FACEL

Foto: publicitātes foto
Kristiāns Andersons | 23.05.2011

No franču autobūves vēstures mēs zinām kompānijas PANHARD un SIMCA. Cēlmetāla virsbūves šiem ražotājiem kopš 1945. gada tapa uzņēmumā FACEL. Aptuveni 45000 SIMCA virsbūvju tika uzbūvētas. Kad sadarbība ar PANHARD beidzās, uzņēmums FACEL nolēma ražot savus,dārgus automobiļus un sarūpēt mums šīsdienas apskates objektu.

Uzņēmumu FACEL  ( Forges et Ateliers de Construction d’ Eure et de Loire) 1939. gadā dibināja Žans Danino ( Jean Daninos), kurš bija guvis ražošanas pieredzi CITROEN.  Firma FACEL  ražoja mašīnbūves aprīkojumu, aerodzinēju detaļas, ofisa aprīkojumu, virtuves mēbeles un automobiļu virsbūves.

1954. gadā kompānija izlaida savu automobili, četrvietīgu kupeju  VEGA. Vārds VEGA tika dots par godu vienai no spožākajām zvaigznēm. Šo elegances paraugu, kurā apvienojās klasikas un moderna iezīmes  radīja dizainers Žaks Brassjē.  Uz šasijas ar cauruļveida, nesošo konstrukciju un trumuļu bremzēm uzstādīja CHRYSLER V8 dzinēju ar cilindru darba tilpumu 4,5 litri un jaudu 180 zs. Tas bija pirmais auto no FACEL prestižo spēkratu sērijas ar amerikāņu motoru un franču dizainu. Žans Danino vāca kopā savus automobiļus no ASV ražotiem mehāniskajiem mezgliem, jo uzskatīja, ka to mehānika ir īpaši izturīga. Spēkratam varēja uzstādīt trīs pakāpju automātisko pārnesumu kārbu Chrysler Torqueflite ar modernu pogu vadību. Savukārt tie, kuriem patika pašiem pārslēgt pārnesumus varēja izvēlēties četru pakāpju mehānisko pārnesumu kārbu.

Sākotnēji auto vājā vieta bija hidrauliskās trumuļu bremzes, kas vēlāk tika nomainītas ar disku bremzēm. Modeļa VEGA būvniecība pārsvarā bija roku darbs un tas ļāva operatīvi novērst trūkumus un pielāgoties prasīgāku klientu vēlmēm. VEGA 1954. gadā maksāja $7000 un bija dārgāka par ROLLS ROYCE SILVER DAWN. Vairākums spēkratu ( pieci no katriem astoņiem) tika eksportēti dēļ Francijā tolaik esošā nodokļa jaudīgiem, lielas litrāžas dzinējiem.

Līdz 1955. gadam izdevās pārdot 46 mašīnas. Par vienu no pirmajiem pircējiem kļuva Žana Danino brālis Pjērs, kurš bija populārs rakstnieks- humorists. Viņam sekoja vēl vairākas slavenības, kuru vidū bija arī sacīkšu braucējs Stirlings Moss.

Mašīna bija reta, ļoti pamanāma , ļoti dārga, komfortabla un ātra. Kā opcijas tika piedāvāti jumta lūka un režģis uz bagāžas nodalījuma vāka papildus kravas pārvadāšanai.   Par visu FACEL VEGA modeļu atšķirības zīmi kļuva priekšējās daļas noformējums, kur galvenais elements bija trīs daļu radiatora režģis ar vertikālu vidējo un divām mazākām, horizontālām daļām.

Kompozīciju vainagoja vertikālie dubultie lukturi, kas ierakstījās nedaudz uz priekšu izvirzītajos spārnos.  1956. gada oktobrī, Parīzes auto izstādē stādīja priekšā modeli EXCELLENCE uz pagarinātās bāzes ar četru durvju virsbūvi bez centrālās statnes. Aizmugurējās durvis vērās uz pretējo pusi, kas atviegloja iekāpšanu un izkāpšanu no auto.  Laika posmā no 1958.  – 1963. gadam tika izlaisti 152 šā modeļa eksemplāri.    Spēkratam uzstādīja 6286 kubikcentimetru motoru ar jaudu 390 zs, kas divas tonnas smagajai mašīnai ļāva attīstīt 250 km/h lielu ātrumu. Šis modelis kļuva par vienu no leģendārākajiem un dārgākajiem markas FACEL VEGA automobiļiem.

Par EXCELLENCE trūkumiem jāmin nepietiekamā šasijas izturība, bet galvenās grūtības sagādāja durvju aizvēršana. Uz aizmuguri veramās durvis mēdza atvērties vaļā spējos pagriezienos un par šādu pašdarbību aizmugurē sēdošie pasažieri nevarēja būt sajūsmā. Viņu rīcībā tad vēl nebija drošības jostas ar jauko bruņnesi Robi.

 1958. gadā FACEL VEGA dizainu ievērojami atjaunoja ar nosaukumu FACEL VEGA HK 500.  Par virsbūves stila izstrādi bija atbildīgi Danino un Brazūrs ( Brasseur), bet instrumentu panelis bija izsmalcināts iedvesmojoties no DUESENBERG lidmašīnu instrumentu paneļiem.  

Pazīstamā modeļa FACEL VEGA HK 500 pamatā bija  FACEL VEGA FV, kuru izlaida no 1954. – 1957. gadam un kopā tika saražota 351 automašīna versijās FV 1, FV2 un FV3. Faktiski tie bija izmēģinājuma paraugi, kas ievērojami atšķīrās cits no cita.

 Ar CHRYSLER V8, 6,3 litru dzinēju un jaudu 360 zs tas tika pasludināts par ātrāko sedanu pasaulē. 1960. gada modeļa maksimālais ātrums bija 225 km/h, bet ieskrējiens no 0 – 97 km/h prasīja 8,6 sekundes. Ātras braukšanas cienītājiem firma ieteica izmantot sacīkšu riepas.

FACEL VEGA HK 500, bija stingra šasija, neatkarīgā, priekšējā balstiekārta, dzenošais, aizmugurējais tilts un disku bremzes.  Varēja izvēlēties mehānisko vai automātisko pārnesumu kārbu

Diemžēl 1961. gadā, kad kompānija nonāca grūtībās ar mazāku gabarītu automobiļa, divvietīgās kupejas FACELLIA ražošanu, kuram uzstādīja savu personīgo dzinēju, FACEL VEGA HK 500 pārstāja ražot. Togad palaida tirgū vēl jaudīgāku versiju FACEL VEGA II ar 6,3 un 6,8 litru dzinējiem, kuru jauda sasniedza 390 zs. Maksimālais auto ātrums bija 232 km/h.

Danino kungam tika pārmests , ka viņš ražo ‘’hibrīdus’’, jo citiem automobiļu ražotājiem bija savi motori, bet FACEL VEGA izlīdzējās ar ASV ražotiem spēka agregātiem. Tāpēc 1960. gadā viņš stādīja priekšā pilnasinīgu franču mašīnu FACELLIA ar kupejas un kabrioleta virsbūvēm.  Amerikāņu V8 spēkstacijas vietā te darbojās četru cilindru motors ar divām, augšējām sadales vārpstām un 115 zs jaudu. Taču šiem spēkratiem pietrūka ASV ražoto mehānisko mezglu izturības. Pretenzijas par zemo kvalitāti kā melna ēna sekoja šiem auto no rūpnīcas pamešanas brīža.

 Pieprasījums pēc ekskluzīvām mašīnām nebija liels un tāpēc 1960. gadā firma izlaida vidējās klases sporta automobili FACELLIA, kas tika iecerēts kā lielsēriju modelis un kopā ar modifikācijām tika saražotas 1500 mašīnas.  Auto bija četru pakāpju pārnesumu kārba. Divus gadus vēlāk nācās secināt, ka pašu ražotie mezgli nespēj konkurēt ar specializēto uzņēmumu produkciju. 

Tā 1962. gadā, FACEL III modelī parādījās motors no VOLVO P- 1800. Pirms gada izlaida FACEL II vai HK2 modeli ar 6,3 litru CHRYSLER dzinēju, kuram bija 390 zs jauda. Maksimālais FACEL HK2 ātrums bija 240 km/h.

Nedārgo automobiļu nepietiekamā kvalitāte neļāva piesaistīt pietiekamu pircēju uzmanību un 1963. gadā FACEL grupa nonāca kompānijas SFERMA īpašumā. Tā centās palaist ražošanā FACEL VI modeli ar 2827 kubikcentimetru angļu motoru no sporta AUSTIN HEALEY, bet īpaši panākumi nesekoja. 1964. gadā FACEL VEGA marka pilnībā pazuda. Desmit gadu laikā tika saražoti 2900 automobiļi.

Stāsts par FACEL VEGA ir pierādījums tam cik ātri gaistoša var būt klientu uzticība zīmolam pie nepietiekamas kvalitātes.