Elektriskā auto revolūcija - no Peugeot VLV līdz jaunajam e-2008

Foto: Publicitātes attēls
Velocita | 22.07.2020

Elektropiedziņu daži autoražotāji izmantoja jau autobūves pašos pirmsākumos, tomēr ātri vien no tās atteicās, priekšroku dodot naftas produktiem.

Peugeot elektropiedziņas izpēti sāka 1902.gadā, meklējot alternatīvas preču piegādes automobiļiem. Pēc dažu šādu automobiļu izgatavošanas projekts tomēr tika nolikts malā.

Atskatoties vēsturē, redzams, ka Peugeot vairākkārt bijis priekšā laikam. Franču autoražotājs jau 1917.gadā bija iztēlojies automobiļus ar hibrīddzinēju, 1926.gadā tam bija vīzija par elektroauto ar minivena virsbūvi, savukārt 1940.gadā Peugeot radīja prototipus uz modeļa 202 bāzes. Tomēr pirmais Peugeot elektroautomobilis, kas nonāca tirgū 1941.gadā, bija VLV (Véhicule Léger de Ville jeb viegls pilsētas transportlīdzeklis).

Otrā pasaules kara laikā, kad bija stipri ierobežota piekļuve degvielai un tās piegādes apjomi tika stingri kontrolēti, bija jāmeklē alternatīvi enerģijas avoti, un Peugeot bija vienīgais no lielajiem autobūves uzņēmumiem, kurš nopietni pievērsās elektropiedziņai. Pavisam periodā no 1941.gada jūnija līdz 1945.gada februārim Peugeot Parīzē uzbūvēja 377 modeļa VLV vienības.

Pagājušā gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados, kā allaž turpinot meklēt un izvērtēt jaunas tehnoloģijas, Peugeot apvienoja spēkus ar uzņēmumiem Alsthom un EDF (Electricté de France), lai interesentiem spētu piedāvāt elektropiedziņu Peugeot 104 prototipos (no tiem četras bija kupejas, bet trīs - miniveni), kā arī Peugeot J5 un J9 komercautomobiļos.

1983.gadā PSA koncerns, apvienojot spēkus ar akumulatoru ražotāju Saft, sāka domāt par modeļa Peugeot 205 elektrificēšanu. Pēc Peugeot 205 sākās darbs modeļa 106 sērijas programmā, un 1993.gada decembrī tika veikts unikāls plaša mēroga izmēģinājums - kampaņas “50 elektroauto Larošelai” ietvaros ar pašapkalpošanās sistēmas starpniecību lietotāju rīcībā tika nodota elektrisku Peugeot 106 flote.

Periodā no 1990.gada līdz 2010.gadam vairāki konceptautomobiļi ilustrēja Peugeot nerimstošo interesi par elektropiedziņu. Tie bija Ion 1994.gadā, TULIP un Touareg 1996.gadā, BB1, kas Frankfurtes autošovā tika prezentēts 2009.gadā, kā arī apbrīnojamais 2010.gada konceptauto EX1, kuram pieder seši starptautiski paātrināšanās rekordi, kas tika uzstādīti Monlerī (Montlhéry) un Ķīnā.

21.gadsimta ievadā automobilis stājās pretī jauniem izaicinājumiem, jo aizvien būtiskāku lomu cīņā pret klimata pārmaiņām sāka spēlēt tieši izmaiņas automobiļu izmantoto energoresursu patēriņā. Un 2019.gadā Peugeot zīmols laida tirgū pilnu transportlīdzekļu klāstu ar zemu vai nulles CO2 izmešu līmeni. Laikam ejot, šādu automobiļu kļūs vēl vairāk, un elektrificēto automobiļu īpatsvars Peugeot modeļu klāstā pieaugs no 50% 2020.gadā līdz 100% 2025.gadā.

Deviņus mēnešus pēc Peugeot e-208 ienākšanas tirgū zīmola ekspozīcijas zālēs ir izvietots plašs elektrificētu modeļu klāsts: pasažieru viegli automobiļi e-208, e-2008, 508 Hybrid un 3008 Hybrid4, kā arī komercauto e-Expert, e-Traveller un jau pavisam drīz arī e-Boxer.

Vienkārši ģeniāls: Peugeot VLV (1941)

Vācu okupācijas un plašā deficīta laikā Peugeot 1941.gadā nāca klajā ar tam periodam neierasti drosmīgu alternatīvu: mazu automobili VLV (Véhicule Léger de Ville jeb vieglu pilsētas transportlīdzekli), kura dizains bija pakārtots elektropiedziņas agregātu izmantošanai. Tas bija pirmais Peugeot elektromobilis un vienlaikus arī mini izmēra kabriolets ar divām sēdvietām. VLV bija īpaši ekonomisks auto un domāts lietošanai pilsētā tiem, kuru auto bija rekvizēts vai nevarēja tikt lietots, jo trūka degvielas. Tā piedevām bija ļoti dārga. VLV bija kā veloautomašīna ar platu šķērsbāzi priekšā un šauru šķērsbāzi aizmugurē. Baterijām bija atvēlēta plašā novietne zem priekšējā pārsega, savukārt elektromotors bez diferenciāļa atradās aizmugurē un piedzina aizmugurējos riteņus. Ar pilnu uzlādi VLV spēja nobraukt 70 - 80 kilometrus, un tā ātrums bija līdz 35 km/h. To pārsvarā izmantoja pastnieki un ārsti. Periodā no 1941.gada līdz 1943.gadam Peugeot saražoja 377 VLV vienības.

Laikmetam pa priekšu: Peugeot 106 Electric (1993)

Būdams pirmais no Eiropas lielajiem autoražotājiem, kurš vietējām iestādēm un uzņēmumiem piegādāja elektromobiļus (modeli J5 1989.gadā), 1995.gada jūlijā Peugeot sāka pārdot elektromobiļus arī privātpersonām. Tie bija 106 Electric, kuru komerciāla izplatīšana sekoja EDF un Larošelas eksperimentam periodā no 1993.gada beigām līdz 1995.gada nogalei. Laika posmā no 1993.līdz 2003.gadam tika saražoti 2 798 246 Peugeot 106. No tiem elektriski bija 3542 automobiļi.

Peugeot Ion Concept (1994) - elektriska pilsētas auto pirmais “uzmetums”

Peugeot Ion Concept tika atklāts 1994.gada Parīzes autošovā. Būdams izpētes transportlīdzeklis, kuru galvenokārt paredzēts lietot pilsētā, tas iemiesoja virkni pamatotu, pārdomātu un reālu risinājumu, lai vislabākajā iespējamajā veidā apmierinātu pilsētās dzīvojošos klientus. Tas vadītājam un pasažieriem piedāvāja komfortu un aprīkojumu, kurš pat 21.gadsimta sākuma sērijveida automašīnās bija uzskatāms par futūristisku. It viss šajā auto bija veidots un iekārtots tā, lai lietošana būt maksimāli ērta. Automobilim bija divas īpaši platas durvis, pa kurām piekļūt četrām sēdvietām, elkoņu balsti, CD atskaņotājs, telefons ar brīvroku sistēmu, šķidro kristālu jeb LCD ekrāns ar videospēļu opciju bērniem. 3,32 metrus garajam un 1,60 metrus platajam Peugeot Ion Concept bija uzstādīts 20 kW (27 ZS) elektromotors un niķeļa-kadmija akumulatori. 

Peugeot EX1 (2010): elektriskā veiktspēja visaugstākajā līmenī

Lai atzīmētu Peugeot zīmola 200 gadu pastāvēšanas jubileju, tika radīts šis 100% elektriskais konceptauto ar divām sēdvietām un futūristisku ārējo dizainu. Rodstera oriģinālās arhitektūras pamatā bija ideja par aizraujošu braukšanu un asām izjūtām. EX1 spēj no 0 - 100 km/h paātrināties tikai 2,24 sekundēs, un 260 km/h maksimālo ātrumu tas sasniedz 5,1 sekundē. Nepārspējamās veiktspējas pamatā ir teicama aerodinamika, ultraviegla uzbūve un divi elektromotori, kas četru riteņu piedziņas sistēmai kopā piegādā 250 kW jeb 340 zirgspēku jaudu. Pateicoties oglekļa struktūrai un zemajam svaram, Peugeot EX1 konceptautomobilis leģendārajā Monlerī sacīkšu trasē un arī Ķīnā pārspēja veselus sešus pasaules rekordus, kam iegūts Starptautiskās automobiļu federācijas apliecinājums.

Jaunais Peugeot e-2008 (2019)

2019.gadā prezentētais Peugeot SUV automobilis e-2008 ir instinktīvas un universālas braukšanas pieredzes ultramoderna interpretācija. Tam ir īsta SUV ārējie izmēri, un uz citu automobiļu fona tas izceļas ar spēcīgu un unikālu stilu. Ultratehnoloģiskajam auto ir jaunākās paaudzes Peugeot i-Cockpit® 3D priekšējais panelis, aprīkojums un atbalsta sistēmas, kas atspoguļo zīmola labākās zināšanas. Tas ir Peugeot pirmais 100% elektriskais SUV, turklāt ieved braucēju jaunu izjūtu pasaulē: e-2008 burtiski mirdz, tas ir kluss, brauc bez vibrācijām, kā arī dod iespēju piekļūt zaļajām zonām, kur automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju iebraukt aizliegts. Ar vienu uzlādes reizi automobiļa gaitas rezerve ir 320 km (atbilstoši WLTP patēriņa testu procedūrai), savukārt 100 kW (136 ZS) jauda un 260 Nm griezes moments nodrošina pirmās klases paātrinājumu jebkurā situācijā. Peugeot e-2008 SUV dinamiskā uzvedība sniedz tādas pašas sajūtas un baudījumu no braukšanas, kāds raksturīgs arī citiem zīmola automobiļiem.

Foto: Publicitātes attēls