . 1940. gada 11. novembrī WILLYS QUAD prezentēja armijas vadībai. QUAD apgādāja ar 60 zirga spēku dzinēju taču šis auto pārsniedza armijas noteikto svara limitu.   Uzņēmums izgatavoja 1,555  WILLYS MA automobiļus , kas bija nedaudz pārveidots QUAD. Jaunā virsbūve bija par 360 mārciņām vieglāka.  To piegāde sākās 1941. gadā. ASV valdība izlēma, ka WILLYS MA spēkrats būs tas īstais , kam uzticēt tēvzemes sargāšanu. Notika unifikācija starp dažādiem ražotājiem. 1941. gadā tika uzsākta automobiļu masveida ražošana ar nosaukumu WILLYS MB, kurā iekļāva daudz svarīgu īpašību no BANTAM un FORD. Pirmajiem 25,808 MB modeļiem bija radiatora režģis no metinātām tērauda līstēm aizlienēts no FORD PYGMY, bet to drīz aizvietoja ar pazīstamo JEEP radiatora režģi. Pastāv vairākas versijas par vārda JEEP rašanos. Viena saistīta ar Eiženu Džīpu. Trīsdesmitajos gados ASV bija populārs komiksu varonis Eižens Džīps. Viņš spēja iziet visur un veikt visu tāpat kā riteņotais uzvārda brālis.

WILLYS kompānijas vēsture aizsākās 1908. gadā kad Džons Willis ( John Willys) iegādājās OVERLAND automobiļu kompāniju. Laika posmā no 1912.- 1918. gadam WILLYS bija otrs lielākais auto ražotājs aiz FORD. Taču 1920. gadā sekoja ekonomiskā krīze un WILLYS- OVERLAND no tās izkļūt palīdzēja baņķieru noīrētais Valters Kraislers. ( Walter Chrysler).

Nekļūdīšos ja teikšu, ka katrs ražotājs vēlas, lai par viņa ražojumiem ieinteresētos pēc iespējas vairāk pircēju.  Tāpēc savs JEEP bija nepieciešams arī šaipus kara daļas žogam dzīvojošajiem ciemos braucējiem.

Civiliedzīvotājiem domātais džips bija JEEP CJ ( civilian JEEP). Pirmo CJ saimes modeli JEEP CJ1  stādīja priekšā 1944. gadā un tas bija pārveidots MB modelis. Gadu vēlāk izlaida sērijveida modeli JEEP CJ2A, kuru saražoja 214,202 eksemplāros.

 Par CJ saimes mantinieku 1987. gadā kļuva JEEP WRANGLER, kura debija notika Ženēvas auto izstādē gadu iepriekš.  WRANGLER bija vaļēja virsbūve un visvienkāršākais interjera noformējums. 1990. gadā stādīja priekšā komfortablāku modeli JEEP RENEGADE.

Interesants modelis bija JEEPSTER ar salokāmo jumtu, kura ražošana sākās 1948. gadā. Nolaižamo logu vietā izmantoja sānu aizkarus.  Nosaukuma izskaņa veidota no vārda roadster. JEEPSTER  nebija pilnpiedziņas spēkrats , bet trīs pakāpju pārnesumu kārbas pārslēgs atradās pie stūres. Modeli pārtrauca ražot 1950. gadā.

Sešdesmito gadu sākumā WILLYS pārtrauca JEEP ražošanu un to turpināja citi uzņēmumi.

1953. gadā iesākās JEEP džamborejas. Tas bija pasākums, kurā ar automobili svētdienas izbraukumos devās visa ģimene. Togad Marks A Smits ( Mark A. Smith) kopā ar domubiedriem izdomāja veidu kā atbalstīt Džordžtaunas, Kalifornijas štatā, ekonomiku un organizēja Džipu ceļojumu šķērsojot Sierra Nevada kalnus pa veco Rubikona taku. Pirmajā džamborejā piedalījās 155 cilvēki. Nākamajā gadā JEEP ražotāji arī iesaistījās pasākumā.

1963. gadā koncerns American Motors Corporation AMC uzsāka JEEP markas automobiļu ražošanu. 1953. gadā WILLYS nonāca firmas KAISER kontrolē un jaunā kompānija ieguva KAISER –JEEP nosaukumu.

1966. gadā  atjaunoja modeļa JEEPSTER ražošanu, lai konkurētu ar  TOYOTA LAND CRUISER,  un jauno auto nosauca par JEEPSTER COMMANDO. Tas iegāja vēstures grāmatās kā pirmais kompaktklases automobilis ar pilnpiedziņu un automātisko pārnesumu kārbu. Spēkratu ražoja līdz 1973. gadam.

 Savukārt 1970. gadā firma Kaiser Jeep, kura kļuva par WILLYS mantinieci , iekļāvās AMC sastāvā.

Modelis JEEP CHEROKEE dzima 1984. gadā un jaunās paaudzes piecu durvju spēkratus luksa komplektācijā pārdeva ar WAGONEER vārdu. Tos varēja atšķirt pēc četriem , nelieliem lukturiem, kurus iebūvēja vienu virs otra. 1987. gadā koncerns AMC nonāk CHRYSLER īpašumā.

 Nosaukums WAGONEER džipiem nebija svešs, jo jau kopš 1963. gada tika ražots KAISER-WILLYS WAGONEER, kuru 1984.  gadā atnāca nomainīt JEEP CHEROKEE.

Modelis WAGONEER bija ar pilnībā slēgtu, komfortablu, palielināta izmēra virsbūvi un palielinātas jaudas spēka agregātu.

1984. gadā WAGONEER ieguva GRAND WAGONEER nosaukumu , jo parādījās modeļu WAGONEER CHEROKEE īsās versijas.  1992. gadā dienasgaismu ieraudzīja JEEP GRAND CHEROKEE ar palielinātu riteņu bāzi.

1996.gadā iznāca modeļa JEEP WRANGLER TJ sērija. To ārēji var atšķirt no priekšgājēja pēc apaļajiem lukturiem un bagātīgākas apdares. Šajā  modelī ieviesa QUADRA – COIL atsperu balstiekārtu. Ierasto atsperu vietā izmantoja nedalītās tiltu sijas uz garenstiepņiem un atsperēm.

1998. gadā izveidojās koncerns DAIMLERCHRYSLER.

Šīs laulības izjuka 2007. gadā. Savukārt džamborejas pasākums gan joprojām notiek. 2010. gada džamboreja notika no 30. septembra līdz 3. oktobrim. Austrālijā,  Viktorijas štatā, Lardnera parkā netālu no Varragulas ( Warragul). Pasākums pulcēja 963 cilvēkus 347 mašīnās. Organizatoru lomā bija Melburnas JEEP īpašnieku klubs.

Tā džips kļuva slavens plašā lietotāju lokā un tas ļāva piedzimt mūsdienu pilsētas brāļiem, nākamo stāstu varoņiem.